Direktlänk till inlägg 23 april 2021

JESAJA BOK. 41:8-20. TRÖST OCH LÖFTEN TILL ISRAEL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 april 2021 12:02

JESAJA BOK. 41:8-20.

 

      TRÖST OCH LÖFTEN TILL ISRAEL.

 

Jesaja bok. 41:8.

 

8.  #Israel, du min tjänare, Jakob, som jag har utvalt,

ättling till Abraham, min vän#.

 

Du, Israel mitt älskade utvalda folk.

      Du min tjänare, Jakobs ättlingar.'

Ättling  till  min vän Abraham.

 

Jesaja bok. 41:9.

 

9.  #Du som jag hämtade från jordens ände,

kallade från dess bortersta hörn ----- till dig

      sade jag:

Du är min tjänare, jag har utvalt dig, jag förskjuter

     dig inte#.

 

Du, Jakob hämtade dig fann mitt behag i dig.

        Du min utvalde tjänare utvalt dig.

Visa dig min kärlek omsorg.

 

Jesaja bok. 41:10.

 

10.  #Var inte rädd, jag är med dig.

Ängslas inte, jag är din Gud.

      Jag ger dig styrka och hjälper dig,

stöder och räddar dig med min hand#.

 

Jag är din trofaste räddare.

        Var inte orolig ängslig jag är ditt livs stöd.

Ger dig styrka i rätt tid  din hjälpare i nöden.

       Med min allmakts hand bevarar din från fienden.

 

Jesaja bok. 41:11.

 

11.  #Alla som vänder sin vrede mot dig

får blygas och stå med skam.

       De män som ligger i fejd med dig skall

bli till intet och förgås#.

 

Gudlösas vrede anfaller dig: bli förödmjukade.

        De som ligger i strid med dig till

tillintetgjorda.

 

Jesaja bok. 41:12.

 

12.  #De män som slagits med dig skall du söka 

men inte finna.

      De män som fört krig mot dig skall bli

till intet, ett ingenting#.

 

De stridslystna män vilka varit i strid med dig

     söka upp ej finna dem. 

 

Jesaja bok. 41:13.

 

13.  #Ty jag är Herren, din Gud, jag tar dig vid

handen och säger till dig:

       Var inte rädd, jag hjälper dig#.

 

Jag är Herren den ende Guden: din Gud.

         Leder dig i trygghet   säger trösterika ord:

     Frukta icke för fienden: jag din hjälpare.

 

Jesaja bok. 41:14.

 

14.  #Var inte rädd, Jakob, lilla kryp,

   Israel, du stackars mask.

Jag hjälper dig, säger Herren, Israels Helige

    är din befriare#.

 

Var inte modfälld, Jakob du lilla människa.

     Israel, du hjälplösa mask.

Jag din  hjälpare, säger Herren.

      Israels helige din befriare.

 

Jesaja bok. 41:15.

 

15.  #Jag gör dig till en skarpeggad trösksläde,

  en ny med vassa taggar.

Du skall tröska bergen till stoft, höjderna

     till agnar#. 

 

Du, Israel gör till en skarpeggad tröskvagn.

       I strid mot fienden likt vassa stridande taggar.

Liknar fienden o-övervinnerligt berg:

      blir de till stoft inför dina fötter. 

Höjderna agnar inför vinden.

 

Jesaja bok. 41:16.

 

16.  #Du skall vanna dem vinden skall ta dem,

en stormvind skall skingra dem.

       Men du skall glädjas över Herren, 

över Israels Helige får du jubla#.

 

Göra dem kraftlösa  stormvinden skall förvirra dem.

       Hjärtats glädje över Herrens barmhärtighet.

Israels Heliges närvaro ger dig jubelrop.

 

Jesaja bok. 41:17.

 

17.  #De fattiga och svaga söker vatten ----- förgäves.

   Tungan torkar av törst.

Jag, Herren, hör deras bön, Israels Gud sviker

     dem inte#.

 

Fattiga svaga människor  söker släcka sin törst:

      men förgäves.

Tungan uttorkad av törst.

      Jag, Herren, deras Gud  hör deras bönerop.

Israels Gud trofasthet visar sin nåd.

 

Jesaja bok. 41:18.

 

18.  #Floder skall rinna fram på kala höjder,

källor springa upp på slätten.

     Jag gör öknen rik på vatten, gör på vatten,

gör det torra landet till oaser#.

 

Floder skall flyta fram på de hårda höjderna.

         Friska källor springa upp på slätten.

Förvandla torr ökenmark: bli vattenrik.

         Förvandla torra landet till vattenrika oaser.

 

Jesaja bok. 41:19.

 

19.  #Ceder planterar jag i öknen, akacia, myrten

och vildoliv, jag sätter cypresser i ödemarken

     tillsammans med almar och pinjer#.

 

Välsignad öken med planterade cedrar.

       Akacia  mytrten och vildoliver få liv

där öknen varit.

      Planterar fruktbara cypresser i ödemarken.

Almar och pinjer tillsammans med cypresser.

 

Jesaja bok. 41:20.

 

20.  #Så skall alla se och veta, besinna och förstå,

 att Herrens hand har utfört detta, att Israels 

       Helige skapat det#.  

 

Ni ser ökenmarkens förvandling ser förstå

      Herrens hand  välsignat landet Israel.

Israels Helige skapat det goda fruktsamma.

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards