Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEA BOK. 9:10-17. DOM ÖVER FOLKETS AVFALL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEA BOK. 9:10-17.

 

DOM ÖVER FOLKETS AVFALL.

 

Hosea bok. 9:10.

 

10.  #Som druvor i öknen fann jag Israel, som tidig

frukt på fikonträdet  ----- den allra första ----- såg jag

    era fäder.

Men när de kom till Baal-Pegor vigde sig åt

   skamguden.

De blev lika vidriga som den de älskade#.

 

Fann i öknen Israel likt saftiga vindruvor som tidig

      frukt på fikonträdet.

När ni kom till Baal-Pegor avföll ni från mig.

      Tillbad främmande skam-guden.

 

Israel mitt folks beteende blev dåraktigt.

      Liknade sina stumma eländiga avgudar.

 

Hosea bok. 9:11.

 

11.  #Efraims ära flyger bort som en fågel, ingen skall föda, ingen vänta barn, ingen bli havande#.

 

Efraims ärelystenhet fördömd: likt fågelns

     irrande flykt.

      Finner ingen näringsrik livs-föda.

Blir o-fruktsam.

        Finns inga havande kvinnor. 

 

Hosea bok. 9:12.

 

12.  #Och de barn de har tar jag ifrån dem,

ingen blir kvar.

     Ja, ve över dem när jag lämnar dem#.

 

Deras levande barn: rövar jag bort.

        Olycka över dem: när jag överger dem.

 

Hosea bok. 9:13.

 

13.  #Efraim skall få leda sina egna barn till bödeln#.

 

Efraim skall själv få leda sina egna barn till

      dödens bödel.

 

Hosea bok. 9:14.

 

14.  #Ge dem, Herre, vad de skall ha!

Ge dem fruktsamma sköten

      och förtorkade bröst!#.

 

Låt domsorden falla över dem: 

        Fruktsamma orena moder-liv.

Förtorkade bröst sinande bröst-mjölk.

       

Hosea bok. 9:15.

 

15.  #Allt de gjorde i Gilgal fick mig att hata dem.

För deras onda gärningars skull skall jag driva

     dem ut ur mitt hus.

Jag kan inte älska dem mer, alla deras furstar

     är upprorsman#.

 

Ert syndiga lösaktiga liv i avfall i tron på mig:

   i Gilgal vilket gjorde mig hatisk mot er.

Livet i onda gärningar vilket  gör att ni bli fördrivna

      från er faders hus.

Deras gudlösa furstar: kan  jag inte älska. 

 

Hosea bok. 9:16.

 

16.  #Efraim är slagen, förtorkad från roten.

Folket skall inte bära frukt.

       Även om de föder skall jag döda deras 

dyrbara livsfrukt#.

 

Efraim är besegrad: likt andligt förtorkat träd.

       Folket fruktlöst folk på andliga dygder.

 

Hosea bok. 9:17.

 

17.  #Min Gud förkastar dem, ty de lyssnade inte 

till honom.

      De skall bli flyktingar bland folken#.

 

Israels förtjänta dom Gud den Högste

      förkastat dem.

De visar sin o-vilja följa lyda hans lag.

     Vilka gör dem till flyktingar bland främmande folk. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards