Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

JEREMIA BOK. 33:14-26. LÖFTEN OM DAVIDSÄTTEN OCH LEVITERNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 juli 2020 07:41

JEREMIA BOK. 33:14-26.

 

LÖFTEN OM DAVIDSÄTTEN OCH LEVITERNA.

 

Jeremia bok. 33:14.

 

14.  #Det ska komma en tid, säger Herren, då jag skall uppfylla det löfte jag givit Israels folk

      och Judas folk#.

 

Tiden kommer då: säger Herren jag skall 

     låta mitt utlovade löfte uppfyllas.

Vilket jag givit Israels folk Judas folk.

 

Jeremia bok. 33:15.

 

15.  #När den tiden och den dagen kommer skall 

jag låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam.

        Han skall skapa rätt och rättfärdighet

i landet#.

 

När den tiden dagen kommer skall låta ett 

     rättfärdigt skott växa fram ur Davids stam.

Detta rättfärdiga skott ska skapa rättvisa

     och låta rättfärdigheten få råda i landet.

 

Jeremia bok. 33:16.

 

16.  #När tiden kommer skall Judas räddas

och Jerusalem leva i trygghet, och detta skall vara

      stadens namn:

Herren vår rättfärdighet:#.

 

Tiden kommer kommer då Judas skall räddas.

      Staden Jerusalem leva i trygghet.

Staden namn skall vara:

         #Herren vår rättfärdighet#

Rättfärdigheten vara vår fasta trygghet.

 

Jeremia bok. 33:17.

 

17.  #Ty så säger Herren:

Aldrig skall det saknas en man av Davids ätt på

      Israels tron#.

 

Herren säger:

         Alltid skall en man från Davids ätt vara på

     Israels tron.    

 

Jeremia bok. 33:18.

 

18.  #Och aldrig ska det saknas levitiska präster

som inför mig dagligen offrar brännoffer   

       och bränner matoffer och frambär slaktoffer#.

 

Aldrig saknas levitiska präster.

       Vilka inför mig frambär dagligt brännoffer.

Bränner matoffer frambär slaktoffer. 

 

Jeremia bok. 33:19.

 

19.  #Herrens ord kom till Jeremia:#.

 

Jeremia bok. 33:20.

 

20.  #Så säger Herren:

Först när ni har upphävt mitt förbund med dagen

      och mitt förbund med natten, så att dag och natt inte kommer som de skall#.

 

När ni er upproriska själviskhet föraktar mitt

   eviga förbund med dag och natt.

Vilket skapar o-ordning i skapelsens ordning.  

 

Jeremia bok. 33:21.

 

21.  #Först då skall också mitt förbund med min 

tjänare David upphävas, så att de inte längre finns

       en ättling till på kungatronen, och likaså mitt

förbund med levitprästerna som jag tjänar#.

 

När det så sker skall också mitt förbund med 

    min tjänare David upphävas.

Vilket gör att en ättling inte längre skall

     finns på kungatronen.

Vilket också gäller mitt förbund med de leviterska

    prästerna. 

 

Jeremia bok. 33:22.

 

22.  #Som stjärnorna på himlen som inte kan räknas, som sanden vid havet som inte kan mätas,

        så talrika skall göra min tjänare Davids

ättlingar, och likaså leviterna som gör tjänst 

     åt mig#.

 

Likt stjärnornas antal på himlen inte kan räknas.

        I jämförelse med antalet sandkorn inte

kan mätas:

      Så talrika skall jag göra min tjänare Davids ättlingar så också leviterna: mina tjänare.

 

Jeremia bok. 33:23.

 

23.  #Herrens kom till Jeremia:#.

 

Jeremia bok. 33:24.

 

24.  #Har du inte märkt vad folket säger:

"De två släkter som Herren utvalde, dem har han

      förkastat".

De föraktar mitt folk och räknar det inte längre

   som ett folk#.

 

Har ni inte hört folket säga:

         Herrens två utvalda släkter har han förkastat.

Vilka föraktade mitt folk.

         

Jeremia bok. 33:25.

 

25.  #Så säger Herren:

Lika säkert som jag har skapat dig dag och natt

      och fastställt ordning för himmel och jord#.

 

Herrens sanna ord:

      Lika säkert jag är skaparen till dag och natt.

Fastställt min beslutsamma ordning:

      För himlen och jorden.

 

Jeremia bok. 33:26.

 

26.  #Lika säkert kommer jag att hålla fast vid

ättlingarna till Jakob och till min tjänare David.

       Jag kommer alltid att sätta någon av hans ättlingar till härskare över Abrahams, Isaks

      och Jakobs ätt.

Ty jag skall vända deras öde och förbarma mig

     över dem#.        

  

Med lika säkerhet ståndaktig handling håller 

     fast vid Jakobs ättlingar och till min

tjänare David.

       Alltid kommer sätta någon av hans ättlingar

till härskare över Abrahams, Isaks Jakobs ätt.

        Skall förändra deras livsöde.

Visa dem:  jag är förbarmandets fader.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards