Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIA BOK. 1:19. PROFETENS KALLELSE. 4-19.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIA BOK. 

 

Jeremia bok. 1:1.

 

1.  #Detta är Jeremias ord.

Han var son till Hilkia, en av prästerna i Anatot

      i Benjamins land#.

 

Jeremias släktskap.

     Son till Hilkia.

           En av prästerna Anatot vilket ligger

i Benjamins land.

       

Jeremia bok. 1:2.

 

2.  #Herrens ord kom till honom då Josia, Amons son, var kung över Juda, i hans trettonde

     regeringsår#.

 

Herrens ord kom till Prästen Jeremia.

      I kung Josias kunga-tid i Juda.

I Josia konungs trettionde regeringsår.

 

Jeremia bok. 1:3.

 

3.  #Och då Jojakim, Josias son, var konung över

Juda, och ända till slutet av det elfte året som

       Sidkia, Josias son, var kung över Juda.

Det var det året, i den femte månaden,

       som Jerusalems befolkning fördes bort

i fångenskap#.

 

Kung Jojakim efterträdde sin far Josia på Juda

    kunga-tron.

Jerusalems befolkning fördes bort i fångenskap.

       

PROFETENS KALLELSE OCH UPPDRAG.

 

JEREMIA BOK. 1:4-19. 

 

Jeremia bok. 1:4.

 

4.  #Herrens ord kom till mig#.

 

Herrens ord kom personligen till mig.

 

Jeremia bok. 1:5.

 

5.  #Innan jag formade dig i moderlivet, utvalde

jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav

      jag dig ett heligt uppdrag:

att vara profet för folken#.

 

Jag formade dig i din modersliv.

      I din modersliv utvalde jag dig.

Innan du föddes ut ur din moderssköte:

      gav jag dig ett heligt uppdrag.

Vara min profetiska röst för folken.


Jeremia bok. 1:6.

 

6.  #Men jag svarade:

"Nej, Herre, min Gud, jag duger inte, jag duger inte         till att tala ----- jag är för ung!".#.

 

Jag svarade honom:

       Nej, Herre, min Gud:

Jag är inte värdig denna profet-kallelse.

        Jag äger en stum tunga.

Jag är för ung för kallelsen.

 

Jeremia bok. 1:7.

 

7.  #Då sade Herren till mig:

Säg inte att du är för ung utan gå dit jag sänder

    dig!#.

 

Herren besvarade mitt tal:

       Låt inte din ungdom vara ditt hinder:

Var mig lydig: gå frimodigt dit jag sänder dig.

 

Jeremia bok. 1:8.

 

8.  #Låt dem inte skrämma dig, ty jag är med dig

och jag skall rädda dig, säger Herren#.

 

Låt inte folket göra dig skräckslagen.

       Jag är alltid med dig.

Jag skall försvara beskydda dig inför folket.

 

Jeremia bok. 1:9.

 

9.  #Herren sträckte ut handen, rörde vid min mun

och sade:

     Jag lägger mina ord i din mun#.

 

Herrens sträckte ut sin barmhärtiga hand mot

    mig vidrörde min mun:

sade.

      Jag lägger mina eviga ord i din mun.

 

Jeremia bok. 1:10.

 

10.  #I dag ger jag dig makt över folk och riken.

Du skall rycka upp och vräka omkull, förstöra

      och bryta ner, bygga upp och plantera#.

 

I dag ger dig mina trofasta ord:

        Jag ger dig min allmakts ord över folk.

Riken i dina händer.

       Du skall fri-modigt rycka upp ondskan förstöra den: bland folk.

      Tillintet-göra bryta ner ondskans verk.

Istället upprätta plantera min rättfärdighet 

     bland folk.

 

Jeremia bok. 1:11.

 

11.  #Herrens ord kom till mig:

"Vad ser du, Jeremia?".

      Jag svarade:

"Jag ser en gren av ett mandelträd".

 

Hörde Herrens ord:

     Herren frågade mig: vad ser du, Jeremia?

Svarade honom:

      Ser en gren av mandel-träd.

 

Jeremia bok. 1:12.

 

12.  #Herren sade:

"Du har sett rätt: jag vakar över mitt ord tills det

bär frukt"#.

 

Herrens röst sade:

      Du ser sett rätt.

Jag bevakar mitt ord jag älskar mitt ord.

       Tills mitt ord blir frukt-bärande.

 

Jeremia bok. 1:13.

 

13.  #Herrens ord kom till mig för andra gången:

"Vad ser du?"

     Jag svarade:  

"Jag ser en kokande gryta i norr, den lutar hitåt."#.

 

För andra gången kom Herrens ord till mig.

      Frågade mig personligen: var ser du nu?

Ser en kokande gryta i norr: den lutar mot mig.

 

Jeremia bok. 1:14.

 

14.  #Då sade Herren:

    Från norr skall olyckan välla in över alla som

bor i landet#.

 

Kokande grytan i norr en bild på norra landets   

     folk som bor där: livets olycka ska

drabbar dem.

 

Jeremia bok. 1:15.

 

15.  #Ty nu bådar jag upp alla stammar från rikena

i norr, säger Herren.

     De skall komma och ställa sina troner framför

Jerusalems portar, kring stadens murar

      och kring alla städer i Juda#.

Jag samlar alla olika folk-stammar från de

    norra rikena.

De skall stridande belägra sig: placera sina mäktiga      troner omkring min utvalda stad Jerusalems

portar.

       Omringa stadens försvars-murar.

Kring alla Juda städer i Juda land. 

 

Jeremia bok. 1:16.

 

16.  #Jag skall gå till rätta med mitt folk

för all deras ondska, för att de övergav mig.

       De tände offereld åt andra gudar och tillbad

ting de själva gjort#.

 

Jag skall tillrättvisa mitt folk.

       För deras ondskas skull.

De har övergivit mig.

      Istället tände de främmande offer-eldar åt 

andra gudar.

      Tillbad sina själviskt hand-gjorda gudar.   

 

Jeremia bok. 1:17.

 

17.  #Fäst upp dina kläder, res dig och säg till dem

allt vad jag befaller dig!

      Var inte förskräckt för dem, ty då slår jag dig

med skräck inför dem#.

 

Gör dig redo för strid i rättfärdighet: klä på dig.

       Res dig var fri-modig.

Tala till dem mina talade ord.

      Var inte modlös inför dem.

Dina talade ord till dem ska göra dem

     skräckslagna.

 

Jeremia bok. 1:18.

 

18.  #Se, jag gör dig i dag till en befäst stad,

  en pelare av järn, en mur av koppar, som håller

          stånd mot hela landet, mot Judas kungar

och dess stormän, mot prästerna och folket

      i landet#.

 

I dag gör jag ditt liv till en rättfärdig försvarsmur

      mot  folkens gudlösa ondska. 

Beskrivningen av befästa staden: hans liv:

     Äger fast stödjepelare av järn för befästa staden.

Försvarsmur av koppar.

     Vilket ger tryggt försvar mot landets invånare.

Judas övermodiga kungar och mäktiga stormän.

      Mot upproriska själviska präster i landet.

Mot folkets gudlöshet.

    

Jeremia bok. 1:19.

 

19.  #De skall angripa dig, men de skall inte

besegra dig, ty jag är med dig, säger Herren,

      och jag skall rädda dig#. 

      

De skall personligen angripa dig: din profet-tjänst.

        De ska misslyckas besegra dig.

Min omsorg barmhärtighet skall vara ditt stöd

    och hjälp: säger Herren.

Jag är din livs-räddare. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards