Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 21:11-14. DOM ÖVER KUNG OCH FOLK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 21:11-14.

 

DOM ÖVER KUNG OCH FOLK.

 

Jeremia bok. 21:11.

 

11.  #Till kungahuset i Juda:

Hör Herrens ord#.

 

Herrens profetiska ord till kungahuset i Juda.

 

Jeremia bok. 21:12.

 

12.  #Du Davids ätt!

Så säger Herren:

      Döm med rättvisa var morgon, rädda den

utplundrande ur förtryckarens våld.

      Annars flammar min vrede upp likt en 

eld som ingen kan släcka, för era onda

    gärningars skull#.

 

Du, kungahus i Juda land:

      Du, Davids utvalda ätt!

Så säger Herrens ord till dig!

      Döm med rättvisa varje morgon.

Rädda den utplånade Davids ätt ur förtryckarens

     onda våld!

Blir inte ätten räddad kommer min vredes glöd

     drabba den likt en outsläcklig eld.

Elden vilket förtär er för era gudlösas

   gärningars skull.

 

Jeremia bok. 21:13.

 

13.  #Nu vänder jag mig mot dig, du som tronar

i dalen, du klippa på slätten, säger Herren,

      mot er som säger:

"Vem kan överfalla oss?

      Vem kan tränga in där vi bor?"#.

 

I min vrede vänder jag mitt ansikte mot dig:

     du som i din trolöshet tronar i dalen.

Du övermodiga klippa på slätten, säger Herren.

      Säger stolt vem kan överfalla oss?

Vem kan tillintetgöra våra trygga försvarsmurar

     där inne vi har vår boplats?

Stolthet går före undergång.

 

Jeremia bok. 21:14.

 

14.  #Jag skall straffa er som era gärningar

förtjänar, säger Herren.

      Jag skall tända en skogsbrand, elden skall

sprida sig och förtära allt#.

 

Jag skall bestraffa er vilket era onda gärningar

    förtjänar, säger Herren: ty jag dömer rättvisa domar.

      Skall tända en förtärande skogsbrand.

Elden skall i sin framfart sprida sig kraftfullt.

     Förtära allt brännbart.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards