Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 27:1-14. GEMENSKAP MED HERREN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 27:1-14.

 

GEMENSKAP MED HERREN.

 

EN LOVSÅNG.

 

Psalm. 27:1.

 

1.  #Av David.

Herren är mitt ljus och min räddning, vem skulle

   jag frukta?

Herren är ett värn för mitt liv, vem skulle 

    jag bäva för?#.

 

Herren är ljuset i mitt liv.

     Livets räddning.

När jag älskar det godhetens Herre: rädslan

     förloraren.

Herren mitt livs beskyddare mot fiender.

     För vem skulle jag visa rädsla för? 

 

Psalm. 27:2.

 

2.  #När de onda kommer emot mig för att slita

mig i stycken, mina motståndare och fiender,

     då skall de själva snava och falla#.

 

När de ondsinta anfaller mig, för att förgöra mig

       mina motståndare fiender  vilka faller i

sina egna utlagda fällor.

 

Psalm. 27:3.

 

3.  #Om en krigshär hotar mig känner jag ingen

fruktan, om kriget kommer är jag ändå trygg#.

 

Skulle krigshärar hotar mig, kan jag vara fri

    från dem.

Kommer krigets anfall mot mig ända kan

     leva i trygghet. 

 

Psalm. 27:4.

 

4.  #Ett enda ber jag om Herren om, detta begär

jag, att få vara i Herrens hus varje dag i mitt liv

       för att se Herrens ljuvlighet och söka

svar i hans tempel#.

 

Beder i min bön: få tillbringa min tid i Herrens hus.

      Dagligen i mitt liv.

Se Herrens ljuvlighet.

      

Psalm. 27:5.

 

5.  #Ty han gömmer mig i sin hydda på olyckans

dag, han gömmer mig i sitt tält, han räddar

       mig uppe på klippan#.

 

Herren min beskyddare, i sin hydda.

         På olyckans dag.

Gömmer mig i sitt tält.

       Min räddare uppe på klippan.

Mot mina motståndare och fiender.

 

Psalm. 27:6.  

 

6.  #Nu kan jag triumfera över fienderna omkring

mig, jag vill offra i hans tält offra med segerjubel.

         Jag vill sjunga och spela till Herrens ära#.

 

Jag triumferar segrande över mina fiender.

      I tacksamhet vill offra i hans tält

tacksägelsens offer med segerjubel.

      Sjunger och spelar till Herrens ära.

 

Psalm. 27:7.

 

7.  #Hör, Herre, när jag ropar, visa mig nåd

och svara mig#.

 

Herre, hör mitt bönerop.

    Visa för mig din nåd.

Besvara mina böner.

 

Psalm. 27:8.

 

8.  #Sök Herren, manar mitt hjärta.

  Dig, o Herre, söker jag#.

 

Mitt hjärtats maning; söker Herren av hela mitt

      hjärta  min själ och förstånd.

Du, den ende sanne Guden, söker jag.

 

Psalm. 27:9.

 

9.  #Dölj inte ditt ansikte för mig, visa inte

bort din tjänare i vrede, du som varit min hjälpare#.

 

Du varit min hjälpare.

        Visa ditt ansikte för mig.

Låt inte vrede visa bort mig.  

 

Psalm. 27:10.

 

10.  #Om min far och min mor överger mig skall

Herren ta sig an mig#.

 

Om mina föräldrar överger mig.

       Visar Herren sin barmhärtighet.

 

Psalm. 27:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg!

   Led mig på en jämn stig, jag omges av fiender#.

 

Lyssna på min bön: Herre, visa mig, din viljas väg!

        Led mina fotsteg på trygg mark.

Mitt liv omges av fiender. 

 

Psalm. 27:12.

 

12.  #Låt inte mina ovänner sluka mig.

   Menedare träder fram, vittnen i våldets tjänst#.

 

Tillåt inte mina o-vänner förgöra mig.

        Falska vittnen träder inför mig.

Vittnen: våldets tjänare.

 

Psalm. 27:13.

 

13.  #Men jag är viss om att möta Herrens godhet

här i de levandes land#.

 

Jag är övertygad om möta Herrens godhet.

      Hans godhet vilket finns i de levandets land.

 

Psalm. 27:14.

 

14.  #Hoppas på Herren!  

  Var stark, fatta mod och hoppas på Herren!#.

 

Äga sin tilltro till Herren!

         Vara stark  i honom.

Vara frimodig.

      



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards