Direktlänk till inlägg 29 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 44:1_27. BÖN NÄR FIENDERNA TYCKS SEGRA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 44:1-27.

 

BÖN MOT FIENDERNA TYCKS SEGRA.

 

BÖN OM BESKYDD MOT FIENDERNA.

 

Psalm. 44:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Korachs ättlingar, en dikt#.

 

Psalm. 44:2.

 

2.  #Vi har hört, o Gud, våra fäder har berättat

för oss om dina dåd i forna dagar#.

 

Hört om dig, o Gud.

       Våra fäder berättat för oss om dina stora

barmhärtighets gärningar.

        

Psalm. 44:3.

 

3.  #Du fördrev andra folk men lät våra fäder

slå rot folken kuvade du, men dem lät du

      växa till#.

 

Fördrev främmande folk, lät våra fäder bosätta

     sig andra folk besegrade du.

Ditt utvalda folk, blev talrikt.

 

Psalm. 44:4.

 

4.  #De tog inte landet med sitt svärd, deras egen

kraft gav dem inte seger men din hand,

      din gunst, ty älskade dem#.

 

Intog inte landet stridens svärd.

      Deras kraftfulla styrka besegrade dem.

Din allmakts hand var med dem.   

      I din kärlek till dem var du med dem.

 

Psalm. 44:5.

 

5.  #Du är min konung och min Gud, du skänker 

Jakob seger#.

 

Du är min konung min Gud.

      Du ger Jakob din utvalde seger.

 

Psalm. 44:6.

 

6.  #Med din hjälp skall vi slå ner våra motståndare,

i ditt namn trampa ner våra fiender#.

 

Med din godhets hjälp blir våra motståndare

     nedslagna.

I ditt heliga namn, förgörs våra fiender.

 

Psalm. 44:7.

 

7.  #Jag litar inte till min båge, mitt svärd

ger mig inte seger#.

 

Förtröstar inte på själviskhet, mitt utvalda

    egensinniga svärd, vilket gör mig till förlorare.

 

Psalm. 44:8.

 

8.  #Nej, du gav seger över våra fiender, du lät

motståndarna stå där med skam#.

 

Du den ende Guden, övervann våra fiender.

     Våra motståndare, blev skamfyllda 

av sitt nederlag.

 

Psalm. 44:9.

 

9.  #I Gud har vi alltid vår stolthet, ditt namn

prisar vi ständigt#.

 

I Gud äger vi vår stolthet.

     Ditt heliga namn, prisa dagligen.

 

Psalm. 44:10.

 

10.  #Men nu har du stött bort och förnedrat oss,

du drar inte i fält med våra härar#.

 

Du är otrogen mot oss i fälttåget med våra 

    egensinniga härar.

Vår själviskhet förnedrar oss.

 

Psalm. 44:11.

 

11.  #Du lät fienden driva oss på flykt,

och våra motståndare fick plundra#.

 

I vårt övermod blev av fienden besegrade.

     Våra motståndare plundrade våra liv.

 

Psalm. 44:12.

 

12.  #Du gjorde till slaktfår och skingrade oss

bland folken#.

 

Förvandlade våra liv till slakt-offer

      Förskingrade oss bland folken.

 

Psalm. 44:13.

 

13.  #Du sålde ditt folk för ingenting och gjorde

dig ingen förtjänst#.

 


Sålde ditt folk utan penningvärdet.

        Vilket gav ingen vinning.

 

Psalm. 44:14.

 

14.  #Du gör oss till åtlöje för våra grannar,

till spott och spe för dem som bor omkring

      oss#.

 

Våra liv blir till skådespel inför våra grannar.

       Till hån och smädelse för boende runt

omkring oss.  

 

Psalm. 44:15.

 

15.  #Du gör oss till en visa bland folken, ett mål

för allas förakt#.

 

Gör oss till en föraktfull måltavla.

 

Psalm. 44:16.

 

16. #Ständigt känner jag min vanära, jag måste

rodna av skam#.

 

Dagligen blir vanärad.

      Rodnar av skam-känslor.

 

Psalm. 44:17.

 

17.  #När jag hör dem som smädar och hånar,

ser fienden som vill hämnas#.

 

Hör dem alltjämt smäda håna mig.

     Ser mina fienders hämdlystenhet mot mig.

 

Psalm. 44:18.

 

18.  #Vi utsätts för detta, fast vi inte glömt dig

och inte svikit förbundet med dig#.

 

Vi utsätts dagligen av hån förakt smädelse 

     från våra fiender.

Vi har inte svikit glömt ditt förbund med oss.

 

Psalm. 44:19.

 

19.  #Vårt hjärta har inte vänt sig från dig,

våra steg har inte vikit från din väg#.

 

Vårt hjärt inte övergett din lag.

     Våra fotsteg troget vandrat på din väg.

 

Psalm. 44:20.

 

20.  #Men du har krossat oss som du krossade

draken och höljt oss i djupaste mörker#.

 

Du krossat oss likt krossade draken höjt oss

    i djupaste mörker.

Den Herren älskar den agar han.

 

Psalm. 44:21.

 

21.  #Om vi hade glömt vår Gud och sträckt 

våra händer mot en avgud#.

 

Vi har inte glömt din godhet barmhärtighet.

      Inte tillbett främmande gudar.

 

Psalm. 44:22.

 

22.  #Skulle då inte Gud ha märkt det han som vet

vad som göms i vårt hjärta#.

    

Skulle Gud lagt märke till vad är fördolt i våra

     hjärtan.

 

Psalm. 44:23.

 

23.  #Det är din skuld att vi ständigt dödas,

att vi räknas som slaktfår#.

 

Du är skyldig till att vi dagligen dödas.

     Bli räknade som slaktfår. 

 

Psalm. 44:24.

 

24.  #Vakna!  Varför sover du, Herre?

Res dig!  Stöt inte bort oss för alltid!#.

 

Vakna upp, ur din sömn du, Herre vår Gud.

     Res dig till strid mot våra fiender!

 

Psalm. 44:25.

 

25.  #Varför döljer du ditt ansikte och glömmer

vår nöd och plåga?#.

 

Var dölje du ditt ansikte för oss?

      Glömmer bort vår nöd och plåga.

 

Psalm. 44:26.

 

26.  #Vi har sjunkit ner i gruset, vi ligger

tryckta mot marken#.

 

Nedsjunkna i gruset.

     Ligger utslagna mot markens yta.

      

Psalm. 44:27.

 

27.  #Gip in, kom till vår hjälp, befria oss,

du som är god!# 

 

Grip in din allmakt!

      Var vår hjälpare!

Befrias från fienders våldsdåd.

     Visa din godhet.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards