Direktlänk till inlägg 1 juli 2020

CLEMENS KORINTBREV. 57:1-7. FÖRMANING TILL UNDERORDNING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 juli 2020 12:32

CLEMENS KORINTBREV. 57:1-7.

 

FÖRMANING TILL UNDERORDNING.

 

Clemens Korintbrev. 57:1.

 

1.  #Ni alltså, som har börjat tvisten, underordna

er presbytererna, låt er fostras till bot och böj era

       hjärtans knä#.

 

Ni som låtit ordstrider var er Herre.

     Visa ödmjukt beteende mot presbytererna.

Låt er fostras till bot och bättring.

       Visa era vara ödmjuka.

Lyd ödmjukheten: böj era högmodiga hjärtans knän.

 

Clemens Korintbrev. 57:2.

 

2.  #Lär er att underordna er, lägg bort er tungas

storordiga och övermodiga fräckhet.

       Ty det är bättre för er att vata små, men aktade i Kristi hjord, än att gälla för något stort

     och uteslutas från hoppet i honom#.

 

Låt er undervisas i ödmjukheten.

      Avsky tungans stortalighet.

Lägg bort ert övermodiga hjärtats fräcka tankar.

      Bättre räknas som de ringa i människors ögon.

Vara högt aktade i Kristi heliga hjord.

        Högmodets beteende utesluts från gemensamma hoppet i honom.

 

Clemens Korintbrev. 57:3.

 

3.  #Ty så säger den härliga visheten:

SE, JAG VILL TALA TILL ER MED MIN ANDES ORD,

        JAG VILL LÄRA ER MITT ORD#.

 

Härliga visheten säger oss:

        Jag vill undervisa er med min andes

sanna ord.

       Vill lära er mitt sanna ord.

 

Clemens Korintbrev. 57:4.

 

4.  #EMEDAN JAG ROPADE OCH NI INTE HÖRDE,

OCH SÄNDE UT MITT BUDSKAP OCH NI INTE

     AKTADE PÅ DET, UTAN LÄT ALLA MINA RÅD

FARA OCH INTE LYSSNADE PÅ MINA

     TILLRÄTTAVISNINGAR, DÄRFÖR SKALL JAG

LE ÅT ER OLYCKA OCH GLÄDJA MIG NÄR ER

     OFÄRD NALKAS, OCH NÄR FÖRVIRRING

PLÖTSLIGT KOMMER ÖVER ER OCH

    OMSTÖRTNINGEN ÄR DÄR SOM EN STORMIL,

ELLER NÄR FÖRTRYCK OCH BELÄGRING

      KOMMER ÖVER ER#.

 

Jag ropade på er gemenskap: när hörde mig inte.

         Villigt sände ut mina budbärare.

Ni lyssnade inte på deras ord.

      Förkastade mina visa råd: 

     Var olydiga mot mina tillrättavisningar.

För er upproriskhets skull: ska jag le mot er

      när olyckan drabbar er.

Förvirringens ande plötsligt kommer över er.

       Fiendens förtryck belägring erövrar era liv.

 

Clemens Korintbrev. 57:5.

 

5.  #TY DETTA SKALL SKE NÄR NI ÅKALLAR MIG,

MEN JAG INTE SKALL HÖRA ER.

      ONDA MÄNNISKOR SKALL SÖKA MIG MEN

INTE FINNA MIG.

      TY DE HATADE VISHET OCH VALDE INTE HERRENS FRUKTAN, EJ HELLER VILLE DE FÖLJA

      MINA RÅD OCH FÖRAKTADE ALL MIN

TILLRÄTTAVISNING#.

 

Alla dessa olyckor skall drabba er.

        När ni er i nöd åkallar mig: jag skall

inte lyssna på era nödrop.

     Gudlösa människor skall söka mig:

de skall inte finna min godhet.

        De föraktade vishetens lärorika råd.

Valde inte livet i gudsfruktan.

        Vara upproriska: o-villiga följa mina råd.

Föraktade alla mina goda tillrättavisningar. 

 

Clemens Korintbrev. 57:6.

 

6.  #DÄRFÖR SKALL DE FÅ ÄTA SIN VANDELS FRUKTER OCH BLI MÄTTADE AV SIN EGEN

     OGUDAKTIGHET#.

 

Genom sina gudlösa gärningar:

     få skörda onda gärningars frukter.

Bli mättade av sin själviska o-gudaktighet. 

 

Clemens Korintbrev. 57:7.

 

7.  #DÄRFÖR ATT DE GJORDE ORÄTT MOT OMYNDIGA SKALL DE DÖDAS, OCH DOMSTOLEN

       SKALL FÖRGÖRA DE OGUDAKTIGA.

MEN DEN SOM HÖR PÅ MIG I TRYGG FÖRTRÖSTAN,

       OCH UTAN FRUKTAN SKALL HAN VILA

SÄKER FÖR ALL ONT#. 

 

Varför får de äta sina egna gärningars frukter?

       De levde o-rättfärdigt mot min rättvisa.

Domstolen skall förgöra de gudlösa.

          Den som villigt vill lyssna på mig:

i trygg förtröstan.

      I gudsfruktan skall vila och ro från ondskan.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards