Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

JEREMIA BOK. 32:26-44. GUDS SVAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 juli 2020 07:41

JEREMIA BOK. 32:26-44.

 

GUDS SVAR.

 

Jeremia bok. 32:26.

 

26.  #Herrens ord kom till Jeremia.#.

 

Jeremia bok. 32:27.

 

27.  #Jag är Herren, allt levandes Gud ----- finns det

någon som är omöjligt för mig?#.

 

Jag är Herren, alla levande varelsers Gud.

      Är något omöjligt för mig?

 

Jeremia bok. 32:28.

 

28.  #Därför säger Herrens så: Jag skall prisge denna stad åt kaldeerna och åt Nebukadnessar,

       den babyloniske kungen, och han skall 

inta den#.

 

Herrens ord säger:

      Jag skall prisge Jerusalem åt kaldeernas våld.

Åt babyloniske kungen Nebukadnessar.

       

Jeremia bok. 32:29.

 

29.  #Och kaldeerna som angriper staden skall  komma och sätta eld på den och bränna ner den

        och med den de hus på vilkas tak offereld 

tändes åt Baal och dryckesoffer utgjöts åt andra

      gudar så att min vred väcktes#.

 

Kaldeerna angriper Guds stad bränna upp den

    heliga staden.

Tillsammans med de hustak vilka använts som

      offertak till offereld åt guden Baal.

Dryckesoffer utgjöts där åt andra gudars ära. 

 

Jeremia bok. 32:30.

 

30.  #Ty folket i Israel och Juda har från sin första stund inte gjort annat än det som är ont i mina

     ögon.

Ja, folket i Israel har ständigt väckt min vrede

    med vad de gjort, säger Herren#.

 

Israels invånare Juda folk: har hela tiden utövat

    gudlösa gärningar inför mina helgade ögon.

Folket i Israel uppväckt min vredesglöd,

     säger Herren.

 

Jeremia bok. 32:31.

 

31.  #Denna stad har gjort mig så vredgad

och förbittrad, från den dag den byggdes och till

       denna dag, att jag skall utplåna den ur min åsyn#.

 

Min älskade stad vänt mig ryggen:

     förbittrat bedrövat mitt faders hjärta.

Alltifrån den den dag den byggdes intill denna dag.

     Jag utplånat dem ur min rättfärdiga åsyn. 

 

Jeremia bok. 32:32.

 

32.  #På grund av allt det onda som folket i Israel

och Juda har gjort för att väcka min vrede, och de

       och deras kungar, deras stormän, deras 

präster och profeter, männen i Juda och invånarna

      i Jerusalem#.

 

Efter Israels folks ondska och Judas vilka uppväckt

      min vredesglöd.

Deras gudlösa kungar stormän falska präster 

      och profeter.

Juda män Jerusalems invånare. 

 

Jeremia bok. 32:33.

 

33.  #De har vänt ryggen mot mig, inte ansiktet,

och fastän jag gång på gång undervisat dem har

      de inte lyssnat och tagit varning#.

 

Alla vänt mig ryggen: inte sitt ansikte.

       Gång på gång undervisat dem i min lag.

Varit olydiga mot min goda varningar.

 

Jeremia bok. 32:34.

 

34.  #De har ställt upp sina vidriga avgudar i det

   hus som mitt namn är utropat över och har

gjort det orent#.

 

De har placerat sina fåfängliga avgudar:

     i mitt heliga hus: orenat det.

Mitt namn är utropat över mitt hus.

 

Jeremia bok. 32:35.

 

35.  #De har byggt offerplatser åt Baal i Ben-Hinnoms dal och offrat sina söner och döttrar åt

       Molok, fastän jag aldrig befallt dem detta

och aldrig tänkt att de skulle göra något så

      avskyvärt.

Så förledde de Juda till synd#. 

 

Byggt offerplatser åt Baal i Ben-Hinnoms dal.

         Offra sina söner och döttrar åt guden Molok.

Jag har aldrig befallt dem göra det.

        Aldrig tänkt att de skulle utöva avskyvärda gärningar.

 

Jeremia bok. 32:36.

 

36.  #Därför säger nu Herren, Israels Gud, om denna stad som ni påstår vara prisgiven åt den 

      babyloniske kungen, åt svärd och svält 

och pest:#.

 

Efter deras gudlöshet blivit prisgivna åt den

        babyloniske kungen.

 Drabbade av dödliga svärdet svälten och pesten.     

Jeremia bok. 32:37.

 

37.  #Jag skall samla in dem från alla de länder dit

jag fördrivit dem i min vrede, mitt ursinne

      och vilda raseri, och jag skall föra dem tillbaka

hit och låta dem bo i trygghet#.

 

Skall återigen församla dem från de olika länder.

       dit jag fördrivit dem.

I min vrede ursinnighet och vilda raseri

     över deras gudlöshet.

Låta dem åter få bo i trygghet.  

 

Jeremia bok. 32:28.

 

28.  #Och de skall vara mitt folk och jag skall vara 

deras Gud#.

 

Skall vara mitt folk: skall vara deras Gud.

 

Jeremia bok. 32:29.

 

29.  #Jag skall ge dem en enda vilja och en enda 

väg: att alltid frukta mig, så att det går dem väl

        för dem och för deras barn efter dem#.

 

Ge dem en enda vilja en enda väg.

     För att lära sig följa mig.

Leva i min gudsfruktan.

       Välsigna dem och deras avkomma.

 

Jeremia bok. 32:40.

 

40.  #Jag sluta ett evigt förbund med dem och lova

att aldrig överge dem och alltid visa dem godhet.

        Jag skall fylla deras hjärtan med fruktan 

och vörnad för mig, så att de aldrig vänder sig 

     ifrån mig#.

 

Sluta ett evigt förbund med dem.

     Lova dem aldrig överge dem.

Alltid visa dem min orubbliga godhet.

         Fylla deras hjärtan med min fruktan.

Visa vördnad för min helighet.

         

Jeremia bok. 32:41.

 

41.  #Det skall vara min glädje att visa dem godhet, av hela mitt hjärta och hela min själ skall jag

      i trofasthet plantera dem här i landet#.

 

Min glädje: visa dem min godhet.

         Hur då?

Ska visa dem min trofasthet mot dem.

       Åter plantera dem här i landet.

       

Jeremia bok. 32:42.

 

42.  #Ty så säger Herren: Liksom jag har låtit denna stora olycka drabba detta folk skall jag också

      skänka dem allt det goda jag har utlovat#.

 

Herrens ord säger:

       Jag tillät denna stora olycka drabba detta folk.

Skall jag också ge dem vad jag lovat av

       ´min godhet.  

 

Jeremia bok. 32:43.

 

43.  #Åkrar skall åter köpas i detta land som ni påstår vara ödelagt, tomt på människor och djur,

       prisgivit åt kaldeerna#.

 

Åkrar skall återköpas i detta land.

      Vilket ni säger vara ödelagt.

Hur då?

     O-befolkat på människor och djur:

vilka blivit  prisgivna åt kaldeernas våld.

 

Jeremia bok. 32:44.

 

44.  #Åkrar skall köpas för pengar, man skall skriva

köpebrev och försegla dem och tillkalla vittnen 

       i Benjamins land, i Jerusalems omgivningar,

i Juda städer, i städerna i bergsbygden 

     och i Låglandet och i Negev.

Ty jag skall vända deras öde, säger Herren#.

 

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards