Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 28:1-9. BÖN OM BESKYDD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 28:1-9.

 

BÖNENS HJÄLP OM BESKYDD.

 

Psalm. 28:1.

 

1.  #Av David.

Till dig, Herre, ropar jag.

      Min klippa var inte stum!

Svara mig inte med tystnad, då blir jag lik dem

     som lagts i graven#.

 

I mitt bönerop ropar till dig, min Herre.

       Herre, min klippa.

Tala till mig.

        Besvara mina böner, med dina ord.

Låter du din tystnad råda, blir jag lagd i gravens

     mörker.

 

Psalm. 28:2.

 

2.  #Hör hur jag bönfaller dig, hur jag ropar till

om hjälp och sträcker mina händer mot ditt

      tempel, mot det allra heligaste#.

 

Lyssna på mina böner.

       Ropar i nöd om din hjälp.

Stäcker ödmjukt mina händer mot ditt

      heliga tempel.

Det allra heligaste.

 

Psalm. 28:3.

 

3.  #Släpa inte bort mig med gudlösa och ogärningsmän.

      De säger sig vilja väl men har ont i sinnet#.

 

Tillåt  inte gudlösa röva bort mitt liv.

     Bli o-gärniningsmännens byte.

De talar med tvetydig tunga: men har ett

     ondsint sinne.

 

Psalm. 28:4.

 

4.  #Löna dem för vad de gjort, för deras onda dåd!

Löna dem för deras handlingar, låt deras 

       gärningar drabba dem#.

 

Belöna dem efter deras gudlösa gärningar.

       Efter deras ondsint illdåd!

 

Psalm. 28:5.

 

5.  #De ger inte akt på Herrens verk, på allt 

vad han har gjort.

     Han skall riva ner dem, inte bygga upp dem#.

 

Respekterar inte Herrens verk.

     Skapelsens Herre.

Han skall förgöra de gudlösas händers verk.

        

Psalm. 28:6.


6.  #Lovad vare Herren, ty han har hört min bön#.

 

Lovar Herren i tacksamhet.

       Han börhör mig.

 

Psalm. 28:7.

 

7.  #Herren är min styrka, min sköld, på honom

förtröstar jag.

      Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar, hela min varelse tackar honom#.

 

Herren styrkan i mitt liv.

      Min försvarare och beskyddare.

På honom förtröstar jag.

      Han min hjälpare i nöden.

Mitt hjärta jublar.

      Hela min varelse visar honom min tacksamhet.

 

Psalm. 28:8.


 8.  #Herren är sitt folks styrka, sin smordes

tillflykt och räddning#.

 

Herren sitt folks styrka.

       Sin smordes tillflykt räddning.

 

Psalm. 28:9.

 

9.  #Rädda ditt folk och välsigna din egendom.

   Var deras herde, bär dem för evigt#.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards