Direktlänk till inlägg 13 juli 2020
HELIGA BIRGITTAS UPPENBARELSER UR
UPPENBARELSENS TREDJE BOK.
KAPITEL. 20.
DEN HELIGE BENEDICTUS.
Modern talar:
#Dotter, det är skrivet att den som fick fem talenter
tjänade ytterligare fem.
Men vad menas med talenter annat än en den
Helige Andes gåva?
Ty några får kunskap, andra rikedomar,
andra närhet till de rika, och dock bör alla bära
fram en dubbel vinst för Herren: av kunskapen,
genom att leva så att man blir till nytta och till
undervisning för sig själv och andra, av rikedomar
och andra gåvor, så att man använder dem
på ett förnuftigt sätt och bistå andra med
barmhärtighet.
Så mångdubblade den gode abboten Benedictus
den nådens gåva som han hade mottagit,
då han föraktade allt som var förgängligt, då han
tvingade sin kropp till att tjäna anden, då han
inte satte något före den gudomliga kärleken.
Vidare, eftersom han fruktade att hans öron skulle
befläckas av fåfängliga ord och ögonen genom
anblicken av åtråvärda ting, flydde han ut till
ödemarken.
Så efterliknade han honom som, innan han var
född, med jubel hälsade den barmhärtige
Återlösarens ankomst.
Denne Benedictus hade säkert vunnit himmelen, även om han inte hade gått ut i ökmarken,
eftersom världen var död för honom och hans
hjärta var helt fylld av Gud.
Men det behagade Gud att kalla Benedictus upp
på berget för att han skulle bli känd för många
och många genom hans exempel skulle lockas
till fullkomlighetens livsväg.
Denne saliges mans kropp var som en säck som
inneslöt den Helige Andes eld och som
stängde ut den djävulska elden från hans hjärta.
Liksom nämligen jordisk eld flammar upp av två
ting, av vind cch av en människas andedräkt,
så träder den Helige Ande in i en människas själ
genom personlig ingivelse eller genom att
en mänsklig handling eller ett gudomligt ord
lockar sinnet till Gud.
På samma sätt besöker den djävulska anden
de sina, men skillnaden är mycket stor, ty den
Helige Ande värmer själen till att söka Gud,
men han tillintetgör den inte.
Han upplyser genom sin renhet och tukt, men han
förmörkar inte sinnet med ondska.
Den onde anden däremot upptänder sinnet till
köttsliga ting och bereder det en outhärdlig
bitterhet.
Han förmörkar också själen, så att den inte blir
varse sig själv och trycker ner den till jordiska som
inte kan skänka den någon tröst.
För att alltså goda eld som var i Benedictus skulle
upptända många, kallade Gud Benedictus
till berget.
Han kallade många gnistor till sig och av dem
gjorde han genom Guds Ande ett stort bål och för
dem sammanställde han genom Guds Andes
ingivelse en regel, genom vilken många blev
gjorda fulllkomliga, liksom Benedictus själv.
Nu däremot ligger många stickor utkastade från
den helige Benedictus bål.
De ligger kringspridda överallt och de är kalla
i stället för varma, svarta istället för lysande.
Om de däremot låg tillsammans i elden,
skulle ge ifrån sig ljus och värme#.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 | |||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|