Direktlänk till inlägg 13 juli 2020

JEREMIA BOK. 35:1-19. REKAVITERNA ----- ETT FÖREDÖME.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 juli 2020 13:21

JEREMIA BOK. 35:1-19.

 

REKAVITERNA ----- ETT FÖREDÖME.

 

Jeremia bok. 35:1.

 

1.  #Detta är det ord som kom till Jeremia från Herren, då Jojakim, Josias son, var kung

    över Juda:#. 

 

Jeremia bok. 35:2.

 

2.  #Gå till Rekaviterna och tala med dem, ta med

dem till Herrens hus, till en av kamrarna där och ge

      dem vin att dricka#.

 

Var frimodigt i din profettjänst:

     tala mitt ord till Rekaviterna.

Församla dem gå tillsammans till Herrens hus.

       Till en av Herrens hus kamrar: 

erbjud dem dricka vin. 

 

Jeremia bok. 35:3.

 

3.  #Då tog jag med mig Jaasanja, son till Jeremia,

son till Havassinja, och hans bröder, hans söner

      och alla de andra rekaviterna#.

 

Beskrivning på vilka som följde med profeten

     till Herrens hus utvalda kamrare.

 

Jeremia bok. 35:4.

 

4.  #Jag som förde dem till Herrens hus, till den

kammare som tillhörde sönerna till gudsmannen

        Hanan, Jigdaljas son, den som ligger intill

stormännens kammare ovanför den som tillhörde

       tröskelväktaren Masseja, Shallums son#.

 

Förde dem till Herrens hus.

       Till gudsmannens Hanans söners kammare.

  

Jeremia bok. 35:5.

 

5.  #Jag satte fram fyllda vinkrus och bägare för

rekaviterna och uppmanade dem att dricka#.

 

Satte fram fyllda vinkrus bägare inför

      rekaviterna uppmanade dem dricka vinet. 

 

Jeremia bok. 35:6.

 

6.  #Men de svarade:

"Vi dricker inte vin.

      Vår fader Jonadav, Rakavs son, har förbjudit

oss det.

      Han sade:

Ni och era efterkommande skall aldrig någonsin 

     dricka vin#.

 

De svarade mig:

      Vi vill inte dricka vinet.

Vår fader Jonadav, Rakavs son, förbjudit oss

     dricka vin.

Han sade:

        Ni och era efterkommande släktled:

Aldrig dricka vin.

   

Jeremia bok. 35:7.

 

7.  #Ni skall inte bygga hus, ni skall inte så säd,

och vingårdar skall ni inte anlägga eller äga.

      I tält skall ni bo i hela ert liv.

Då får ni leva länge på den mark där ni nu bor#.

 

Ytterligare beskrivning deras fader Jonadavs

     givna levnadsregler för Rekaviterna.

 

1.  Ni skall inte bygga hus.

 

2.  Ni skall inte så säd.

 

3.  Inte anlägga vingårdar eller äga dem.

 

4.  Vara tältboende i hela ert liv.

 

5.   Uppfyller ni dessa villkor:

skall ni länge få leva på den mark där ni nu bor. 

 

Jeremia bok. 35:8.

 

8.  #Och var vi har åtlytt allt vad vår förfader Jonadev, Rakavs son, befallde oss:

    vi dricker aldrig vin, varken vi eller våra hustrur 

eller våra söner och döttrar#.

 

Vi har varit lydig: vår förfader Jonadevs ord.

         Vi Dricker aldrig vin.

Varken våra hustrur söner och döttrar.  

 

Jeremia bok. 35:9.

 

9.  #Vi bygger oss inga hus och äger varken vingårdar, åkrar eller säd#.

 

Bygger inga hus äger varken vingårdar åkrar

     eller säd.

 

Jeremia bok. 35:10.

 

10.  #Vi bor i tält, vi gör lydigt allt vad vår förfader

Jonadav befallde oss#.

 

Bor i tält.  Lydig i allt vad vår förfader Jonadav

      befallde oss att leva. 

 

Jeremia bok. 35:11.

 

11.  #Men när kung Nebukadnessarav Babylonien 

ryckte in i landet sade vi:

     Låt oss flytta till Jerusalem, undan kaldeernas

och arameernas härar.

    Och så bosatte vi oss i Jerusalem#.

 

När kung Nebukadnessar invanderade landet

     beslutade vi:

Låt oss flytta till Jerusalem: undan kaldeernas

      arameernas krigshär.

 

Jeremia bok. 35:12.

 

12.  #Herrens ord kom till Jeremia:#.

 

Jeremia bok. 35:13.

 

13.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Gå till männen i Juda och till invånarna

     i Jerusalem och säg till dem:

Skall ni aldrig ta varning och lyda mina

      befallningar, säger Herren#.

 

Herrens säger till mig:

     Var frimodig gå till männen i Juda 

och Jerusalems invånare tala till dem.

         Varför lyssnar ni inte på mina varningsord.

Lyder mina befallningar, säger Herren.

 

Jeremia bok. 35:14.

 

14.  #Jonadav, Rekavs son, förbjöd sina efterkommande att dricka vin, och det förbudet 

      iakttas än.

Intill denna dag dricker de inte vin utan lyder sin

      förfaders befallning.

Men när jag gång på gång har talat till er har ni

    inte velat lyda#.

 

Gång på gång har talat till er: istället har ni valt

     lyssna på er förfäders olika levnadsförbud.

 

Jeremia bok. 35:15.

 

15.  #Gång på gång har jag sänt mina tjänare profeterna till er och sagt:

      Lämna er onda väg och gör det goda!

Följ inte andra gudar och tjäna dem inte, så skall

      ni få bo på den mark som jag gav åt er 

och åt era fäder.

     Men ni lydde inte, ni lyssnade inte på mig#.

 

Gång på gång i min långmodighet sänt mina

     tjänare profeterna till er med profetorden:

Överge era onda gärningars vägar:

      låt de goda gärningarna leda era liv.

Följ mig; följ inte andra gudar.

        Tjäna mig villigt: inte dessa falska gudar.

Lyssna ni på mina förmanade ord:

        Skall välsigna er låta er få bo på den mark

jag gav er och era fäder.

         Ni föraktade mina varningsord.

  

Jeremia bok. 35:16.

 

16.  #Jonadavs, Rekavs sons, efterkommande 

iakttar sin förfaders befallning.

      Men detta folk har inte lyssnat på mig#.

 

Detta folk inte lyssnat på mina ord.

    Istället fortsätter iakttar sin förfaders ord. 

 

Jeremia bok. 35:17.

 

17.  #Därför säger Herren, härskarornas Gud,

Israels Gud:

      Allt det onda jag har hotat med skall jag låta

drabba Juda och alla Jerusalems invånare.

      Jag talade till dem, och de lyssnade inte.

Jag kallade på dem, och de svarade inte#.

 

Härskarornas Gud: allt vad Gud hotat göra:

     skall låta drabba Juda folket och Jerusalems 

invånare.

      Jag varnade dem. De vill inte lyssna på mitt förbarmande.

     I min faderskärlek kallade på dem.

De besvarade inte mig när jag ville kalla

     dem närmare mig.    

 

Jeremia bok. 35:18.

 

18.  #Till rekaviterna sade Jeremia:

Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

      Ni har lytt er förfader Jonadav, rättat er efter

hans befallning och gjort allt han ålagt er#.

 

Profeten Jeremia sade till rekaviterna:

          Herren er Gud säger er.

Ni varit lydiga er förfader Jonadav.

         Varit rättvis mot hans befallning.

 

Jeremia bok. 35:19.

 

19.  #Därför säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Aldrig skall den dag komma då inte en ättling till

     Jonadav, Rekavs son, gör tjänst inför mig#. :

 

För er olydnads skull: 

         Den dag skall aldrig komma då en ättling

till Jonadav: göra tjänst inför mig.                

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards