Direktlänk till inlägg 28 januari 2021

JESAJA BOK. 6:1-13. HERREN KALLAR JESAJA TILL PROFET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 januari 2021 11:49

 JESAJA BOK. 6:1-13.

 

        HERREN KALLAR JESAJA TILL PROFET.

 

Jesaja bok. 6:1.

 

1.  #Det är då kung Ussia dog såg jag Herren.

Han satt på en hög och upphöjd tron,

       och hans mantelsläp fyllde templet#.

 

Efter kung Ussias död såg jag Herren.

       Satt på en hög upphöjd tron.

Hans mantelsläp fyllde hela templet.

 

Jesaja bok. 6:2.

 

2.  #Serafer stod ovanför honom, var och en

med sex vingar:

       med två vingar skylde ditt ansikte, 

med två skylde de kroppen och med två

       flög de#.

 

Jesajas syn av det himmelska:

    Serafer var placerade ovan för hans tron.

           Varje seraf hade sex vingar.

Två vingar skylde ditt ansikte.

        Två vingar täckte de kroppen.

Två vingar flög de med.

 

Jesaja bok. 6:3.

 

3.  #Och de ropade till varandra:

Helig, helig, helig är Herren Sebaot!

       Hela jorden är full av hans härlighet#.

 

De aktivt ropade samstämmigt till varandra:

       Helig, helig helig är Herren Sebaot!

Hela jorden äger hans fulla härlighet.  

 

Jesaja bok. 6:4.

 

4.  #Ropet kom trösklarna att skaka i sina fästen,

och templet fylldes av rök#.

 

Ropet påverkade trösklarna i templet.

       Vidrördes i sina fästen.

Templet fylldes av välluktande rök. 

 

Jesaja bok. 6:5.

 

5.  #Jag sade:

Ve mig!  Jag är förlorad, ty jag har orena läppar

      och jag bor bland ett folk med orena läppar,

och mina ögon har sett Konungen, Herren Sebaot#.

 

Jag, Jesaja sade:

     Inför hans heliga närvaro:

Jag förgås av mitt syndfulla liv.

        Jag har orena läppar har min boplats,

bland ett folk med orenhetens läppar.

         Mina ögon sett Konungen den helige

Herren Sebaot. 

 

Jesaja bok. 6:6.

 

6.  #En av seraferna flög fram till mig med ett

glödande kol som har hade tagit från altaret

      med en tång#.

 

En av seraferna flög fram till mig:

      hade ett glödande koltagits från renhetens

altare med en griptång.

 

Jesaja bok. 6:7.

 

7.  #Med det vidrörde han min mun och sade:

"När detta vidrör dina läppar blir din skuld 

      borttagen och din synd sonad"#.

 

Vidrörde min orena mun sade:

         När det glödande rena kolet vidrör

dina läppars orenhet: blir din skuld försonad.

        Synden i ditt liv utplånad.

 

Jesaja bok. 6:8.

 

8.  #Och jag hörde Herrens röst.

Han sade:

        "Vem skall jag sända, vem vill vara min

budbärare?"
       Jag svarade:

"Jag, sänd mig!"#.

 

Hörde Herrens röst tala:

      Hans ord frågade mig vem vill vara

mitt budbärare?

       Svarade med rena läppar:

Jag villig vara din budbärare.

 

Jesaja bok. 6:9.

 

9.  #Då sade han:

"Gå och säg till detta folk:

     "Ni skall höra men ingenting förstå,

ni skall se men ingenting fatta"#.

 

Besvarade min villighet:

       Var frimodig säg till detta folk:

Ni skall höra inte förstå vad jag säger.

      Se, vad gör vill göra för er:  inte förstå sanningen.

     Era hjärtats tankar förblindade.

 

Jesaja bok. 6:10.

 

10.  #Förstocka detta folk, täpp till deras

öron, täck för deras ögon, så att de ingenting

       ser, ingenting hör, ingenting förstår

och inte vänder om och blir botade#.

 

Förstocka detta folk:

       Låt deras öron bli ohörsamma.

Deras ögon förblindade.

         De gör ingen bot och bättring. 

 

Jesaja bok. 6:11.

 

11.  #Jag frågade: 

"Hur länge, Herre"?

        Han svarade:

"Tills städerna ligger i ruiner och ingen bor

       i dem, tills husen står tomma och åkrarna

ligger övergivna".

 

Jag frågade Herren Sebaot:

       Under ur lång tid, Herre?

Intill städerna är ödelagda.

          I deras ödeläggelse finns ingen boplats.

Husen tomma på folk.

      Åkrarna i landet övergivna.

 

Jesaja bok. 6:12.

 

12.  #Herren skall föra människorna långt bort,

och landet skall lämnas öde#.

 

Herren skall själva fördriva folket till

    främmande land.

Deras land skall bli ödelagd.

 

Jesaja bok. 6:13.

 

13.  #När en tiondel ännu är kvar skall också

den tillintetgöras, så som man bryter upp

       stubben efter en terebint eller ek.

----- Ett heligt släkte är den stubben#.

 

En tiondel av folket lämnas ännu kvar.

   Även den skall tillintetsgöras.

Likt man bryter upp en terebint eller ek.

           Denna stubbe heligt släkte.   

 Heliga släktet förskingras. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards