Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIA BOK. 2:23-37. HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL OCH TROLÖSHET.. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIA BOK. 2:23-37.

 

HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL 

 

OCH TROLÖSHET.   DEL. 2.

 

Jeremia bok. 2:23.

 

23.  #Hur kan du säga:

"Jag är inte oren, jag har inte följt baalsgudarna"?.

       Betänk hur du bar dig åt i dalen, inse vad du

har gjort!

     Du är ett ytterst kamelsto som löper kors

och kvärs#.

 

Hur kan du säga i din trolöshet mot mig:

      Jag lever fläckfritt o-straffligt liv.

Tillber inga baals-gudar!

          Tänk efter hur du levde i den vackra dalen.

Bekänn ödmjukt ditt o-rena liv.

        Liknar kamel-stoet du lever flyktigt liv.

 

Jeremia bok. 2:24.

 

24.  #Som ger sig av ut i öknen flåsande av brunst.

Vem kan tämja hennes begär?

       Ingen behöver springa sig trött efter henne,

i parnings-tiden är hon lätt att finna#.

 

Ger du ut i ödsliga öknen visar dig längtande

     efter parnings-lystnad.

Vem äger förmågan tygla dina begär?

         Ingen behöver jaga efter hennes begärliga

lystnad.

       I parnings-tiden tillgänglig.  

 

Jeremia bok. 2:25.

 

25.  #Akta dig, så att du inte sliter ut sulorna

och din strupe blir torr!

       Men du svarade: "Lönlöst!

Jag älskar främmande gudar och dem vill

     jag följa#.

 

Var vaksam, låt inte dina sko-sulor bli utslitna.

      Din strupe bli uttorkad av fåfängliga tomma ord.

Du svarade över-modigt:

          Jag ville lyssna på din tillrättavisning.

Istället älskar jag främmande gudar.

       Vilka jag troget vill tillbe.

 

Jeremia bok. 2:26.

 

26.  #Som en tjuv tagen på bar gärning skall

Israel stå där med skam, dess kungar och stormän,

      dess präster och profeter#. 

 

Likt tjuven i sin tjuv-aktighet blir avslöjad.

        Skall Israel bli skam-lysten.

Israels kungar och stormän själviska i vad de gör.

       Israels själv-utvalda präster och falska profeter.

 

Jeremia bok. 2:27.

 

27.  #De som säger till trästycket:

"Du är min fader" och till stenen:

     "Du födde mig".

Mot mig har de vänt ryggen, inte ansiktet,

      men i olyckan ropar de:

"Kom och rädda oss!"#.

 

De säger med sina själviska ord: till hand-gjorda

     trästycket:

Kallar stycket för sin far.

       Till stenen: sig själv o-rörlig:

Du födde mig till liv: gav mig livet.

      I sitt hjärtats förstockelse vänt min helighet

ryggen.

        I sitt olyckliga eländiga liv ropar de:

 söker mitt ansikte.

          Kom till oss var vår räddare!

 

Jeremia bok. 2:28.

 

28.  #Var finns då de gudar du gjort åt dig?

    Låt dem komma till din räddning i olyckan  

om de kan!

       Dina gudar har blivit lika talrika som

dina städer, Juda#.

 

Var finns alla de här baals-gudarna:

      Du själv hand-gjort.

Låt dem vara till ert stöd tröst och hjälp.

        Vara er räddare i era olyckor i ert eländiga liv.

Dina själv-skapade gudar lika tal-rika till antalet

    som dina byggda städer: Juda.    

     

Jeremia bok. 2:29.

 

29.  #Varför går ni till rätta med mig?

Ni har ju alla satt er upp mot mig, säger Herren#.

 

Varför vill ni tillrättavisa mig i ert o-rena liv.

       Ni alla varit upp-roriska mot min vilja,

säger Herren.

 

Jeremia bok. 2:30.

 

30.  #Förgäves har jag slagit era söner, de har

inte tagit varning.

       Som rovlystna lejon dräpte era svärd profeterna#.

 

I min vrede misslyckats tillrättavisa er

     era söners o-lydnad.

Era vassa svärd dödade likt rov-lystna lejon:

     mina ut-sända profeter till er.

 

Jeremia bok. 2:31.

 

31.  #Har jag blivit till en öken för Israel, till ett

mörkrets land?

      Varför säger mitt folk:

"Vi går vart vi vill, vi kommer aldrig tillbaka

            till dig!"#.

 

Har jag helighetens Herre; gjort ert liv till 

   öken ni Israel.

Varför säger mitt folk:

      I ord säger de:vi vill gå lydnadens väg till

vart du sänder oss.

        Vi återvänder aldrig tillbaks till dig.

Ni mitt folk, talar lögn-aktiga ord inför mig.

 

Jeremia bok. 2:32.

 

32.  #Inte glömmer en ung kvinna sina smycken

eller en brud sin gördel?

       Men mitt folk har glömt mig i alla tider#.

 

Ung kvinna glömmer inte sina älskvärdiga smycken.

            Bruden sin väl-formade gördel.

I jämförelse med ung kvinnas kärlek till smycket.

       Bruden förnöjsamhet över sin gördel.

Mitt folk, förkastat sin kärlek sin tacksamhet 

       mot mig.

 

Jeremia bok. 2:33.

 

33.  #Du är skicklig att hitta vägen när du är ute

efter kärlek!

       Till och med slinkorna har lärt av dig#.

 

Visar din själviska skicklighet finner vägen till din

    egen-kärlek.

 

Jeremia bok. 2:34.

 

34.  #Din mantelfåll är fläckad av blod från fattiga

som var utan skuld; de ertappades inte vid inbrott#.

 

Din mantelfålls utseende blod-fläckat av o-skyldigt

     människo-blod från fattiga människosjälar.

Vilkas liv var fläckfria.

      Deras o-straffliga liv avslöjades inte vid 

onda planers inbrott.

    

Jeremia bok. 2:35.

 

35.  #Ändå säger du:

"Jag är frikänd, hans vrede mot mig har upphört".

       Men jag skall ställa dig till svars för att du

påstår dig vara utan synd#.

 

Med falska ord säger du:

      Mitt liv frikänt från syndens liv.

Hans rättfärdiga vrede: har upphört mot mig.

       I ditt övermodiga o-rena liv ställas till svars

för dina falska lögnaktiga ord. 

 

Jeremia bok. 2:36.

 

36.  #Tror du att du så lätt kan välja en annan väg?

Även Egypten kommer att svika dig,

      som Assyrien svek dig en gång#.

 

I din stolthet tror du lätt välja vad du själv vill:

      en annan väg egoismens väg.

Fly tillbaks till egyptiska träldoms-landet.

         Vilka äger svik-fulla hjärtan.

Liksom Assyrien en gång svek dig.

 

Jeremia bok. 2:37.

 

37.  #Också därifrån måste du gå med händerna

över huvudet.

       Herren har förkastat dem du litat på,

av dem har ingenting att vinna#.

 

Dem du själv valt förtrösta på har Herren förkastat.

        Vad då vinna: bli tröstad finna hjälp. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards