Direktlänk till inlägg 25 januari 2020

VISHETENS BOK. 9:2-18. SALOMOS BÖN. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 januari 2020 12:44

VISHETENS BOK. 9:1-18.

 

SALOMOS BÖN.   DEL. 2.

 

Vishetens bok. 9:1.

 

1.  #Mina fäders Gud, barmhärtighetens herre,

du som har skapat allt med ditt ord#.

 

Mina våra fäder Gud.

    Barmhätighetens ursprung finns i

barmhärtighetens herre.

      Som skapat allt genom sitt skapande ord. 

 

Vishetens bok. 9:2.

 

2.  #Och som genom din vishet gjorde människan

för att hon skulle härskar överallt du skapat#.

 

Genom din gudomliga vishet gjorde du människan

        skulle vara härskare överallt du själv skapat. 

 

Vishetens bok. 9:3.

 

3.  #Och styra världen heligt och rättfärdigt

och fälla rättsinniga domar#.

 

Människans givna vishet: styra världen i helighet.

       I o-strafflighet fälla rättvisa domar.

 

Vishetens bok. 9:4.

 

4.  #Ge mig visheten som delar tronen med dig,

uteslut mig inte från dem som får tjäna dig#.

 

Salomos bön:

    Ge mig visheten vilken delar tronen med dig.

Visheten delaktig av tronen med

       dig. 

Låt mig få tjäna dig tjänst-villigt.

         

Vishetens bok. 9:5.

 

5.  #Jag är ju din tjänare, din tjänarinnas son,

en svag människa, vars tid snart är förbi.

      Lag och rätt förstår jag bristfälligt#.

 

Jag, Salomo din utvalde tjänare.

       Din tjänarinnas son.

I mig själv svag i min o-fullkomlighet eftersom 

     född i moders liv fått ärva arv-ssynden.

Min livstid försvinner snabbt förbi.

        Utan din vishet är min o-fullkomlighet 

brist-fällig.

 

Vishetens bok. 9:6.

 

6.  #Ty även om man räknas som fullkomlig bland

människor, är man ingenting värd utan den vishet

      som kommer från dig#.

 

Bli man räknad som fullkomlig vilket beroende

      på den vishet som kommer från dig. 

 

Vishetens bok. 9:7.

 

7.  #Det var du som utvalde mig till konung över

ditt folk och till härskare över dina söner

      och döttrar#.

 

Du: min skapare utvalde mig till konung över

       ditt egendoms-folk.

Till härskare över dina söner och döttrar.

 

Vishetens bok. 9:8.

 

8.  #Du befallde mig att bygga ett tempel på ditt

heliga berg och ett altare i den stad där du ville

      bo, en avbild av det heliga tält du reste

vid begynnelsen#.

 

Du: min Gud befallde mig bygga sitt heliga tempel.

        På ditt heliga utvalda berg och ett altare.

I den stad vilken själv valt som din bo-plats.

         En levande av-bild av det heliga tältet du

reste upp vi begynnelsen.   

 

Vishetens bok. 9:9.

 

9.  #Hos dig finns visheten som känner dina verk,

som var med när du skapade världen och som vet

      vad dina ögon finner glädje i och vad som

är rätt enligt dina bud#.

 

Visheten har sin bo-plats hos dig.

         Visheten känner dina händers verk.

Visheten var närvarande i de olika skapelse

      seenden av världen.

Känner till vad din skapande ögon finner sin glädje i.

          Vad som är rättvist enligt dina bud.

 

Vishetens bok. 9:10.

 

10.  #Sänd ut henne från din heliga himmel,

låt henne komma från din härlighets tron och arbeta

       vid din sida, så att jag kan lära mig vad som

gläder dig#.

 

Salomos böne-önskan:

      Sänd ut henne från din helig himmel.

Tillåt henne komma från din härlighets tron.

       Vara verksam vid din sida.

I vilket jag kan lära känna vad som gläder dig.  

 

Visheten bok. 9:11.

 

11.  #Ty hon vet och förstår allt, och hon skall vägleda mig med klokhet i vad jag gör och beskydda      mig med sin härlighet#.

 

Hon vet förstår allt.

       Hon, visheten ska vägleda mina fotsteg

med klokhet.

        I vad jag gör beskydda mig med sin härlighet.

 

Vishetens bok. 9:12.

 

12.  #Då skall mina verk behaga dig, och jag skall

styra ditt folk med rättrådighet och visa mig

       värdig min faders tron#.

 

Mina verk behagar dig när jag leds av vishetens 

     klokhet.

Skall styra ditt utvalda folk med rättfärdighet.

         Visa mig vara värdig min faders tron.

 

Vishetens bok. 9:13.

 

13.  #Vilken människa har kunskap om Guds vilja?

Vem kan tänka ut vad Herren vill?#.

 

Vishetens bok. 9:14.

 

14.  #De dödligas tankar är otillräckliga,

våra beräkningar är inte att lita på#.

 

Dödliga o-visa dåraktiga tankar värde-lösa.

        Våra själv-uttänkta tankar o-nytta tankar. 

 

Vishetens bok. 9:15.

 

15.  #Den förgängliga kroppen är en börda för själen, det jordiska höljet tynger sinnet med alla

       dess tankar#.

 

För-gängliga kroppen livs-börda för själen.

       Jordiska kropps-höljet tunger ner sinnet

  med alla sina fåfängliga tankar.

 

Vishetens bok. 9:16.

 

16.  #Vi kan knappast göra oss en bild av det som finns på jorden, bara med svårighet finner vi det

       vi har inom räckhåll.

Men vem har utforskat det som finns i himlen?#.

 

Under jorde-livet kan vi föreställa oss bildligt

       bara med våra bristfälliga svårigheter

vi ser inom vårt seendets räckhåll.

      

Vishetens bok. 9:17.

 

17.  #Vem har förstått din vilja utan att du skänkt

honom vishet och sänt din heliga ande

     från höjden?#.

 

Vem utan visheten kan helt förstå din vilja.

         

Vishetens bok. 9:18.

 

18.  #Det var så jordens invånare leddes på rätta

vägar, så lärde sig människorna vad som

    gläder dig:

genom visheten blev de räddade#.

 

Genom visheten leddes jordens invånare på

     rätt-visans vägar.

Visheten lärde människorna vad som gläder

       faderns hjärta.

Visheten deras livs räddning. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards