Direktlänk till inlägg 19 april 2020

JEREMIA BOK. 19:1-13. DEN KROSSADE LERKRUKAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 april 2020 16:22

JEREMIA BOK. 19:1-13.

 

DEN KROSSADE LERKRUKAN.

 

Jeremia bok. 19:1.

 

1.  #Så sade Herren:

Gå och köp en kruka av lergods.

      Ta med dig några av folkets och prästernas 

äldste#.

 

Herrens ord till mig:

    Köp en lerkruka.

När du ska göra köpet ta också med dig:

      Några av folkets prästernas äldste.

 

Jeremia bok. 19:2.

 

2.  #Och gå ut till Benhinnoms dal mitt emot

Lerskärvsporten.

      Där skall du förkunna de ord jag talar till dig#.

 

Gå tillsammans till Benhinnoms dal mitt

     emot Lerskärvsporten.

Förkunna frimodigt de ord jag ska tala till dem.

 

Jeremia bok. 19:3.

 

3.  #Du skall säga:

Hör Herrens ord, ni kungar av Juda och ni

     invånare i Jerusalem!

Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

      Jag skall låta en olycka drabba denna plats

att det kommer skrälla i öronen på alla som

     får höra det#.

 

Säg orden:

     Lyssna på Herrens sanna ord:

Ni, kungar av Juda: Ni, Jerusalems invånare!

         Jag skall låta en olycka få drabba er

på denna plats.

    Vilket kommer göra människor skräckslagna.

 

Jeremia bok. 19:4.

 

4.  #De har övergivit mig, de har gjort denna plats

främmande och tänt offereld här åt andra gudar,

       som varken de eller deras fäder eller

Judas kungar kände, och de har fyllt denna plats

     med oskyldigas blod#.

 

Folkets i Juda; Jerusalems invånare: 

    har trolöst övergivit mig och min lag.

Tänt främmande offer-eld på denna plats åt

      andra gudar.

Åt okända gudar för deras fäder de själva

      eller Judas kungar.

Fyllt denna min heliga plats med o-skyldigas blod.

        

Jeremia bok. 19:5.

 

5.  #De har byggt offerplatser där de bränner sina

barn som offer åt Baal.

      Något sådant har jag aldrig befallt, aldrig talat

om och aldrig tänkt#.

 

Byggt offerplatser på vilka de bränner sina

    livs-levande barn som offer åt Baal.

Jag har aldrig befallt dem offra sina barn.

       

Jeremia bok. 19:6.

 

6.  #Därför skall det komma en tid, säger Herren,

då denna plats inte längre kallas Tofet eller

      Ben-Hinnoms dal utan Dråpdalen#.

 

Efter era gudlösa offer-handlingar skall

        vedergällningens tid komma, säger Herren.

Platsen Tofet eller Ben-Hinnoms dal

      skall istället kallas Dråpdalen.

 

Jeremia bok. 19:7.

 

7.  #På denna plats skall jag spräcka Judas

och Jerusalems planer.

      Jag skall låta dem stupa för sina motståndares svärd och för sina dödsfienders hand.

      Deras döda kroppar skall jag ge till föda

åt himlens fåglar och markens djur#.

 

Jag skall förstöra Judas och Jerusalems

    onda planer.

Låta dem bli offer för sina motståndares

     dödliga svärd.

Deras döda kroppar bli till föda åt himlens fåglar

     och markens rovgiriga djur.

 

Jeremia bok. 19:8.

 

8.  #Jag skall ödelägga denna stad och den skall

bli utsatt för hån; alla som har sin väg förbi

      skall bestörta dra efter andan när de ser

förödelsen där#.

 

Ödelägga denna stad: skall bli få höra hånfulla ord.

      Alla som ser ödelagda staden skall bli

skräckslagna när de ser staden i ruiner. 

 

Jeremia bok. 19:9.

 

9.  #Jag skall tvinga dem att sina söners

och döttrars kött.

      De skall äta varandras kött under den fruktansvärda nöd som deras motståndare

     och dödsfiender vållar dem#.

 

Tvinga dem äta sina söners och döttrars kött.

       Skall äta varandras kött under fruktansvärt

lidande.

       Deras motståndare dödsfiender 

fördärvat deras liv.

 

Jeremia bok. 19:10.

 

10.  #Sedan skall du krossa krukan inför ögonen

på dem gått med dig#.

 

Inför folkets och prästernas äldstes ögon skall du

     krossa lerkrukan.

En profetisk handling.

 

Jeremia bok. 19:11.

 

11.  #Och du skall säga till dem:

Så säger Herren Sebaot:

     Jag skall krossa detta folk och denna stad

som man krossar en lerkruka så att den aldrig

     mer går att laga.

Och i Tofet skall människor begravas tills där

        inte längre finns någon plats att begrava på#.

 

Säg till dem orden:

      Herren Sebaot talar till er:

Jag skall krossa detta trolösa folk denna stad:

      likt en sönderkrossad lerkruka.

För vilket det inte finns någon återupprättelse.

      I Tofet skall människors antal döda kroppar

begravas till begravningsplatsen inte räcker till.

 

Jeremia bok. 19:12.

 

12.  #Så skall jag göra med denna plats, säger Herren, och med dem som bor här, jag skall göra

      denna stad lik Tofet#.

 

Denna plats vilken ni vanhelgat, säger Herren.

     Med de där boende: jag gör denna stad lik Tofet.

 

Jeremia bok. 19:13.

 

13.  #Husen i Jerusalem och Juda kungars hus

skall bli som Tofet ----- alla dessa orena hus

      på vilkas tak man tänt offereld åt hela den

himmelska hären och utgjutet drycksoffer åt

     andra gudar#. 

      

Husen i Jerusalem och Juda kungars hus

       skall likna Tofet.

Dessa orena hus på vilkas tak tänts offereld

    åt hela himmelska hären.

Utgjutet dryckoffer åt andra gudar.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards