Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIA BOK. 3:19-25. 4:1-4. MANING TILL BOT OCH BÄTTRING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIA BOK. 3:19-25 & 4:1-4.

 

MANING TILL BOT OCH BÄTTRING.

 

Jeremia bok. 3:19.

 

19.  #Jag ville gärna behandla dig som en son

och ge dig ett ljuvligt land som egendom,

      skönare än de andrafolkens.

Jag trodde att du skulle kalla mig din fader

      och aldrig vända dig bort från mig#.

 

Jag: din fader: trodde på din längtan efter mig.

       Att du aldrig skulle bli mig o-trogen.

Ville behandla dig med min faders-kärlek.

       Aldrig överge dig.

Ge dig som min kärleks-gåva ett ljuvligt land

       Landet skönare än alla andra folkets länder.

 

Jeremia bok. 3:20.

 

20.  #Men som en kvinna är otrogen mot sin man,

så var du, Israel, otrogen mot mig, säger Herren#.

 

I ditt trolösa livs-beteende mot mig likt en o-trogen

     kvinna i sitt äktenskapliga förbund med sin man.

Du, Israel, var mig otrogen: säger Herren.

 

Jeremia bok. 3:21.

 

21.  #Det hörs rop på de kala höjderna, gråt

och böner från Israels folk.

        De har slagit in på villovägar och glömt

Herren, sin Gud#.

 

Ert bönerop på de ödsliga klipphöjderna hörs

     från Israels folks gråt-fyllda nöd.

Folket i sin trolöshet valt lögnens villo-vägar.

     Glömt sanningen: Jag den Högste är er Gud. 

       

Jeremia bok. 3:22.

 

22.  #Vänd tillbaka, ni trolösa barn jag skall bota

er från er trolöshet.

      "Nu kommer vi till dig, ty du, Herre, är vår Gud#.

 

Gör bot och bättring från ert trolösa liv.

          Ni tro-lösa barn: jag vill förlåta er trolöshet.

Vi vill ödmjuka oss bekänna vår trolöshet mot dig.

        Du, Herre, är vår Gud.

 

Jeremia bok. 3:23.

 

23.  #Fåfäng var vår dyrkan på kullarna, fåfängt

vårt larm på bergen.

       Endast hos Herren, vår Gud, finns räddning

för Israel#.

 

Vi bekänner: Vår avguda-dyrkan var fåfänglig.

      Vår dyrkan till främmande gudar på de

höga kullarna.

       Fåfängt var vår dyrkans o-ljud på de höga bergen.

      Endast hos Herren, vår Gud, finns

Israels folks räddning. 

 

Jeremia bok. 3:24.

 

24.  #Sedan vår ungdom har skamguden slukat 

allt vad våra fäders arbete gav, deras fårflockar

        och boskapshjordar, deras söner och döttrar#.

 

Sedan vår ungdoms-tid har falskhetens gud:

      stulit allt vad våra fäders arbetsmöda gav.

Vanärans gud  o-tacksam gud  o-barmhärtig gud.

           Våra fäders får-flockar  boskaps-hjordar

deras söner och döttrar blivit bestulna på.

 

Jeremia bok. 3:25.

 

25.  #Låt skammen bli vår bädd och vanäran

vårt täcke, ty mot Herren, vår Gud, har vi syndat,

       vi och våra fäder, från vår ungdom till denna dag, och vi har inte lyssnat till Herren, vår Gud"#.

 

Vår skam-fyllda tillbedjan ingen sann tillbedjan.

       Blev våra livs vanära.

Vår livs skam-känsla för syndens skull drabbade 

      våra liv.

         Vi har syndat: vi och våra fäder:

under vår ungdoms-tid intill denna dag.

       Vår bekännelses-dag.

I vår trolöshet o-villligt lyssnat till Herren,

    vår Guds röst. 

 

Jeremia bok. 4:1.

 

1.   #Om du vänder tillbaka, Israel, säger Herren,

skall du få komma tillbaka till mig, och om du

       tar bort dina vidriga avgudar ur min åsyn

skall du slippa att irra omkring#.

 

Gör ni i ord och handling bot och bättring:

     Ni Israels folk, säger Herren: är ni välkomna

tillbaks till min faders-famn.

        Vill ni villligt skaffa bort era fåfångliga avgudar

ur min åsyn.

        Behöver ni inte längre leva ert liv i förvirring.

 

Jeremia bok. 4:2.

 

2.  #Då skall du svära vid Herren uppriktigt,

rätt och ärligt, och folken skall välsigna sig med

      hans namn och lovsjunga honom#.

 

Lyssnar på mina förmaningar:

   Visa ärliga uppriktiga rena hjärtan inför mig:

Skall folken bli välsignade med den Högstes namn:

       Lovsjunga honom.

 

Jeremia bok. 4:3.

 

3.  #Ty så säger Herren till männen i Juda och till

Jerusalem:

     Bryt er ny mark, så inte bland törnen#.

 

Herren säger till männen i Juda och Jerusalem:

        Bryt er ny frukt-sam mark.

Gör er sådd riklig utan törnen.

 

Jeremia bok. 4:4.

 

4.  #Omskär er för Herren, skär bort era hjärtans

förhud, ni män i Juda och invånare i Jerusalem.

       Annars flammar min vrede upp likt en eld

som ingen kan släcka, för era onda gärningars

    skull#.  

 

Omskär era hjärtan från arvssynden.

         Är ni o-lydiga låter jag min vredes förtära

era liv  för era onda gärningars skull.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards