Direktlänk till inlägg 28 augusti 2020

JEREMIA BOK. 49:7-22. DOM ÖVER EDOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 augusti 2020 19:07

JERREMIA BOK. 49:7-22.

 

DOM ÖVER EDOM.

 

Jeremia bok. 49:7.

 

7.  #Om Edom.

Så säger Herren Sebaot:

      Finns det inte mer någon vishet i Teman?

Har de kloka ord inga råd att ge?

     Har deras vishet murknat?#.

 

Herren Sebaot säger om domen över Edom.

        I Teman var är de visa?

Var de kloka rådgivarna tagit vägen?

     Har deras vishet försvunnit?

 

Jeremia bok. 49:8.

 

8.  #Fly! Vänd om!

Göm er djupt nere, ni som bor i Dedan!

       Ty jag låter olyckan drabba Esau, när hans

hemsökelses stund är inne#.

 

Fly från Edom där visheten och klokheten

    försvunnit! 

Ni som bor i Dedan: beskyddar er från hemsökelsens

      stund vilket drabbar Esaus gudlöshet.

 

Jeremia bok. 49:9.

 

9.  #Kommer det druvplockare till dig lämnar de

ingen efterskörd.

       Kommer det tjuvar om natten förstör de så 

mycket de kan#.

 

Kommer druvplockare på besök Edom:

      Stjäler de druvornas efterskörd.

Kommer nattliga tjuvar: förstör de olivodlingarna.

 

Jeremia bok. 49:10.

 

10.  #Jag genomsöker Esau, avslöjar hans gömställen.

        Han kan inte hålla sig dold.

Förintade är hans barn, hans släkt och hans

      grannar.

Det finns ingen som säger:#.

 

Du, Esau jag avslöjar dina ondsinta planer.

       Esaus ättlingar förintade.

 

Jeremia bok. 49:11.

 

11.  #Lämna dina faderlösa till mig, jag skall

dra försorg om dem, dina änkor kan ty sig till mig"#.

 

Ingen säger omsorgsfullt:

        Låt dina faderlösa finna trygghet hos mig.

Jag skall visa min barmhärtiga omsorg,

        för dina faderlösa dina änkor.

 

Jeremia bok. 49:12.

 

12.  #Så säger Herren:

Om de som inte förtjänar det måste dricka ur

      bägaren, skulle då du slippa undan?

Nej, du skall inte slippa undan, du måste dricka!#.

 

Herren säger:

       De som inte förtjänar min faderskärlek,

måste dricka ur hemsökelsens bittra bägare.

 

Jeremia bok. 49:13.

 

13.  #Jag svurit vid mig själv, säger Herren,

att Bosra skall utsättas för ödeläggelse och hån

        och förstörelse och bli till en förbannelse.

Och dess lydstäder skall läggas öde för

    all framtid#.

 

Svurit vid mig själv, säger Herren.

      Bosra bli ödelagd hånad förstörd vilket är

förbannelsens vedergällning.

      Deras lydstäder för all framtid bli ödelagda. 

 

Jeremia bok. 49:14.

 

14.  #Ett budskap har jag fått från Herren,

en budbärare har sänts ut bland folken:

       "Gå samman och marschera mot henne!

Upp till strid!#.

 

Profeten Jeremia fått ett budskap från Herren.

        En budbärare utsänd bland folken.

Var frimodiga eniga anfall henne!

 

Jeremia bok. 49:15.

 

15.  #Se, jag gör dig till det ringaste av folken,

föraktat av alla#.

 

Du, Edoms folk ni blir de förödmjukaste av  folken.

      Föraktade hatade av alla.  

 

Jeremia bok. 49:16.

 

16.  #Du förleddes av ditt övermod och av den

fruktan du väckte, du som bor bland klyftorna

      och har ditt tillhåll på bergskrönet.

Bygger du ditt näste högt som örnen skall jag

       ändå störta dig ner därifrån, säger Herren#.

 

Ditt övermod förblindade dig.

      Du uppväcktes av rädslan:

du bor bland bergsklyftorna.

      Bygger ditt trygga fäste på bergskrönet.

Likt örnen: har din tilltro till det:

       jag låter dig störtas ner därifrån, säger Herren.  

 

Jeremia bok. 49:17.

 

17.  #Edom skall läggas öde, alla som har sin väg

förbi skall bestörta dra efter andan när de ser

       förstörelsen där#.

 

Edom blir ödelagt.

         Alla som ser det blir skräckslagna när de ser 

 din förstörelse.

 

Jeremia bok. 49:18.

 

18.  #Det ska bli som när Sodom och Gomorra

och deras grannstäder ödelades, säger Herren:

      ingen skall bo där, ingen människa vistas där#.

 

Deras grannstäders ödeläggelse liknar 

    Sodom och Gommorras.

Ödelagt likt ödemarken.

 

Jeremia bok. 49:19.

 

19.  #Se, likt lejonet som kommer fram ur 

Jordandalens täta snår ut på ständigt gröna

      betesmarker skall jag plötsligt jaga bort 

dem därifrån och välja ut de bästa baggarna

    till byte.

Ty vem är min like?

      Vem kan ställa mig till svars?

Vilken herde kan hålla stånd mot mig?#.

 

Herren jämförs sig med lejonets livsstil.

      Smyger sig fram ur Jordansdalens täta snåriga

väg: ut på de grönskande betesmarkerna.

         Plötsligt skall jag förjaga dem bort från

betesmarkerna.

          Välja ut de mest välgödda baggarna.

Vilken herde kan jämföras med Överherden?

 

Jeremia bok. 49:20.

 

20.  #Hör därför vad Herren har beslutat om Edom,

vilka planer har han gjort upp mot dem som bor

     i Teman:

Sannerligen, de minsta i flocken skall släpas bort,

      ja, betesmarkerna skall rysa över deras öde#.

 

Lyssna på mina ord om Edom.

       Vilka belutsamma planer jag har.

Det är sant: minsta i flocken bli bortförda.

         De grönskande betesmarkerna:

bli skräckslagna över sitt öde.

 

Jeremia bok. 49:21.

 

21.  #När de faller skall dånet få jorden att bäva,

ett skri skall höras ända till Sävhavet#.

 

Jeremia bok. 49:22.

 

22.  #Som en örn skall han stiga och med 

utbredda vingar slå ner på Bosra.

     Den dagen skall Edoms hjältar ängslas

som en kvinna i barnsnöd#.             

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards