Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 12:1-6. PROFETENS KLAGAN OCH HERRENS SVAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 12:1-6.

 

PROFETENS KLAGAN OCH HERRENS SVAR.

 

Jeremia bok. 12:1.

 

1.  #Herre, du skulle få rätt om jag tvistade med dig.

Ändå vill jag ställa till svars; varför har den

      gudlöse framgång, varför lever bedragaren

i trygghet?#.

 

Profetens klagande ord: tomma ord inför Herrens 

     rättvisa.

Vraför har den gudlöse framgång i vad han gör?

       Varför lever bedragaren i trygghet?

 

Jeremia bok. 12:2.

 

2.  #Du planterar dem och de slår rot,

de växer upp och bär frukt.

       Du är ständigt på deras läppar men fjärran från deras hjärtan#.

 

Du, Herre, planterade dem: de blir fruktsamma.

      De växer upp: till ståtliga växer blir välsignade.

Ditt heliga namn: dagligen på deras läppar.

        Din boplats finns inte i deras hjärtan.

 

Jeremia bok. 12:3.

 

3.  #Men, Herre, du ser mig och känner mig, du har

prövat mitt hjärta, och min trohet mot dig.

      Skilj ut dem som får till slakten, invig dem

till offerdagen#.

 

Herre, du ser mig i min klagan känner mina tankar

     mitt hjärtats ord: min trohet mot dig.

Skiljt ut dem likt offerfår till din vredes slaktdag.

 

Jeremia bok. 12:4.

 

4.  #Hur länge skall jorden sörja och markens gräs

vissna bort?

        Boskap och fåglar går under, ty de som bor

där är onda, de tänker:

       "Han ser inte vad vi har för oss".

 

För hur lång tid skall jorden vara sörjande

    markets gröda vissna bort för de gudlösas skull?

Boskap och fåglar gå till sin undergång.

       De bor bland de gudlösa.

De ondsinta tänker:

         Den Högste Guden ser inte vad vi gör.

 

Jeremia bok. 12:5.

 

5.  #Du som inte orkar hålla jämna steg med fotfolk,

hur skulle du kunna tävla med hästar?

      Du som bara känner dig trygg i en fredlig

trakt, hur skulle du klara dig bland Jordandalens

      täta snår?#.

 

Du som är kraftlös misslyckas med hålla jämna

      fotsteg med fotfolket. 

Kraftlöse kan inte tävla med kraftfulla hästar!

      Du som känner tryggheten i fredlig trakt:

Kan du bemöta Jordansdalens faror och olyckor?

  

Jeremia bok. 12:6.

 

6.  #Till och med dina bröder och släktingar sviker

dig, till och med de bådar upp folk bakom

        ryggen på dig.

Lite inte på dem och deras fagra ord#. 

 

Dina bröder släktningar sviker dig.

        Lita inte på deras onda planer ord mot dig.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards