Direktlänk till inlägg 28 januari 2021

JESAJA BOK. 8:1-22. och 9:1. PROFETENS BARN SOM TECKEN FRÅN HERREN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 januari 2021 11:49

JESAJA BOK.  8:1-22.

 

   PROFETENS BARN SOM TECKEN FRÅN HERREN.

 

Jesaja bok. 8:1.

 

1.  #Herren sade till mig:

"Tag en stor tavla och rista med outplånlig skrift:

      Maher shalal hash bas, Snart rov strax byte#.

 

Jesaja bok. 8:2.

 

2.  #Jag skaffade mig pålitliga vittnen:

prästen Uria och Sakarja, Jeverekjas son#.

 

Två trovärdiga vittnen:

    Prästerna Uria och Sakarja.

Vittnar för rättvisan.  

 

Jesaja bok. 8:3.

 

3.  #Sedan var jag tillsammans med profetissan,

och hon blev havande och födde en son.

       Herren sade till mig:

"Ge honom namnet Maher shalal hash bas#.

 

Profetissan blev havande födde en son.

     Gav honom namnet: Maher shalal hash bas,

efer Herrens befallning.

 

Jesaja bok. 8:4.

 

4.  #Innan han kan säga pappa och mamma

skall Damaskus rikedomar och bytet från

      Samaria bäras fram inför kungen av Assyrien#.

 

Innan sonen lärt sig säga pappa mamma:

        Skall Damaskus rikedomar och bytet

från Samaria bäras fram inför Assyriens kung.

 

Jesaja bok. 8:5.

 

5.  #Åter talade Herren till mig och sade#.

   

Herrens återkommande ord till mig.

 

Jesaja bok. 8:6.

 

6.  #Detta folk förkastar Siloas vatten, som flyter 

så stilla, och tappar modet inför Resin

        och Remaljas son#.

 

Detta trolösa folk förkastar Siloas vatten.

     Vilket flyter stillsamt.

Modlösa inför arameernas kung Resin. 

 

Jesaja bok. 8:7.

 

7.  #Därför skall Herren låta Eufrat skölja över

dem med sitt väldiga vattenflöde ----- kungen av Assyrien

     med hela hans makt.

Det skall bli en flod som stiger över alla bräddar

      och går över alla vallar#.

 

Herren vedergäller deras upproriskhet:

     därför skall låta domen falla över dem likt

väldiga vattenflöden.

     Med hjälp av assyriske kungens härskarskara.

        

Jesaja bok. 8:8.

 

8.  #Den skall välla fram över Juda och svepa fram som en stormflod tills vattnet når upp till halsen.

       Hans utbredda vingar skall täcka ditt land

i hela dess vidd, Immanu El#.

 

Drabbar Juda land likt en kraftig stormflod.

        Fiendens mäktiga vingar skall invadera

landet, Immanu El.

 

Jesaja bok. 8:9.

 

9.  #Folk, slut er samman ----- ni skall ändå krossas.

Lyssna, ni alla länder i fjärran!

       Rusta er ---- ni skall krossas,

rusta er ----- ni skall krossas#.

 

Folket i landet i enhet strider mot kung Resin

    och stridsarme: ni ska förlora striden.

Lyssna på mina domsord alla fjärran länder!

          Ni rustar er för striden ----- ni blirt förintade.

Blir utrustade för striden ----- men blir dödade. 

 

Jesaja bok. 8:10.

 

10.  #Smid planer ----- de skall slå fel,

ge order ----- de skall inte utföras.

       Ty Gud är med oss#.

 

Era planera onda planer blir fördärvade.

          Ge order  ----- de ska inte verkställas.

Ty vi förtröstar på Herren, vår Gud.

 

Jesaja bok. 8:11.

 

11.  #Detta är vad Herren säger till mig när 

han grep tag i mig och varnade mig för att följa

        samma väg som detta folk#.

 

Herrens varnade ord till mig: inte följa

     detta folks själviskhet.

 

Jesaja bok. 8:12.

 

12.  #Kalla inte allt för stämpling som detta folk

kallar stämpling.

      Frukta inte det som de fruktar, bäva inte

för det#. 

 

Känn inte rädsla i detta folks rädsla: var frimodig.

      

Jesaja bok. 8:13.

 

13.  #Inse att det är Herren Sebaot som stämplar

mot er ----- honom skall ni frukta, honom skall

      ni bäva för#.

 

Låt Herren Sebaot vara herre: respektera

    hans varnade doms ord.

Lev i Gudsfruktan.

 

Jesaja bok. 8:14.

 

14.  #Ja, han stämplar mot Israels båda folk,

han skall bli en sten som de snavar på och en

     klippa som stöter mot, Jerusalems invånare

skall han bli en snara och en fälla#.

 

Han vedergäller Israels båda folk:

      blir deras stötesten vilken de skadar sig på.

Jerusalems invånare:

      Herren Sebaot blir för dem rättfärdighetens

snara sanningens rättvisa dem till dom.      

 

Jesaja bok. 8:15.

 

15.  #Många skall snava på den, falla och krossas,

snärjas och fångas#.

 

De gudlösa skall på sanningens stötesten:

   illa skada sig förintas blir fångade i sin 

        egna själviskhet. 

 

Jesaja bok. 8:16.

 

16.  #Jag vill knyta in min undervisning, jag vill

gömma mitt budskap under sigill i mina lärljungar#.

 

Jag vill bevara min undervisning:

    Låt den vara till liv i mina lärljungar.

 

Jesaja bok. 8:17.

 

17.  #Jag vill vänta på Herren, som döljer 

sitt ansikte från Jakobs folk, och sätta mitt hopp

      till honom#.

 

Jag vill tåligt invänta Herren, döljer sitt

     heliga ansikte inför Jakobs folks ogudaktighet.

Villig förtrösta på honom. 

 

Jesaja bok. 8:18.

 

18.  #Se, jag och barnen som Herren gett mig

har blivet tecken och förbud i Israel från Herren 

       Sebaot som bor på Sions berg#.

 

Jag och mina lärljungar Herren givit mig:

       Blivit till förbudstecknet i Israel från 

Herrens mun.

      Herren Sebaot har sin boplats Sions berg.

Guds utvalda helgedom.

 

Jesaja bok. 8:19-20.

 

19-20.  #Man säger till er:

"Fråga de dödas andar och spådomsandar,

      de som väser och stönar"!

Ja, skall inte ett folk fråga sina gudar, be de döda

        om budskap och undervisning för de 

levandes skull?

      Så tala de för vilka ingen gryning finns#.

 

I sin falskhet säger till er:

        Rådfråga istället de döda andarna.

Spådomsandar likt kung Saul vilken sökte upp

       en spådomskvinna.

Så talar de dåraktigas rådgivning:

     vilka säger det finns ingen levande Gud.

1.  Rådfråga sina handgjorda avgudar.

      2. Söker de De dödas andas budskap.

3.  Lyssnar på undervisning för de levandes skull.      

Jesaja bok. 8:21.

 

21.  #Plågade och hungrande skall de ströva 

omkring i landet, och i sin hunger skall de

       gripas av raseri och förbanna sin kung 

och sina gudar.

       De må vända sig upp mot höjden#.

 

I sin trolösa gudlöshets förvirring vandrande på

       o-rättfärdiga vägar.

I sin hunger efter livets rättvisa skall de bli

       raseriets tjänare  förbanna sin kung

sina falska avgudar.

        Må de komma till besinning söka

Herren sin trofaste Gud.

 

Jesaja bok. 8:22.

 

22.  #Eller se ut över jorden, överallt råder nöd

och mörker, en ångestens natt, töcken utan

        någon ljusning#.

 

Söker de inte sanningens rättvisans Gud:

      vad ger jordens nöd eviga mörker:

liknas vid ångenstens mörka natt.

         Där ångestens mörker råder  

råder inte sanningens ljusa dag.

 

Jesaja bok. 9:1.

 

1.  #Men natten skall vika där ångest nu råder.

Om den förste slog bara lätt mot Sebulons

       land och Naftalins land, så har den siste

slagit med full kraft västerut, mot landet på

      andra sidan Jordan, mot främmande 

folkens område#. 

 

När fridsfursten kommer skall ångestens mörker

      försvinna för friden sanningen.

 

 

 

  

           

    

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards