Direktlänk till inlägg 15 mars 2020

JEREMIA BOK. 7:16-34. FALSK OCH SANN GUDSDYRKAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 mars 2020 10:05

JEREMIA BOK. 7.16-34

 

FALSK OCH SANN GUDSDYRKAN.

 

Jeremia bok. 7:16.

 

16.  #Du skall inte be för detta folk, inte komma

med klagan och förböner och inte vädja till

      mig, jag kommer inte att lyssna på dig#.

 

Be inte för detta folks sanna omvändelse.

     Saknar deras klagorop och förböner över sina syndiga överträdelser av min givna lag.

        Visar sin o-vilja lyssna på mig.

Jag kommer inte lyssna på mitt folk.

 

Jeremia bok. 7:17.

 

17.  #Ser du inte vad de gör i Judas städer och på

Jerusalems gator?#.

 

Ser du inte vad de sysselsätter sig med

     i Juda städer?

På Jerusalems gator.

 

Jeremia bok. 7:18.

 

18.  #Barnen samlar ved, fäderna tänder eld

och kvinnorna knådar deg för att baka offerkakor

      åt Himladrottningen, och de utgjuter

drickesoffer åt andra gudar för att förtreta mig#.

 

Barnen samlar ihop brännbar ved.

     Fäderna tänder offereld.

Kvinnorna knådar deg bakar offer-kakor åt

      Himla-drottningen.

Utgjuter drickes-offer åt andra gudar:

     i vilket de retar mig till helig vrede.

 

Jeremia bok. 7:19.

 

19.  #Men är det förtret för mig?

säger Herren.

     Är det inte till förtret för dem, till skam för

dem själva?#.

 

Är det genom sina onda gärningar de gör det för

       reta upp mig?  säger Herren.

I sin falska gudsdyrkan: bedrar de sig själva. 

 

Jeremia bok. 7:20.

 

20.  #Därför säger Herren Gud:

Se, min vrede och mitt raseri skall välla över dem

       denna plats, över människor och djur,

över markens träd och jordens frukt; den skall

      brinna utan att slockna#.

 

Herren säger:

      Min vrede och mitt raseri ödelägger dem:

Blir dem till straffdom över denna plats:

        Över människor och djur.

 

Jeremia bok. 7:21.

 

21.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Lägg era brännoffer till era slaktoffer

    och ät köttet#.

 

Så säger Herren Sebaot: Israels Gud:

     Ät köttet från era brännoffer och slaktoffer. 

 

Jeremia bok. 7:22.

 

22.   #Ty när jag förde era fäder ut ur Egypten

gav jag dem inte någon befallning eller något bud

       om brännoffer och slaktoffer#.

 

När jag förde era fäder ut ur träldomslandet

    Egypten Gav jag dem ingen befallning eller bud angående bränn och slaktoffer.

 

Jeremia bok. 7:23.

 

23.  #Vad jag befallde dem var detta:

Lyssna till mig, så skall jag vara er Gud och ni

     skall vara mitt folk.

Vandra alltid den väg jag befaller er att vandra,

      så skall det gå er väl#.

 

Min befallning var: lyssna på mig:

     Gör ni det: skall jag vara er Gud:

Ni skall vara mitt folk. 

      Vandra ni den väg jag befallt er vandra:

skall ert liv bli välsignat.

 

Jeremia bok. 7:24-25.

 

24-25.  #Men de ville inte lyssna, inte höra på mig.

Era fäder lydde sina onda och hårda hjärtan.

       Från den dag de lämnade Egypten ända till

denna dag har de gått bakåt och inte framåt.

      Gång på gång sände jag mina tjänare profeterna till dem#.

 

När de hörde min befallning:

       Var de hårdnackade vill inte lyssna på mina ord.

Er befrielse ifrån Egyptens träldomsland:

     Blev inte er mitt folk till någon andlig mognad

i dygderna. 

      Gång på gång sände jag mina rättfärdiga 

profet-röster som ni er själviska o-lydnad

      förkastade. 

 

Jeremia bok. 7:26.

 

26.  #Men de ville inte lyssna till mig,

inte höra på mig.

      De var styvnackade och bar sig värre åt 

än sina fäder#.

 

De ville inte lyssna på mina ord.

      Valde leva i själviskhet mot mig.

Var styv-nackade i sin upproriskhet.

 

Jeremia bok. 7:27.

 

27.  #Du skall säga allt detta till dem, men de 

kommer inte att höra på dig; du skall ropa till dem,

      men de kommer inte att svara dig#.

 

Var frimodig säga detta till dem hur de

    behandlat mig.

Dina ord kommer de inte lyssna på.

      Ropa på dem: men de kommer inte besvara 

ditt rop.


Jeremia bok. 7:28.

 

28.  #Säg då till dem:

Detta är ditt folk som inte vill lyssna till Herren,

    sin Gud, och inte ta varning.

Sanningen har försvunnit, den hörs inte mer

      från deras mun#.

 

Säg till dem:

        Detta mitt utvalda folk visar sin o-vilja 

lyssna till Herrens ord.

          Respekterar inte dina varnings-ord.

Sanningen försvunnit ur deras hjärtan.

       Sanningens ord: finns inte på deras läppar.

 

Jeremia bok. 7:29.

 

29.  #Klipp av dig dina lockar och kasta bort dem,

stäm upp en klagosång på de kala höjderna.

      Herren har förkastat och övergivit det släkte

som väcker hans vrede#.

 

Ert liv tillber falska gudsdyrkan:

      Herren har förkastat  övergett det släkte vilket uppväckt hans vrede:

       Ni lever falskt liv: klipp av dig dina lockar

kasta bort dem med vinden.

 

Jeremia bok. 7:30.

 

30.  #Ty folket i Juda har gjort det som är ont

i mina ögon, säger Herren.

      De har ställt upp sina vidriga avgudar i det

hus som mitt namn är utropat över, de har

      gjort det orent#.

 

Folket i Juda levt i ondskans liv: vilket i min ögon

    retar mig till vrede.

Har gjort sig fåfängliga av-gudar ställt upp dem

      i det hus mitt tempel som mitt heliga namn

är utropat över.

       Vilket de har o-renat.

 

Jeremia bok. 7:31.

 

31.  #De har byggt Tofets offerplats i Ben-Hinnoms

  dal.

       Där bränner de sina söner och döttrar.

Något sådant har jag aldrig befallt och aldrig

      tänkt#.

 

I Tofets byggt offerplats åt gudar i Ben-Hinnoms dal.

      Där bränner de sina söner och döttrar 

som offer.

     Vilket jag aldrig befallt dem göra.

 

Jeremia bok. 7:32.

 

32.  #Därför skall det komma en tid, säger Herren,

då det inte längre heter Tofet och Ben- Hinnoms

      dal utan Dråpdalen, och man skall gräva gravar

i Tofet till tills det inte längre finns någon

    plats kvar#.

 

På grund av deras onda gärningar kommer en

    tid, säger Herren.

Då Tofet och Ben-Hinnoms dal skall heta Dråpdalen.

         I Tofet skall grävas döds-gravar tills alla

platser är upptagna.

 

Jeremia bok. 7:33.

 

33.  #Ja. detta folks döda kroppar skall bli till föda

åt himlens fåglar och markens djur, ty ingen

      finns som kan jaga bort dem#.

 

Detta folks döda kroppar blir till daglig föda

    åt himlens flygande fåglar.

Föda för markens djur: eftersom ingen visar deras

     döda kroppar medlidande.

 

Jeremia bok. 7:34.

 

34.  #Och i Juda städer och på Jerusalems gator

skall jag tysta alla glada rösta, jubelrop

      och bröllopsglädje.

Ja, landet skall läggas öde#. 

 

I Juda städer Jerusalems gator: skall jag 

      låta glada röster jubelrop bröllops-glädje

förbyttas till tystnad.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards