Direktlänk till inlägg 26 juli 2020

JEREMIA. BOK 38:14-28. SIDKIA OCH JEREMIA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 juli 2020 13:17

JEREMIA BOK. 38:14-28.

 

SIDKIA OCH JEREMIA.

 

Jeremia bok. 38:14.

 

14.  #Kung Sidkia skickade efter profeten Jeremia

och lät hämta honom till sig vid tredje ingången

       till Herrens hus.

Och kungen sade till Jeremia:

    "Jag vill fråga dig en sak, dölj ingenting för mig".

 

För tredje gången skickade kung Sidkia efter 

    profeten till Herrens hus. 

 

Jeremia bok. 38:15.

 

15.  #Jeremia svarade Sidkia:

"Talar jag om något för dig kommer du säkert

     att döda mig, och ger dig ett råd kommer du 

inte att lyssna"#.

 

Jeremia svarade kungen:

     Profeten modlös inför kungen: 

Kungen alltid förkastat alla hans råd från Herren.

         Känner sig skräckslagen inför bli dödad.   

 

Jeremia bok. 38:16.

 

16.  #De gav kung Sidkia i hemlighet Jeremia ett löfte och svor:

    "Så sant Herren lever, han som har skänkt oss

detta liv:

     jag skall inte döda dig eller utlämna dig till

dem som är ute efter ditt liv"#.

 

Kung Sidkia gav Jeremia ett löftesed:

      Sant Herren lever i evig tid:

givit oss livet.

      

Jeremia bok. 38:17.

 

17.  #Jeremia sade till Sidkia:

"Så säger Herren, härskarornas Gud, Israels Gud:

      Om du ger det åt den babyloniske kungens

befälhavare skall du få leva, och denna skall inte

     brännas ner; du och din familj skall få leva#.

 

Jeremias ord till kung Sidkia:

         Herren, härskarornas Gud, Israels Gud

säger:

      Ger du det lydigt åt babyloniske kungens

befälhavare: får du leva.

          Staden inte bli ner bränd din familj får leva.  

 

Jeremia bok. 38:18.

 

18.  #Men om du inte ger dig åt den babyloniske kungens befälhavare skall denna stad falla

    i kaldeernas händer, och de skall bränna ner den.

Och du själv skall inte komma undan"#.

 

Är du olydig min befallning ska Jerusalem få falla

      i kaldeernas händers våld.

Bli nerbränd: du väljer själv.

       Ditt liv inte räddas.

 

Jeremia bok. 38:19.

 

19.  #Kung Sidkia sade till Jeremia:

"Jag är rädd för de judeer som har gått över till

      kaldeerna, att jag bli utlämnad till dem att de

skall misshandla mig"#.

 

Kung Sidkia besvarade Jeremias ord:

          Skräckslagen för de judeer som överlämnat sig åt kaldeerna.

           Bli utlämnad misshandlad av dem.

 

Jeremia bok. 38:20.

 

20.  #Jeremia svarade:

"Det kommer inte att ske.

      Lyssna nu till Herrens röst, till vad jag har att

säga dig, så skall allt gå det väl och du skall få

      leva#.

 

Kommer inte inträffa.

         Lyssna lydigt på Herrens varnande röst.

På mina ord: gör du det vilket ger dig välgång.

      

Jeremia bok. 38:21.

 

21.  #Men om du vägrar att ge dig, så är detta vad

Herren har uppenbarat för mig:#.

 

Vägrar du lyssna på Herrens röst:

          dessa olyckor kommer över dig och folket!

 

Jeremia bok. 38:22.

 

22.  #Alla kvinnor som är kvar i judakungens palats

skall föras ut till den babyloniske kungens

    befälhavare, och de skall klaga:

Dina vänner har förlett dig och fått makt över dig.

      När dina fötter sjunkit ner i dyn vänder de

dig ryggen#.

 

Alla kvinnor vilka är kvar i judakungens palats:

        bli fångade i den babyloniske kungens

befälhavares händer.

       Dina vänner sviket dig  fått makt över dig.

Dina fötter sjunkit ner i dyn.

         Vännerna övergivit dig.

 

Jeremia bok. 38:23.

 

23.  #Alla dina kvinnor och dina barn skall föras ut

till kaldeerna, och själv skall du inte komma undan.

       Du skall bli den babyloniske kungens fånge,

och denna stad skall brännas ner"#.

 

Dina kvinnor och barn bortförda till kaldeerna.

          Du konung själv bortförd.

Bli babylonske kungens fånge.

      Denna stad tillintegjord. 

 

Jeremia bok. 38:24.

 

24.  #Sidkia sade till Jeremia:

"Röj inte vårt samtal för någon, då riskerar du livet#.

 

Sidkia ord till profeten Jeremia:

       Rädd om sitt liv: låt vårt samtal inte höras

av någon.

 

Jeremia bok. 38:25.

 

25.  #Om stormännen få reda på att jag har talat 

med dig kommer de till dig och säger:

      Berätta för oss vad du sade till kungen, 

dölj inte för oss, för då dödar vi dig! 

       Berätta också vad kungen sade till dig"#.

 

Kung Sidkia ord till Jeremia:

       Visar sin rädsla för stormännen:

låt inte vårt bli samtal känt för dem.

      

Jeremia bok. 38:26.

 

26.  #Då skall du svara dem:

Jag bönföll för kungen att han inte skulle skicka

     tillbaka mig till Jonatans hus för att dö där"#.

 

Svara dem:

      Visade min ödmjukhet inför kungen:

Inte skicka mig tillbaka till Jonatans hus.

 

Jeremia bok. 38:27.

 

27.  #Alla stormännen kom till Jeremia och frågade

ut honom, men han svarade så som kungen 

   hade befallt.

Då lämnade de honom i fred, eftersom ingen hade

     hört vad som sagts#:

 

Stormännen kom till Jeremia:

        frågade ut honom: besvarade dem med

kungens befallande ord.

      Respekterade hans ord: lämnade honom.

 

Jeremia bok. 38:28.

 

28.  #Så fick Jeremia stanna på vaktgården ändå

till dess Jerusalem blev intagit#.         

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards