Direktlänk till inlägg 13 februari 2021

JESAJA BOK. 10:5-27A. ASSUR VERKTYG FÖR HERRENS VREDE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 februari 2021 10:16

JESAJA BOK. 10:5-27A.

 

          ASSUR VERKTYG FÖR HERRENS VREDE.

 

Jesaja bok. 10:5.

 

5.  #Ve Assur, min vredes käpp, min rasande

piska!#.

 

Du, Assur skall använda dig utföra min vredesglöd

    mot mitt trolösa folks synder.

 

Jesaja bok. 10:6.

 

6.  #Mot ett gudlöst folk sänder jag honom, mot dem

som har väckt min vrede, för att han skall röva

       och plundra och trampa ner dem som

gatans modd#.

 

Du, Assur min vredes verktyg mot mitt folks

         trolöshet.

I sin gudlöshet uppväckt min vredesglöd

      mitt redskap ska plundra beröva dem

på allt vad de äger.

      Inför människors ögon blir likt

 illaluktande avskräde.

 

Jesaja bok. 10:7.

 

7.  #Men han förstår det inte så, hans tanke

är en annan.

      Vad han vill är att förhärja och att utplåna

folk efter folk#.

 

Jesaja bok. 10:8.

 

8.  #Han säger:

"Är inte alla mina hövdingar kungar?#.

 

Jesaja bok. 10:9.

 

9.  #Det gick ju Kalno som Karkemish,

Hamat som Arpad, Samaria som Damaskus#.

 

Jesaja bok. 10:10.

 

10.  #Jag betvingade kungarikena, och ändå

var deras gudar förmer än Jerusalems

     och Samarias#.

 

Jag, Herren Sebaot visade min allmakt

        över kungarikena.

Deras handgjorda avgudar var präktigare

        än Jerusalems och Samariens.

 

Jesaja bok. 10:11.

 

11.  #Så skulle jag inte kunna göra med Jerusalem

och dess avgudabilder så som jag gjorde med

       Samaria och dess beläten?#.

 

Skulle inte visa samma avsky för Jerusalems

     stumma avgudar som gjorde med Samarias

och deras avgudabilder.

 

Jesaja 10:12. 

 

12.  #När Herren fullbordar sitt verk på Sions

berg och i Jerusalem skall den assyriske

       kungen ställas till försvars för det han gjort

i sitt övermod och för sin stolthet och förhävelse#.

 

Herren fullborda sitt beslutsamma verk på Sions

     berg: hans gudomliga boning.

I Jerusalem skall assyriske kungen:

       få sin rättvisa dom över sin övermodga stolthet.    

 

Jesaja bok. 10:13.

 

13.  #Då han säger:

"Detta gjorde jag av en kraft, i min oändliga vishet.

        Jag flyttade folkens gränser och plundrade

deras förråd, allsmäktig störtade jag härskare

      från tronen#.

 

I sitt stolta tal säger:

        I min själviska kraft min egensinniga vishet:

Flyttade i min konungsliga storhet,

         folkens gränsmärken plundrade deras

ägodelar.

       Var min egen herre: störtade härskare från

deras troner. 

 

Jesaja bok. 10:14.

 

14.  #Som man sträcker handet mot fågelboet,

så sträckte jag mig efter folkens skatter, 

      och som man samlar de övergivna äggen,

samlade jag alla jordens länder.

       Ingen så mycket som slog med vingen

eller öppnade näbben och pep#.

 

Likt människans gripbara hand mot fågelboet:

      sträckte jag min viljas hand efter 

folkets skatter.

          Likt de samlande övergivna äggen:

gjorde jag själv med alla jordens länder.

           Ingen gjorde motstånd mot mina handlingar.

  

Jesaja bok. 10:15.

 

15.  #Skall yxan förhäva sig mot den som hugger?

Är sågen förmer än den som sågar?

       Som om käppen håller sin bärare,

som om staven bär den som inte är av trä!#.

     

Käppen beroende av sin bärare.

      Staven tillverkad träet.

Yxa underordnar sig den använder den.

       Sågen beroende av sågaren.

 

Jesaja bok. 10:16.

 

16.  #Därför skall Härskaren Herren Sebaot sända tvinsot på hans kraftiga karlar, under ett ståtligt

       yttre skall det brinna som en brännande eld#.

 

Allhärskaren Herren Sebaot skall göra Assurs

      kraft karlar kraftlösa.

Deras yttre ståtlighet förtäras

     av rättfärdighetens eld.

 

Jesaja bok. 10:17.

 

17.  #Israels Ljus skall bli till en eld, dess Helige

bli till en flamma som bränner och förtär hans

        törne och tistel, allt på en enda dag#.

 

Israels klara ljusstrålar skall vara som brinnande

      eldsflammor.

Herrens helighets eldflamma förtära hans

     gudlöshets stolta törne och tistel. 

 

Jesaja bok. 10:18.

 

18.  #Hans prakftulla skogar och trädgårdar 

skall han förstöra i grund.

        Det skall bli som när en sjuk tynar bort#.

 

Hans praktfulla skogar  välplanterade trädgårdar

      skall från roten förstöras.

 

Jesaja bok. 10:19.

 

19.  #De träd som blir kvar i hans skog är så få

att ett barn kan räkna dem#.

 

Jesaja bok. 10:20.

 

20.  #Den dagen skall Israels rest, Jakobs skonade

skara, inte längre förlita sig på honom som slog 

        dem utan fast förlita sig på Herren, 

Israels Helige#.

 

På den domsdagen skall ett antal av Israel:

       Jakobs ättlingar bevaras. 

Inte förtrösta sig på Assur Guds redskap:

       vilka dödade dem.

Visa sin trohet på Herren, Israels Helige.

 

Jesaja bok. 10:21.

 

21.  #En rest skall vända om, Jakobs rest, 

till Gud, Hjälten#.

 

Endast en ringa skara av Jakob göra botgörelse

     Inför Gud segerhjälten.

 

Jesaja bok. 10:22.

 

22.  #Om än ditt folk, Israel, vore som havets sand,

skall bara en rest vända om.

       Förintelse är beslutad, en rättvisans stormflod#.

 

Vore mitt folk Israel lika talrika som havets

       sandkorn: endast en liten skara vänd om.

Rättvisans stormflods rening över landets

       trolösa avguderi.

 

Jesaja bok. 10:23.

 

23.  #Herren Gud Sebaot fullbordar den beslutade

förödelsen över hela jorden#.

 

Herren Sebaots fullbordar sitt rådslut:

      över jordens förstörelse.

 

Jesaja bok. 10:24.

 

24.  #Så säger Herren Gud Sebaot:

"Du mitt folk som bor på Sion, frukta inte Assur

    när han slår dig med käppen och lyfter staven

mot dig, på samma sätt som Egypten#.

 

Herren Sebaot säger:

          Du, mitt folk vilka bor på Sions berg.

Vär inte rädd för Assurs stridsvapen mot er.

 

Jesaja bok. 10:25.

 

25.  #Snart, om en liten tid, fullbordas straffet,

och min vredesdom över jorden verkställs#.

 

Fullbordade straffet kommer.

      Min vredsdom över jorden blir verklig.

 

Jesaja bok. 10:26.

 

26.  #Då skall Herren Sebaot svänga sin piska

över honom, som när Midjan besegrades vid 

       Orevklippan, och lyfta sin stav mot havet,

på samma sätt som i Egypten#.

 

Herren Sebaots heliga vredespiska skall

     vidröra honom.

Likt Midjan besgrades vid Orevklippan.

        Lyfta sin härskarstav mot havets yta

likt vad som hände i Egyptens land.

 

Jesaja bok. 10:27A.

 

27A.  #Den dagen skall Assurs börda lyftas från

dina axlar och oket på din nacke knäckas#.  

 

Dagen skall komma då Assurs förtryckta börda

       från dina axlar lyftas  träldomsoket på din nacke bli kraftlös.

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards