Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIA BOK. 2:1-22. HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL OCH TROLÖSHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIA BOK 2:1-22.

 

HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL

 

    OCH TROLÖSHET.

 

Jeremia bok. 2:1.

 

1.  #Herren ord kom till mig:#

 

Jeremia bok. 2:2.

 

2.  #Gå och förkunna för Jerusalem:

så säger Herren:

     Jag minns hur hängiven du var som ung,

hur du älskade mig som brud, hur du följde mig

     genom öknen, genom landet där ingen sår#. 

 

Jeremia: min utvalde profetiska-röst till min stad Jerusalem.

         Minns din hjärtliga öppenhet mot mig

under din ungdoms-tid.

     Hur du älskade mig:  Likt bruden

och brudgummen i det mänskliga äktenskapet. 

     Hur du följde min fotspår vad jag gick.

På vandringen genom vår öken-vandring.

      I en o-fruktbar öken.

 

Jeremias bok. 2:3.

 

3.  #Israel var helgat åt Herren, det första av hans

skörd. 

      Alla som åt av det ådrog sig skuld, olyckan

drabbade dem, säger Herren#.

 

Israel mitt egendomsfolk: utvalt helgat åt Herren.

        Hans förstlings-skörd.

De som förbannade dem: blev drabbades olyckor,

     säger Herren. 

 

Jeremia bok. 2:4.

 

4.  #Lyssna till Herrens ord, Jakobs ätt,

Israels alla släkter!#.

 

Hörsamma mitt eviga ord, säger Herren.

       Du, Jakobs ättlingar.

Israels alla släktled.

 

Jeremia bok. 2:5.

 

5.  #Så säger Herren:

Vad hade era fäder att förebrå mig, eftersom de

      gick bort från mig, följde det som var intet

och själva blev till intet?#.

 

Herrens ord säger:

      Era fäder: vad anklagade de mig för.

De övergav mig.

      Följde efter livets tomhet och fåfänglighet.

I sin fåfänglighet blev dårar.

 

Jeremia bok. 2:6.

 

6.  #De frågade inte:

"Var är Herren, han som förde oss ut ur Egypten,

        som ledde oss genom öknen det öde

oländiga landet, torkans och mörkrets land,

      landet där ingen färdas, där ingen människa bor?#.

 

De frågade inte i tacksamhet:

      Vi söker Herrens godhet: som befriade oss ut 

ur Egyptens träldomsland.

       Ledde oss troget genom vår öken-vandring.

Ödelandet: torkans mörkrets land.

     Landet där ingen frivilligt låter sig färdas genom.

Ett o-bebott land.

 

Jeremia bok. 2:7.

 

7.  #Jag förde er till ett bördigt land att njuta

dess frukter och allt dess goda.

      Men när ni kom dit gjorde ni mitt land orent

och min egendom till något avskyvärt#.

 

Förde er med min allmakts hand till ett bördigt

     löftesland med flytande honung.

Frukt-rikt land med grönskande fruktträd.

      Ni kom in det landet men er o-tacksamhet:

orenade mitt land och egendom.

      Vilket för mig blev avskyvärt.

 

Jeremia bok. 2:8.

 

8.  #Prästerna frågade inte:

"Var är Herren?"

        Lagens förvaltare ville inte veta av mig.

De styrande satte sig upp mot mig, profeterna

       profeterade i Baals namn och följde gudar

som ingen hjälp kunde ge#.

 

Prästerna i sin o-tacksamhet frågade inte mig

      om hjälp och uppmuntran:

Var är Herren?

       Prästerna lagens förvaltare: 

var o-lydiga förvaltare av min givna lag.

   Ville inte lära känna mig.

Landets stryres-män var upproriska mot mig.

      Profeterna Profeterade lögner i Baals namn.

Följde falska av-gudar hjälplösa gudar. 

 

Jeremia bok. 2:9.

 

9.  #Därför fortsätter jag att ställa er till svars,

säger Herren, ja, även era barnbarn skall jag ställa

     till svars#.

 

Jag ställa er till svars inför min rättvisa dom;

     säger Herren.

Även era barn och barnbarn få göra rättvisans

     räkenskap inför mig.

       

Jeremia bok. 2:10.

 

10.  #Far bort till kitteernas kuster och se,

sänd någon till Kedar att undersöka om något

      har skett:#.

 

Res till kitteernas kuster se efter vad som där sker.

        Sänd ut någon rättfärdig spejare undersök

vad som där görs.

 

Jeremia bok. 2:11.

 

11.  #Har ett folk någonsin bytt ut sina gudar?

Och de är ju ändå inga gudar.

      Men mitt folk har bytt bort sin ära mot det som

ingen hjälp kan ge#.

 

Har ett folk någonsin tänkt byta ut sina avgudar?

      De är bara tomma fåfängliga orörliga gudar

hjälp-lösa gudar.

      Mitt folk blivit för-blindat av egen upproriskhet'

bytt sin ära mot hjälplösa gudar.

 

Jeremia bok. 2:12.

 

12.  #Häpna, himmel, över detta, rys och bäva,

säger Herren#.

 

Bli förvånad du, himmel över deras dåraktiga liv.

         Känn dig skräckslagen, säger Herren.

 

Jeremia bok. 2:13.

 

13.  #Ty mitt folk har begått en dubbel synd:

de har övergett mig, källan med det friska vattnet,

      och huggit ut cisterner, cisterner som

spricker och inte håller vatten#.

 

Mitt folk, i sitt övermod begått en dubbel synd.

       Övergett mitt faders beskydd mot ondskan.

Livs-källan med det friska liv-givande vattnet.

       

Jeremia bok. 2:14.

 

14.  #Är Israel en träl är han född i slaveri?

varför blev han ett villebråd?#.

 

Lever Israel som träl född till leva i ondskans

     slaveri?

Varför blev Mitt folk likt ett vilse-gånget byte

    för ondskan? 

 

Jeremia bok. 2:15.

 

15.  #Lejonen ryter och morrar mot honom.

De har lagt hans land i öde och hans städer

    är nerbrända ingen kan bo i dem#.

 

Ondskan likt rytande lejonet fallne ärkeängelns

     trogne följeslagare.

I sin upproriskhet ödelagt hans land.

       Hans städer i Juda land nerbrända.

Nerbrända städer ödelagda städer ingen bo-plats.

 

Jeremia bok. 2:16.

 

16.  #Ja, män från Memfis och Tachpanshes

skall beta din hjässa kal#.

 

Män ifrån Memfis och Tachpanshes ska finna bete

    på din kala hjässa.

 

Jeremia bok. 2:17.

 

17.  #Detta har drabbat dig för att du övergav Herren, din Gud#.

 

Din o-tacksamma övergiven av mig: i vilket du

     skoningslöst drabbats av förbannelse.

 

Jeremia bok. 2:18.

 

18.  #Men vad tjänar det till att du far till Egypten

för att dricka av Nilens vatten?

       Vad tjänar det till att du far till Assyrien

för att dricka av Eufrats vatten?#.

 

Vad till nytta för dig du söker fåfänglig flyktig 

     hjälp från Egyptens för-giftade vatten från Nilen?

Du finner ingen vinning från din resa till

     Assyrien för att dricka Eufrats usla brunnar. 

 

Jeremia bok. 2:19.

 

19.  #Din ondska skall dra straff över dig, din trolöshet skall döma dig.

       Besinna hur bitter din plåga blir när du

överger Herren, din Gud, och inte fruktar mig

   längre, säger Herren Gud Sebaot#.

 

Din livs ondskan bestraffar dig själv.

       Din gudlösa trolöshet skall döma dina gärningar.

        Tänk efter din bittra plåga vad ger det ditt liv:

när du väljer överge mig.

       Du saknar din gudsfruktan; säger Herren

Gud Sebaot. 

 

Jeremia bok. 2:20.

 

20.  #För länge sedan bröt du sönder ditt ok,

 slet av dina band och sade:

  "Jag vill inte tjäna".

På alla höga kullar och under alla grönskande träd

       skrevade du och horade#.

 

För länge sedan bröt o-lydigt sönder mitt milda

    ok över ditt liv och sade själviskt:

"Jag vill inte tjäna dig och din rättfärdighet".

         På alla höga höjder under alla grönskande

fruktsamma träd ville du vara.

     Du greps av högmodigt hjärta.

Levde lös-aktigt liv. 

 

Jeremia bok. 2:21.

 

21.  #Jag planterade dig som ett ädelt vin,

en ranka av yttersta slag.

       Hur kunde du förvandlas till en usel

och främmande vinstock?#.

 

Jag i min kärlek till dig: planterade dig omsorgsfullt

     som ett ädelt vinträd.

Av bästa kvalite.

     Hur kunde du i din ondsinta själviskhet: välja  förvandlas till ett avskyvärt liv av o-renlighet inför

      mig likt främmande vinstock?

 

Jeremia bok. 2:22.

 

22.  #Om du så tvättar dig med lut och slösar med

såpa, förblir du smutsig av synd inför mig,

      säger Herren Gud#.

 

Om du låter dig tvättas av min renhets avlutning.

     Slösar dig med min rättfärdighets tvättsåpa.

Förblir du i syndens djupa arvssynd  inför mig,

     säger Herren.

       

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards