Direktlänk till inlägg 7 april 2021

JESAJA BOK. 38:1-8. HISKIAS SJUKDOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2021 13:19

JESAJA BOK. 38:1-8.

 

           HISKIAS SJUKDOM.

 

Jesaja bok. 38:1.

 

1.  #Vid denna tid blev Hiskia allvarligt sjuk,

och profeten Jesaja, Amos son kom till honom

     och sade:

"Så säger Herren:

       Se om ditt hus.

Du ligger för döden, du kommer inte att överleva"#.

 

Hiskia blir dödligt sjuk.

       Herrens ord genom Profeten Jesaja:

Se över ditt hus.

      Du kommer dö i dödlig sjukdom.

      

Jesaja bok. 38:2.

 

2.  #Då vände Hiskia sitt ansikte mot väggen

och bad:#

 

Hiskia bön inför Herrens ansikte:

        

Jesaja bok. 38:3.

 

3.  #Herre, tänk på att jag troget av hela mitt hjärta

har hållit mig till dig.

      Jag har gjort det som är gott i dina ögon.

Och han grät häftigt#.

 

Herre, jag fruktat för ditt namn: levt i gudsfruktan.

          Tjänat dig och ditt rike.

Ödmjukade sitt hjärta.

 

Jesaja bok. 38:4.

 

4.  #Herrens ord kom till Jesaja:#.

 

Jesaja bok. 38:5.

 

5.  #Gå och säg till Hiskia:

Så säger Herren, din fader Davids Gud:

      Jag har hört din bön och sett dina tårar.

Jag lägger till femton år till ditt liv#.

 

Din fader Davids Gud säger till dig.

      Du är bönhörd, sett dina förkrossade 

ögons tårar.

     Ge dig svar: förlänger din livslängd med 15 år.

 

Jesaja bok. 38:6.

 

6.  #Och jag skall rädda dig och denna stad ur 

den assyriske kungens hand, ja, jag skall värna

     denna stad#.

 

Välsigna dig: rädda dig från assyriske kungens

     härskar hand.

Skall beskydda Jerusalem: min stad.

 

Jesaja bok. 38:21.

 

 21#Sedan lät Jesaja ta fram en kaka fikon att lägga

på såret, så att Hiskia skulle bli frisk#.

 

Jesaja tog fram en kaka fikon vidrörde

    hans sår.

Vilket läkte hans såriga hud.

 

Jesaja bok. 38:22.

 

22.  #Hiskia frågade:

"Vad är då tecknet på att jag skall få gå upp till

       Herrens hus?#.

 

Vilket tecken skall vägleda mig: gå till Herrens hus?

 

  #Jesaja sade:

"Detta är tecknet Herren ger dig på att han skall

       göra vad han lovat:#.

 

#Jag låter skuggan på trappan gå tillbaka 

de tio steg som solen redan låtit den tillryggalägga

      på Achas trappor.

Och solen gick tillbaka tio steg som den redan

    hade tillryggalagt på trappan#.   

 

Mitt tecken, säger Herren:

 

Låter skuggan på trappan gå tillbaks tio steg.

          Solen gjorde så på Herrens befallning. 

 

  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards