Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

JEREMIA BOK. 33:1-13. LÖFTEN OMSkall låta er få

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 juli 2020 07:41

JEREMIA BOK. 33:1-13.

 

LÖFTEN OM FRED OCH TRYGGHET.

 

Jeremia bok. 33:1.

 

1.  #Herrens ord kom till Jeremia en andra gång,

medan han ännu satt inspärrad på vaktgården#.

 

För andra gången kom Herrens till profeten

    Jeremia:

Vid den tiden satt inspärrad på vaktgården.

 

Jeremia bok. 33:2.

 

2.  #Så säger Herren, han som har gjort jorden,

som har danat den gett den en fast form, hans

      vars namn är Herren:#.

 

Herren säger till folket:

      Han skapat jorden gett den en fasthet.

Hans varaktiga namn är Herren.

 

Jeremia bok. 33:3.

 

3.  #Ropa till mig och jag skall svara dig och låta 

dig höra om stora ting, hemligheter du 

    inte känner#.

 

Han säger ropa till mig jag lyssnar på era böneord.

         Skall låta er höra om stora ting.

Hemligheter som för er är okända.

 

Jeremia bok. 33:4-5.

 

4-5.  #Ty så säger Herren, Israels Gud, om husen

i denna stad och om judakungarnas palats som 

      som raserats ( ) och fyllts med liken av de 

människor som jag dräpts i min vrede och raseri

      och som var så onda att jag dolde mitt ansikte

för denna stad:#.

 

Så säger Herren Israels Gud:

      Jerusalems hus judakungarnas palats har

raserats.

     Vilka blivit fyllda med liken av människor som

jag själv har dräpt.

         Min vrede och mitt  raseri mot den ondska

som dolde mitt ansites härlighet för denna

      min stad.    

 

Jeremia bok. 33:6.

 

6.  #Jag skall skänka dem läkedom och bot,

jag skall bota dem och de skall få njuta fredens

     och trygghetens rikedomar#.

 

Jag skall i min godhet skänka dem läkedom

       botgörelse.

Skall ge dem upprättelse.

          Låta dem få njuta fredens trygghetens rikedomar.

        

Jeremia bok. 33:7.'

 

7.  #Jag skall vända Judas och Israels öde 

och bygga upp dem igen så som de en gång var#.

       Skall förvandla Judas Israels ödeläggelse

återupprätta dem igen.

 

Jeremia bok. 33:8.

 

8.  #Jag skall rena från all den synd de begått mot

mig och jag skall förlåta dem alla de synder 

      de begått och förövat mot mig#.

 

Lovar dem renhetens närvaro för deras

    synders skull.

Förlåta dem för deras gúdlösa liv.

 

Jeremia bok. 33:9.

 

9.  #Och staden skall bli mig till glädje och berömmelse, till pris och ära inför alla jordens folk,

      när de få höra om allt det goda jag gjort

för den.

     De kommer att bäva och darra inför all den lycka och välgång som jag skänkt staden#.

 

Min stad Jerusalem skall för mig bli glädje.

      Se på den med berömmelse.

Till mitt pris och ära inför alla jordens folk.

        När de hör var min nåd och godhet gjort

för dem.

        De kommer förundra sig över känna gudsfruktan inför all den lycka välsignelse jag

      givmilt skänkt staden.

 

Jeremia bok. 33:10.

 

10.  #Så säger Herren: 

I denna trakt, som ni säger är förhärjad och tom 

på människor och djur, i Judas städer och på 

      Jerusalems gator, som ligger öde och folktomma, utan människor, utan djur#.

 

Herren säger:

      Ni säger i denna del av landet är utplånad 

tom på människor.

      Saknar djurlivet, i Juda städer på Jerusalems 

gator.

      Vilka ligger ödelagda folktomma på djur

och människor.  

       

Jeremia bok. 33:11.

 

11.  #Här skall ännu en gång höras glada röster,

jubelrop och bröllopsglädje, rop från dem som

   bär fram tackoffer i Herrens hus:

"Tacka Herren Sebaot, ty Herren är god, evigt varar

      hans nåd."

Jag skall vända landets öde, och det skall bli som 

       det en gång var, säger Herren#.

 

Ännu en gång istället frånvaron av alla levande

      varelser få höra glada röster.

Jubelrop och bröllopsglädje.

       Rop från offergivande människor som villigt frambär tacksamhetsoffer i Herrens hus.

       Visa hjärtats tacksamhet inför Herren Sebaot.

Herrens godhet värd att tacka.

        Hans nåd evigt varar för alla släktled.

Jag lovar förändra landets ödeläggelse.

 

Jeremia bok. 33:12. 

 

12.  #Så säger Herren Sebaot:

Denna trakt som är förhärjad, tom på människor

    och djur, och alla dessa städer skall åter ha

betesmarker där herdar låter fåren vila#.

 

Detta landområde är utplånat uttömt på 

     människor och djur.

Dessa städer skall åter få grönskande

     betesmarker i vilka fårens herdar känna vilan. 

 

Jeremia bok. 33:13.

 

13.  #I bergsbygdens städer, i Låglandets och i Negevs städer, i Benjamins land, i Jerusalems

    omgivningar och i Judas städer skall herdar än

en gång räkna in sina får, säger Herren#.

 

I bergbygdendens kala områden, Låglandets 

     Negevs städer, I Benjamins land  Jerusalems

omgivningar Judas städer skall herdar tryggt 

     räkna sina får. 

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards