Direktlänk till inlägg 26 mars 2021

JESAJA BOK. 29:1-16. VE ÖVER ARIEL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 mars 2021 10:46

JESAJA BOK. 29:1-16.

 

                   VE ÖVER ARIEL.

 

Jesaja bok. 29:1.

 

1.  #Ariel, Ariel, ve dig, stad som David belägrade!

Foga år till år, låt högtid följa på högtid!#.

 

Du, stad Ariel olycka drabbar dig: David tjänare

     invaderade.

 

Jesaja bok. 29:2.

 

2.  #Jag skall gå till storms mot Ariel, 

och där skall bli gråt och jämmer.

     Ariel blir min altarhärd#.

 

Likt stormiga vindar: min vrede drabba Ariel.

      Sorg klagan få vara ert dagliga bröd.

 

Jesaja bok. 29:3.

 

3.  #Jag skall som David belägra dig, omringa

dig med belägringstorn och kasta upp

       vallar mot dig#.

 

Likt min tjänare David belägra dig.

      Omringa dig  med belägringstorn.

 

Jesaja bok. 29:4.

 

4.  #Krälande i stoftet talar du då, dina ord

är en viskande ur gruset.

      Spöklikt hörs din röst från jorden,

ur gruset stönar du fram dina ord#.

 

Du, Ariel  du stad:

      bli förödmjukad likt stoftets värde.

Dina stolta ord blir till stoft.

      Ditt övermodiga tal: värdelöst tal.

 

Jesaja bok. 29:5.

 

5.  #Stoft blir då hela din sturska hop, agnar 

i vinden hopen av våldsmän.

      Snabbt och plötsligt skall det ske:#.

 

Ditt folks storhet blir  till  jordens stoft.

         Likt agnar för vinden.

 

Jesaja bok. 29:6.

 

6.  #Herren Sebaot skall själv gripa in mot staden

med dunder och dån och larm, med piskande

      storm och förtärande eld#.

 

Herren Sebaot själv strider mot staden.

      Belägrar den med förtärande eld piskande

stormvindar.

 

Jesaja. 29:7.

 

7.  #Men som en dröm, en syn om natten,

blir då hela den hop av folk som dragit i strid

      mot Ariel, alla belägringstorn och vallar

och de som gått till storms mot staden#.

 

Straffdomens invasion: likt drömsyn under 

    nattens vila.

Fiendens stridslystenhet i strid mot

     Ariels gudlöshet.

Stadens belägringstorn skyddsvallar:

    försvarslösa mot mot fiende invasision.  

     

Jesaja bok. 29:8.

 

8.  #Som är den hungrige drömmer att han äter

men vaknar och känner att magen är tom, som när

      den tröstige drömmer att han dricker men vaknar matt och med torr strupe, så skall det bli

      med hela den hop av folk som drog i strid

mot Sions berg#.

 

Ariel olycka: likt hungriges dröm få mätta

   sin hunger.

Vid vaket tillstånd finner tom mage.

       Jämförs med törstiges törst i drömmen

stillar törsten.

    Vaknar efter nättens dröm ser verkligheten

strupen vara torr.

      Liknar striden mot Sions berg. 

 

Jesaja bok. 29:9.

 

9.  #Förstummas av häpnad!

Famla i blindo, druckna, fast inte av vin,

     raglade, fast inte av öl!#.

 

Blir skräckslagna inför stridens ödeläggelse.

        Trolösheten förblindar folket.

Bli druckna av gudlöshetens lögner.

      

Jesaja bok. 29:10.

 

10.  #Herren jag låter er falla i dvala.

Han slutit era ögon ----- det gäller profeterna -----

      och täckt över era huvuden ----- det gäller siarna#.

    

Herrens staffdomar över staden Ariel:

       Stadens folk andligt förblindade.

Profeterna profeterar falskhet  siarna ondskans

    tjänare. 

 

Jesaja bok. 29:11.

 

11.  #För er har all profetia blivit som orden i en

förseglad bokrulle:

     ger man den till en som är läskunnig och ber

honom läsa, så svarar han:

      "Det kan jag inte, den är förseglad"#.

 

Profetiskt skrivna ord:  förseglade i bokrollen.

      Ges den till läskunnige: ber honom läsa orden.

Får som svar orden: saknar insikten

      vad de betyder. 

 

Jesaja bok. 29:12.

 

12.  #Och ger man den till en som inte är läskunnig

och ber honom läsa, så svara han:

     "Jag kan inte läsa."#.

 

Ger jag den förseglade bokrullen till en inte

    läs-kunnig låter honom få läsa:

Svarar han: Jag kan inte läsa. 

 

Jesaja bok. 29:13.

 

13.  #Herren sade:

Detta folk nalkades mig med ord, deras läppar

       ärade mig, men deras hjärtan var långt

ifrån mig, deras gudsfruktan var inlärda

     människobud#.

 

Detta trolösa folk talar stortaliga ord: deras

    orena läppar ärar mitt namn.

Deras hårdnackade hjärtan  går sin viljas väg.

       Deras sken av gudsfruktan består

självlärda människoläror. 

 

Jesaja bok. 29:14.

 

14.  #Därför skall jag än en gång slå detta folk

med förundran genom förunderliga gärningar.

       Då är det slut med de visas vishet,

de förnuftigas förnuft är borta#.

 

Efter deras gudlöshet bestraffa dem:

         med min vredes glödhetta gärningar

förgöra dem.

      Deras själviska ord blir till agnar för vinden.

 

Jesaja bok. 29:15.

 

15.  #Ve dem som i dolda djup vill gömma sina

planer undan Herren och utför sina gärningar

      i mörket, dem som säger:

"Ingen ser oss, ingen vet!"#.

 

Livets olycka drabbar dem.

     Jag, avslöjar deras listiga planer:

mörkrets dolda gärningar.

       Säger i sitt övermod:

Ingen ser oss.

 

Jesaja bok. 29:16.

 

16.  #Ni vänder allt upp och ner!

Är leran jämnställd med krukmakaren?

       Skall verket säga om mästaren:

"Han har inte gjort mig"?

       Skall det som formats av lera säga om

honom som formade det:

     "Han kan ingenting"?#.     

 

I ert stolta beteende förvränger verkligheten.

      Leran inte jämställd med krukmakaren.

Skall formade leran säga om mästaren!

      I sitt dåraktiga tal säga: har  du format mig.

Leran säga om Krukmakaren: du lermästare

     du dålige mästare! 

           

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards