Direktlänk till inlägg 23 april 2021

JESAJA BOK. 43:14-21. HERRENS NYA UNDERVERK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 april 2021 12:02

JESAJA BOK. 43:14-21.

 

                HERRENS NYA UNDERVERK.

 

Jesaja bok. 43:14.

 

14.  #Så säger Herren, er befriare, Israels Helige:

för er skull har jag sänt bud till Babylon.

      Jag skall slå sönder portarnas reglar, 

från skeppen hörs kaldeernas klagorop#.

 

Herren er trofaste befriare: Israels Helige.

      Sänder mina budbärare till Babylonien.

Skall slå sönder  portarnas säkra lås.

      Från krigsskeppen hörs kaldeernas klagan.

 

Jesaja bok. 43:15.

 

15.  #Jag är Herren, er Helige, Israels skapare,

er konung#.

 

Jag,  Herren er helige konung.

       Israels skapare.

 

Jesaja bok. 43:16.

 

16.  #Så säger Herren, han som gjorde en väg

genom havet, en stig genom mäktiga vatten#.

 

Herrens ord säger:

       Gjorde befrielsens väg genom havets vågor.

Gångstig  genom havets kraftfulla vatten. 

 

Jesaja bok. 43:17.

 

17.  #Han som lät hästar och vagnar och starka

kämpar rycka ut: 

     där ligger de och reser sig inte mer,

utsläckta, som en slocknad veke#.


Stridsdugliga hästar vagnar  starka stridsmän

       strida.

Inför min rättvisa  dödens byte.

        Deras liv likt agnar för vinden.

 

Jesaja bok. 43:18.

 

18.  #Men glöm det som förut var, tänk inte på

det förgångna#.

 

Glöm inte jag Herren er Gud o-förändlig.

        Låt det gamla vara förgånget. 

 

Jesaja bok. 43:19.

 

19.  #Nu gör jag något nytt.

Det spirar redan, märker ni det inte?

      Jag gör en väg genom öknen, stigar i ödemarken#.

 

Jag unders Gud: gör något åt er.

        Märker ni inte mina underverk.

Öknen få livets mening.

      Ödemarken  görs till folkets stigar.

       

Jesaja bok. 43:20.

 

20.  #Vilda djur, schakal och struts,

skall prisa mig, för att jag frambringar vatten

     i öknen, floder i ökenmarken, så att mitt folk,

det utvalda, får dricka#.

 

Ökendjuren  prisar mitt heliga namn.

     Vilda djur   schakaler  strutsar.

Öknen  ger rikt vattenflöde.

      I ödemarken flyter vattenrika floder.

Välsigna mitt fólk  det utvalda  släcka sin törst. 

 

Jesaja bok. 43:21.

 

21.  #Det folk som jag har skapat åt mig.

De skall sjunga mitt lov#.

 

Mitt folk skapat åt mig.

       Lovsjunga mitt namn. 

  

  

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards