Direktlänk till inlägg 4 januari 2020

HOSEA BOK. 1:2-11. och Hoseas bok. 2:1. PROFETEN. HORKVINNAN OCH DERAS BARN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 januari 2020 20:21

HOSEA BOK. 1:2-11.

 

Detta är Herrens ord som kom till Hosea,

    Beeris, son, när Ussia, Jotan, Achas och

Hiskia regerade i Juda och Jerobeam,

     Joachs son, regerade i Israel.

 

PROFETEN, HOR-KVINNAN OCH DERAS BARN.

 

Hosea bok. 1:2.

 

2.  #Hör börjar Herrens ord genom Hosea.

Herren sade till Hosea:

      Gå och skaffa dig en hor-kvinna och hor-ungar,

ty landet horar sig bort från Herren#.

 

På Herrens befallande ord:

       Sade Herren till sin utvalde profet Hosea.

Skaffa sig en hor-kvinna genom henne hor-ungar.

       Vilket skulle bli en symbolisk bild på landets

avfall från den Helige Sebaot.  

 

Hosea bok. 1:3.

 

3.  #Då tog han Gomer, Divlajims dotter.

Hon blev havande och födde honom en son#.

 

Tog hor-kvinnan vid namn: Gomer; dotter

      till Divlajim.

Blev havande genom profeten Hosea.

      Födde profeten en son: en hor-unge.

 

Hosea bok. 1:4.

 

4.  #Herren sade till honom:

Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa

       Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel

och göra slut på Israels folks kungadöme#.

 

Herrens sanna ord till honom.

      Ge honom namnet Jisreel.

Jag skall bestraffa Jehus ätt för allt de oskyldigas

         blod som flöt likt flodens flöde vid Jisreel:

vilket var namnet på sonen.

      Villig göra slut på tillintetgöra Israels folks

kungadöme.

 

Hosea bok. 1:5.

'

5.  #Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge

på Jisreels slätt#.

 

På den utvalda dagen ska jag bryta sönder 

      Israels krigsbåge på Jisreels slättmark.

 

Hosea bok. 1:6.

 

6.  #Hon blev havande igen och födde en dotter.

Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama,

       "Hon får inget förbarmande" ,

ty jag kommer inte längre att förbarma mig längre 

      över Israels folk utan fördriva dem#.

 

Åter igen blev hor-kvinnan Gomer havande 

     för andra gången.

Födde nu en dotter.

      Gud sade till profeten: var lydig ge dottern namnet  Lo Ruchama; vilken var en profetisk

    handling i ord.

Vilket namnet betyder "Hon, Israel får inget

     förbarmande från mig".

Mitt förbarmande kommer inte längre vila över

   Israels folk utan fördriva dem till främmande folk. 

 

Hosea bok. 1:7.

 

7.  #Men Judas folk skall jag förbarma mig över,

jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud.

       Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd

och krig eller genom hästar och ryttare#.

 

Judas folk skall jag förbarma mig över.

      Vara deras räddare.

Ty jag är Judas Gud. 

           Inte rädda dem genom strids-bågen 

svärdets vassa strids-egg eller genom

     hästars kraftfulla styrka och ryttare.

 

Hosea bok. 1:8.

 

8.  #När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon

havande och födde en son.

 

När hor-modern Gomar avvant dotterns

    amnings-period: blev hon för tredje gången havande.

       Tredje födelsen gav dem en son.

 

Hosea bok. 1:9.

 

9.  #Han sade: Ge honom mamnet Lo Ammi,  

"inte mitt folk", ty ni är inte mitt folk, jag vill

       inte höra till er#.

 

Gud sade till profeten Hosea för tredje gången:

      Ge den andre sonen namnet: Lo Ammi.

Vilket betyder "Inte mitt folk".

       Ni: ska inte längre kallas för mitt folk.

Jag vill inte lyssna era klagorop.

 

Hosea bok. 1:10.

 

10.  #Israels folk skall bli som sanden vid havet som

inte kan mätas och räknas.

      Och där det nu heter om dem "Ni är inte mitt  folk", där skall de kallas

     "Den levande gudens barn"#.

 

Israels folk lika talrika som sandkornen vid havet.

         Deras talrikhet kan inte räknas till sitt antal.

Mitt förbarmande över Israels folk:

    gör er till den levande gudens barn.


 

Hosea bok. 1:11.

 

11.  #Judas folk och Israels folk skall samlas

under en gemensam ledare.

      De skall växa upp ur jorden, och stor blir

Jisreels dag#.

 

Judas folk Israels folk samlas tillsammans under

       en gemensam ledare.

Rättfärdighet ledare.

       Ett rättfärdigt folk upp ur denna gemenskap.

 

Hosea bok. 2:1.

 

1.  #Kalla era bröder Ammi, "Mitt folk", och kalla

era systrar Ruchama, "Hon får förbarmande#.  

 

Jisreels dag i rättfärdighetens liv.

       Era bröder kallas Ammi #Nu, istället för 

mitt folk#.

       Era systrars Ruchama kallas för

"Hon för förbarmande" av mig.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards