Direktlänk till inlägg 31 maj 2021

JESAJA BOK. 49:1-6. HERRENS TJÄNARES UPPGIFT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 maj 2021 09:44

     JESAJA BOK. 49:1-6.

 

           HERRENS TJÄNARE DEN SAKTMODIGES                                        UPPGIFT.

 

Jesaja bok. 49:1.

 

1.  #Hör på mig, ni fjärran länder, lyssna, 

ni avlägsna folk!

       Herren kallade mig redan i moderlivet,

han nämnde mig vid namn redan i min mors sköte#.

 

Lyssna på min trohet, ni fjärran länder.

      Herren kallade mig redan i moderlivet.

I min moders liv  kände mitt namn.

 

Jesaja bok. 49:2.

 

2.  #Han gjorde min tunga till ett skarpt svärd

och gömde mig under sin skyddande hand,

       han gjorde mig till en vass pil, som han

förvarade i sitt koger#.

 

Gjorde min tunga till tveeggat svärd.

       Beskyddade mig under dina eviga hand.

Gjorde mig  till  sanningens vassa pil:

     där trolösheten råder.

 

Jesaja bok. 49:3.

 

3.  #Han sade till mig:

Du är min tjänare, Israel, genom dig skall jag

       visa min härlighet#.

 

Hans budskap till mig:

      Där min utvalde tjänare, Israel.

Min härlighet ska visas genom ditt liv. 

 

Jesaja bok. 49:4.

 

4.  #Jag tänkte:

Förgäves har jag ansträngt mig, fruktlöst

      och fåfängt förött min kraft.

Ändå skall Herren ge mig min rätt, min lön

       finns hos min Gud#.

 

Mina tankar tänkte:

      Modlösa tankar:  förslösat min livs energi

och tid på fruktlösa fåfängliga ting.

         Herren min rättvisa Herre, min belöning

finns hos min trofaste Gud. 

 

Jesaja bok. 49:5.

 

5.  #Nu har Herren talat, han som skapade

mig till sin tjänare redan i moderlivet,

       för att jag skulle föra Jakob tillbaka

och låta Israel samlas hos honom.

       Så skulle jag vinna ära inför Herren

och min Gud vara min styrka#.

 

Herren talat: sin tjänares skapare redan

    formades i moderlivet.

Jakob befria honom låta Israels förskingrade folk

     samlas hos honom.

Hans godhet mot mig välsignar mig inför Herren.

     MIn Gud min styrka  och ära.

 

Jesaja bok. 49.6

 

6.  #Han säger:

Det är inte nog att  du är min tjänare,

      som upprättar Jakobs stammar och för

tillbaka Israels överlevande, jag skall göra dig till

     ett ljus för andra folk, för att min räddning

skall nå över hela jorden#.   

 

Han säger:

     Inte tillräckligt du är min tjänare:

Ger upprättelse till Jakobs stammar.

       Vilket räddar Israels folk.

Göra dig till varaktigt ljus inför andra folk.

        

   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards