Direktlänk till inlägg 13 juli 2020

JEREMIA BOK. 34:8-22. BROTT MOT FÖRBUNDET..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 juli 2020 13:21

JEREMIA BOK. 34:8-22.

 

BROTT MOT FÖRBUNDET.

 

Jeremia bok. 34:8.

 

8.  #Detta är det ord som kom till Jeremia från Herren

sedan kung Sidkia hade slutit ett avtal med

    Jerusalems befolkning om att kungöra frigivning

av slavarna#.

 

Jeremias talade ord från Herren.

        Kung Sidkia slutet ett avtal med Jerusalems

befolkning.

    För kungöra frigivning av slavarna. 

 

Jeremia bok. 34:9.

 

9.  #Var och en skulle frige sina hebreiska slavar,

manliga som kvinnliga; ingen skulle hålla en 

     judeisk landsman som slav#.

 

Alla skulle figöra sina hebreiska manliga

      kvinnliga slavar.

 

Jeremia bok. 34:10.

 

10.  #Alla hade ingått avtalet, hade stormännen

och folket, rättade sig efter detta och frigav sina 

       slavar och slavinnor.

De höll dem inte längre som slavar utan gick på

    att släppa dem fria#.

 

Alla ingått frigivandets avtal:

    Stormännen och folket: respekterade avtalet.

 

Jeremia bok. 34:11.'

 

11.  #Men efteråt ändrade de sig och tog tillbaka

de slavar och slavinnor som de hade frigett

     och tvingade dem att bli slavar igen#.

 

Efter en tid förändrade sina beslut om frigivandet.

        Fångarnas frihet upphörde gälla.

Tog tillbaks dem som fångar:

     visade dem o-barmhärtighet. 

 

Jeremia bok. 34:12.

 

12.  #Då kom detta ord till Jeremia från Herren:#.

 

Jeremia bok. 34:13.

 

13.  #Så säger Herren, Israels Gud:

  Jag slöt ett förbund med era fäder när jag förde 

         dem ut ur Egypten, ut ur slavlägret.

Jag sade:#.

 

Herren säger, Israels Gud:  

      Slöt ett förbund med era fäder.

När då?

      När jag i min trohet godhet förde mitt folk

ut ur Egyptiska slav-tjänande.

       

Jeremia bok. 34:14.

 

14.  #Vart sjunde år skall var och en av er frige de

hebreiska landsmän som har sålt sig till er;

      när de har tjänat er i sex år skall ni frige dem.

Men era fäder lyssnade inte på mig, de lydde mig

        inte#.

 

Vart sjunde år skall var och en frige de

    hebreiska landsmän.

Som frivilligt sålt sig själva till er.

        Efter sex vältjänande år skall ni frige dem.

Era fäder var ohörssamma mot mina sanna ord.

 

Jeremia bok. 34:15.

 

15.  #Nyss ändrade ni er och gjorde det som är rätt

i mina ögon när ni kungjorde frigivning av era

      landsmän och slöt ett avtal inför mig i det hus

som mitt namn är utropat över#.

 

Nyligen förändrade ert tanke handlingssätt:

      levde i rättvisan inför mina ögon.

Ni kungjorde frigivningen av era landsmän.

       Slöt ett avtal inför mitt ansikte.

Var gjorde ni det?

        I det hus där mitt heliga namn utropas.

 

Jeremia bok. 34:16.

 

16.  #Men sedan har ändrat er igen och vanhelgat

mitt namn. 

      Alla har ni tagit tillbaka de slavar och slavinnor

som ni skänkt friheten, ni har tvingat dem att åter

       bli era slavar#.

 

Ni svek ert avtal inför mig i frigivning av slavar.

       I ert brott mot förbundet ni vanhelgat 

mitt namn. 

 

Jeremia bok. 34:17.

 

17.  #Därför säger Herren så:

Ni har inte lytt mig.

       Ni har inte släppt er bröder och landsmän.

Därför skall jag släppa lös svärd och pest och svält

      mot er, säger Herren, jag skall göra er till en

skräckbild för alla riken på jorden#.

 

På grund av ert vanhelgade brott:

      Varit mig o-lydiga.

Ni inte frigivit era bröder och landsmän.

          Er brottsliga handling mot det givna avtalet:

Skall jag tillåta dödligt svärdet pesten 

     och svälten drabba er, säger Herren.

Vilket gör era liv till skräckbilder inför alla

      riken på jorden. 

 

Jeremia bok. 34.18

 

18.  #De män som brutit mitt förbund och inte

uppfyllt villkoren i det förbund de slöt inför mig

      skall jag behandla som kalven de högg mitt

itu för att sedan gå fram mellan styckerna#.

 

De män som olydigt förkastat mitt förbund.

          Föraktat mitt förbund:

Varit otrogen mot förbundets-villkor.

       Vilket de slöt inför mig.

Skall behandlar dem på samma sätt de gjort 

      med kalven de högg i två stycken.

 

Jeremia bok. 34:19.

 

19.  #Stormännen i Juda och i Jerusalem, hovmännen och prästerna och hela folket i landet

     som gick fram mellan kalvens två delar#.

 

Jeremia bok. 34:20.

 

20.  #Dem skall jag utelämna åt deras motståndare 

och dödsfiender, och deras lik skall bli till föda 

       åt himlens fåglar och markens djur#.

 

För deras olydnads skull: överge dem deras

     i deras motståndares döds-fienders händer.

Deras dödliga lik bli utspridda likt föda åt

      himlens flygande fåglar och markens

rörliga djur.  

 

Jeremia bok. 34:21.

 

21.  #Och kung Sidkia av Juda och hans stormän 

skall jag utlämna åt deras motståndare

     och dödsfiender , åt den babyloniske kungens 

här, som nu har dragit bort härifrån#.

 

Kung av Juda land hans rikes stormän:

     skall bli utlämnade åt fientliga motståndare

och dödliga fiender.

         Till vem bli utlämnad åt?

Den babyloniska kungens häskarhär.

        

Jeremia bok. 34:22.

 

22.  #Nu befaller jag dem, säger Herren,

att återvända till denna stad.

       De skall angripa den, och de skall erövra den

och bränna ner den, och städerna i Juda skall 

       skall jag göra till en ödemark där ingen 

kan bo#. 

 

Jag befaller dem med mina ord, säger Herren.

       Få upprättelse återvända till min stad. 

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards