Direktlänk till inlägg 28 januari 2021

JESAJA BOK. 5:1-7. SÅNGEN OM VINGÅRDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 januari 2021 11:49

JESAJA BOK. 5:1-7.

 

                 SÅNGEN OM VINGÅRDEN.

 

Jesaja bok. 5:1.

 

1.  #Jag vill sjunga en ny sång om min älskade

vän, en sång om min vän och hans vingård.

      Högt uppe på bördig sluttning hade min

vän en vingård#.

 

Herren sjunger en ny jubelsång sin älskade vän.

              Hans vingård: Israel.

Vingården högt uppe på bördig sluttring.

 

Jesaja bok. 5:2.

 

2.  #Han luckrade upp den och plockade sten

och planterade ädelt vin.

      Han byggde ett vakttorn, han höggt ut

ett presskar.

      Han väntade sig söta druvor, men vingården

gav honom sura#.

 

Jag fostrade dem plockade bort deras

      köttsliga vilja.

Vingården planterades ädelt smakligt vin.

        Byggde vakttorn beskyddade Israel från fienden.

        Väntade mig goda gärningar.

Vingården  Israel  gav mig onda  gärningar. 

 

Jesaja bok. 5:3.

 

3.  #Döm nu, Jerusalems män och Judas folk,

döm mellan mig och min vingård!#.

 

Låt domorden drabba Jerusalems stolta män.

        Judas folk.

Låt domen inträffa mellan mig och Israel. 

 

Jesaja bok. 5:4.

 

4.  #Vad mer kunde göras för min vingård, 

som jag inte redan gjort?

         Jag väntade söta druvor ----- varför gav den

mig sura?#.

 

Min kärlek till Israel  var otacksam.

     Väntade mig lydnad men bemöttes av 

olydnad inför min lag.

 

Jesaja bok. 5:5.

 

5.  #Nu skall jag låta er veta vad jag tänker 

göra med min vingård.

     Jag skall ta bort stängslet, så att den 

blir skövlad, jag skall riva muren, så att den

      blir nertrampad#.

 

Ska nu låta er få veta Israels framtid.

          Ta bort deras beskydd mot fiendens onda

planer.

        Min välsignelse mot dem till förbannelse:

för deras trolöshets skull.

 

Jesaja bok. 5:6.

 

6.  #Jag skall låta den förfalla: där skall inte

beskäras; inte hackas, tistel och törne skall

      ta överhand.

Och molnen skall jag förbjuda att fälla sitt 

    regn över den#.

 

Låta Israel: min vingård ödeläggas.

       Förbannelsens tistel och törnen förkväva den.

Regnfyllda molnen förbjudas bevattna den.

 

Jesaja bok. 5:7.

 

7.  #Herrens Sebaots vingård är Israel,

Judas folk hans älskade plantering.

         Han väntade oväld men fann våld,

väntade rätt men fann orättvisa#. 

 

Herrens Sebaots vingård: mitt älskade Israel.

         Judas folket hans älskades vingårdsplantering.

Förväntade sig god gärningar  från sin

      utvalda vingård.

Istället onda våldsdåd.

       O-rättvisa var deras herre.

 

 

          

 

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards