Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 51:9-16. HERRENS MAKT SOM SKAPARE OCH BEFRIARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

    JESAJA BOK. 51:9-16.

 

   HERRENS MAKT SOM SKAPARE OCH BEFRIARE.

 

Jesaja bok. 51:9.

 

9.  #Vakna upp, vakna upp, klä dig i makt 

och styrka, Herre!

      Vakna  upp som i forna dagar, som i gången tid.

Det var du som högg ner Rahav, du som

      genomborrade draken#.

 

Vakna upp, med din makt du vår skapare befriare.

        Ikläd dig i din eviga allmakts styrka.

I forna dagar du befriade ditt folk Israel

     ur Egyptens träldomsland.

Du förgjorde Rahav.

      Dräpte Draken.

 

Jesaja bok. 51:10.

 

10.  #Det var du som torkade ut havet, vattnet i det

stora djupet, du som gjorde havsbotten till 

       en väg, där de befriade kunde tåga fram#.

 

Du gjorde en banad väg för ditt befriade folk.

       

Jesaja bok. 51:11.

 

11.  #De som Herren har friköpt vänder åter.

De kommer till Sion med jubel, krönta med

       evig glädje.

Fröjd och glädje följer dem, sorg och suckan flyr#.

 

Herren, vår befriare: friköpt oss från synden.

   Kommer till Sions bergs härlighet med jubelrop.

Krönta med evighetens glädje.

        Fröjden glädjen deras dagliga följeslagare.

Sorgen modlösheten deras o-vänner.       

 

Jesaja bok. 51:12.

 

12.  #Jag, jag är den som tröstar er.

Varför fruktar du människor, de dödliga,

       som är som gräset?#.

 

Er Gud, den allsmäktige: er tröstare.

        Kärleken till mig fördriver all Människofruktan.

Människor dödliga i sin arssynd.

       Gräset blomstrar en kort tid.

Efter en tid förvissnar det.

 

Jesaja bok. 51:13.

 

13.  #Varför glömmer du Herren, din skapare,

han som har spänt upp himlen och lagt

    jordens grund?

Du som lever i ständig skräck för förtryckarens

        vrede.

Han står redo att förgöra dig, vad blir det 

       av förtryckarens vrede?#.

 

Tjänar inga andra gudar: tjänar mig den ende

     sanne Guden er skapare befriare.

Jag skapade himlen lade jordens grund.

        Du, människobarn lever skräckslagen

inför förtryckarens vrede.

       Villig fögöra dig: mitt beskydd tillintetgör

förtryckarens vrede.

 

Jesaja bok. 51:14.

 

14.  #Snart skall den fjättrade befrias, han skall

inte läggas i graven, och aldrig skall han

     sakna bröd#.  

 

Den fångnes bojor bli fri från.

       Hans livsuppehälle välsignas.

Hans liv välsignat av evigheten.

 

Jesaja bok. 51:15.

 

15.  #Jag är Herren, din Gud, som rör upp havet

i dånande vågor, han vars namn är Herren Sebaot#.

 

Jag är Herren, din Gud, vidrör havets djup

      i kraftfulla vågors ljud,

mitt namn är Herren Sebaot.

 

Jesaja bok. 51:16.

 

16.  #Jag lade mina ord i din mun och gömde

dig under min skyddande hand, jag spände upp

        himlen och lade jordens grund, jag sade till

Sion:

     "Du är mitt folk"#. 

 

Jag lade mina ord i din mun.

         Min omsorgsfulla barmhärtighet

Beskyddade dig.

       Skapade himlen lade jordens grund:

Mitt ord till Sion: "Du är mitt utvalda folk".

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards