Direktlänk till inlägg 14 april 2020

JEREMIA BOK. 16:1-13. PROFETENS LIV ETT TECKEN FÖR FOLKET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 16:1-13.

 

PROFETENS LIV ETT TECKEN 

 

    FÖR FOLKET.

 

Jeremia bok. 16:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Jeremia bok. 16:2.

 

2.  #Du skall inte ta dig någon hustru eller skaffa

dig söner och döttrar på denna plats#.

 

Skaffa dig inte någon hustru på denna trolösa plats.

       Skaffa dig inga söner och döttrar i de gudlösas

gemenskap.

 

Jeremia bok. 16:3.

 

3.  #Ty så säger Herren om de söner och döttrar

som föds här, om mödrarna som föder dem

     och om fäderna som avlar dem i detta land:#.

 

Herren säger om de söner och döttrar vilka föds

     här.

Mödrarna som föder dem.

        Fäderna som avlar dem i detta trolösa land.

 

Jeremia bok. 16:4.

 

4.  #De skall dö av svåra sjukdomar, de skall inte

begråtas och inte begravas; de skall bli till gödsel

    på marken.

För svärd och svält skall de gå under, och deras

       döda kroppar skall bli till föda åt himlens

fåglar och markens djur#.

 

Vilka i sin trolöshet ska dö av svåra sjukdomar.

        Deras döda kroppar skall ingen sörja för.

Kropparna skall bli värdelösa likt utspridd

     illaluktande gödsel på marken.

Skall förgås för dödliga svärdet svältens hunger.

        Deras dödliga kroppar föda åt himlens

flyktiga fåglar och markens rovgiriga djur. 

 

Jeremia bok. 16:5.

 

5.  #Så säger Herren:

Deltag inte i någon sorghögtid, inte i någon

      dödsklagan, visa dem inget medlidande, ty jag

har tagit bort min fred från detta folk, säger

      Herren, och min kärlek och barmhärtighet#.

 

Herrens ord till mig:

 

Undvik sorgehögtider och dödsklagan.

'     Visa dem inget medlidande.

Från detta folk har jag tagit bort min frid,

  säger Herren.

     Min kärlek och barmhärtighet finns inte där.

 

Jeremia bok. 16:6.

 

6.  #Stora och små skall dö i detta land, och skall

inte begravas.

      Ingen dödsklagan skall hållas över dem.

Ingen skall rista sig blodig eller raka sitt huvud

      för deras skull#.

 

För folkets synder skull skall både stora och små

     dö i detta land.

Deras kroppar skall inte begravas.

    Ingen dödsklagan visad  respekt och människovördnad.

       

Jeremia bok. 16:7.

 

7.  #Ingen skall bryta bröd till tröst för den som

sörjer en död eller räcka tröstebägaren åt den

       som förlorat sin far eller sin mor#.

 

Ingen tröst-bägare för dem som förlorat sin far

       eller mor.

   

Jeremia bok. 16:8.

 

8.  #Gå inte heller på någon fest för att sitta

tillsammans med dem och äta och dricka#.

 

Undvik gemenskap med de gudlösas tomma 

   o-fruktsamma tal.

Festande i köttsliga ut-svävningar.

     Köttsligt frosseri ha buken till sin gud.

 

Jeremia bok. 16:9.

 

9.  #Ty så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

I er livstid, inför era ögon, skall på denna plats

     tysta alla glada röster, jubelrop och bröllopsglädje#.

 

Herrens Sebaots ord:

      Israels Gud.

I er livstid: inför era ögon på denna trolösa plats.

     Råda tystnad där det varit fyllt av glada

sjungande röster.

       

Jeremia bok. 16:10.

 

10.  #När du nu berättar allt detta för folket

kommer de att fråga dig:

    "Varför hotar Herren oss med dessa svåra olyckor?

     Vad har vi gjort för ont?

Vilken synd har vi begått mot Herren, vår Gud?#

 

      När de hör vad som skall ske!

Frågar de dig!

      Varför hotar Herren Gud oss med plågsamma 

olycka: han ska vara förbarmande?

 

Jeremia bok. 16:11.

 

11.  #Då skall du svara dem:

  "Era fäder övergav mig, säger Herren, de följde

andra gudar, de tjänade dem tillbad dem, men mig

      övergav de och min lag höll de inte#.

 

Besvara deras frågor!

      Vad gjorde era fäder mig?

Era fäder övergav mig; säger Herren.

       Följde istället stumma avgudar  tillbad dem

dessa hjälplösa o-tröstliga gudar.

      Offrade sin tid sin energi i sitt tjänande av dem.

Men mig övergav de: tröstens Gud. 

 

Jeremia bok. 16:12.

 

12.  #Och ni har burit er ännu värre åt än era fäder.

"Var och en av er har följt sitt onda och hårda

      hjärta utan att lyssna till mig#.

 

Ni har genom era onda gärningar utövat värre

     trolösa handlangar än dem.

Låt era onda hårda hjärtan vara era förebilder.

      Inte lyssnat på mina milda varningsord.

    

 

Jeremia bok. 16:13.

 

13.  #Jag skall kasta ut er ur detta land, till ett land

som varken ni eller era fäder har känt till.

      Där får ni tjäna andra gudar dag och natt.

Jag tänker inte visa er något förbarmande#.

 

Jag skall fördriva er ur det land jag gav er.

         Till ett främmande okänd land.

Få vara detta lands fångar.

     I detta land ska ni få fortsätta tjäna andra

fåfängliga gudar dag och natt.

     Mitt förbarmande kommer fly från er. 

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards