Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. PSALM. 22:1.-32. MESSIAS LIDANDE OCH SEGER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:54

PSALTAREN.  PSALM. 22:1-32.

 

MESSIAS LIDANDE OCH SEGER.

 

Jesu Kristi lidande.  Vårt lidande.

 

Ångest-rop och en lovsång.

 

Messias seger.  Vår seger.

 

Psalm. 22:1.

 

1.  #För körledaren.

En psalm av David.

 

Psalm. 22:2.

 

2.  #Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta#.

 

Messias lidande rop: min Gud, min Gud,

      varför du övergett mig?

Ropar med förvivlat hjärta, du känns långt borta.

 

Psalm. 22:3.

 

3.  #Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, jag ropar om natten men finner ingen ro#.

 

Du svarar inte på rop om dagen, min Gud.

        Jag ropar under nattens timmar i min förtvivlan.

 

Psalm. 22:4.

 

4.  #Dock är du Helige, till din tron stiger

Israels lovsång#.

 

Du min Gud, helig är du.

      Till Din tron:  uppstiger Israels folks lovsånger.

 

Psalm. 22:5.

 

5.  #På dig förtröstade våra fäder, de litade på

dig, och du kom dem till hjälp#.

 

Våra fäder förtöstade på dig.

        Såg din trofasthet, var dem till hjälp.

 

Psalm. 22:6.

 

6.  #De ropade till dig och blev räddade, de litade på dig, och du svek dem aldrig#.

 

Ropade till dig blev räddade.

         Förtröstade på dig.

Var dem trogna.

 

Psalm. 22:7.

 

7.  #Men jag är en mask, inte en människa,

hånad och föraktad av envar#.

 

Mitt liv liknas vid en levande mask.

         Inte en människas liv.

Är hånad och föraktad av mina fiender.

 

Psalm. 22:8.

 

8.  #Alla som ser mig gör narr av mig, de hånler

och skakar på huvudet#.

 

De som ser mig ser mig som en dåre.

 

Psalm. 22:9.

 

9.  #Han har överlämnat sig åt Herren, nu får

Herren gripa in och rädda honom ---- han är ju

      älskad av Herren#.

 

Han har överlämnat sitt liv åt Herren.

       Nu får vi se om Herren räddar hans liv.

Visar sin kärlek mot honom.

 

Psalm. 22:10.

 

10.  #Du hjälpte mig ut ur min moders liv,

du lät mig vila trygg vid min moders bröst#.

 

Vid min födsel: var mig till hjälp ut ur min

       trygga moders liv.

Du gav mig tid vid min moders trygga bröst.

 

Psalm. 22:11.

 

11.  #Från min födelsestad är mitt liv i din hand

alltsedan jag blev till har du varit min Gud#.

 

Du varit min Gud alltifrån min födelsestad:

    vilar mitt liv i din hand.

 

Psalm. 22:12.

 

12.  #Dröj inte långt borta, jag är i nöd,

och ingen finns som hjälper mig#.   

 

Var min nära med din trygga Faders famn.

       Jag är i livets nöd.

Ingen tröstar och hjälper mig.

 

Psalm. 22:13.

 

13.  #Tjurar skockar sig runt mig,

jag är kringärd av bestar från Basham#.

 

Mina argsinta fiender likt tjurars kraftfulla  

     beteende angrper mig.

Omringar mitt liv likt bestar från Basham.

 

Psalm. 22:14.

 

14.  #De spärrar upp sina gap som rovlystna,

rytande lejon#.

 

Spärrar upp sina vidlyfta rovgiriga gap,

      likt rytande lejon.

 

Psalm. 22:15.

 

15.  #Jag rinner bort likt vatten som slås ut,

benen lossnar i min kropp, mitt hjärta är som vax,

     det smälter i mitt bröst#.

 

Mitt liv liknas stömmande vattenmassor som flödar

     fram i sin fulla kraft.

Benen i min sargade kropp, lossnar vid sina fästen.

      Mitt hjärta hjärt smälter som vaxet likt

sommarens hetta.

 

Psalm. 22:16.

 

16.  #Min tunga är torr som en lerkärva,

tungan klibbar vid gommen.

     Du lägger mig i gravens mull#.

 

Min tungas torrhet likt lerkärvans strävighet.

       Tungan klibbar sig fast vid gommen,

vilket gör den o-rörlig till att tala.

     Blir till offer i gravens mylla. 

 

Psalm. 22:17.

 

17.  #Hundar samlas runt mig, jag omringas av

en hord av våldsmän.

     Händer och fötter är skrumpnade#.

 

Argsinta hundar samlar sig runt mig.

        Omringas av en skara av våldsmän.

Händer fötter kraftlösa.

 

Psalm. 22:18.

 

18.  #Jag kan räkna varje ben i min kropp.

   De står där och stirrar på mig#.

 

Räknar antalet ben i min kropp.

       Människor ser mig som en dåre.

 

Psalm. 22:19.

 

19.  #De delar mina plagg emellan sig,

de kastar lott om mina kläder#.

 

Psalm. 22:20.

 

20.  #Men du, Herre, dröj inte långt borta,

du min styrka, skynda till min hjälp#.

 

Herre, lyssnar på mina böners lidande.

       Du min styrka.

Kom till min hjälp.

 

Psalm. 22:21.

 

21.  #Rädda mig undan svärdet, mitt liv ur

hundarnas våld#.

 

Var min räddning från svärdets vasshet.

       Rädda mitt liv  från hundarnas våldsamma illdåd.

 

Psalm. 22:22.

 

22.  #Rädda mig ur lejonens gap, mitt arma liv

undan vildoxens horn!#.

 

Var min räddning från lejonens rytande gap.

         Rädda mitt lidande liv, undan vildoxens

kraftfulla sårande styrka.

 

Psalm. 22:23.

 

23.  # Då skall jag sjunga ditt lov för mina bröder,

i tempelskaran skall jag prisa dig#.

 

Lovar ditt namns lov efter din räddning av mitt liv,

    inför mina bröder hörs i tempelskaran.

      

Psalm. 22:24.

 

24.  #Ni som fruktar Herren, prisar honom,

ära honom, Jakobs ätt, bäva för honom,

Israels ätt#.

 

Ert Liv i gudsfruktan, prisar honom ärar honom.

      Jakobs ättlingar  fruktar honom

Israels ättlingar likaså.

 

Psalm. 22:25.

 

25.  #Ty han föraktade inte den svage och vände

inte ryggen åt hans nöd, han dolde inte sitt

     ansikte utan hörde hans rop om hjälp#.

 

Föraktar inte den svage älskar honom.

      Ser hans nöd fyller hans dagliga behov.

Visar sin barmhärtighet, lyssnar på hans

      rops lidande om hjälp.

 

Psalm. 22:26.

 

26.  #Du är källan till min lovsång i den stora

tempelskaran.

      Inför dem som fruktar Herren får jag frambära

det offer jag lovat#.

 

Du min Herre, källan till min lovsång.

        Min lovsång i den stora tempel-skaran.

Får frimodigt frambära mitt utlovade offer inför

       Herrens heliga.

 

Psalm. 22:27.

 

27.  #De betryckta får äta och bli mätta, de som

sökt sig till Herren får prisa honom.

      ------ Må ni alltid vara fyllda av livsmod#.

 

Betryckta människor får äta bli mättade.

        Sökande människor efter din närvaro

får prisa honom.

       För alltid vara fyllda av livsmod.

 

Psalm. 22:28.

 

28.  #Hela jorden skall minnas vad som skett

och vända om till Herren, alla folk och stammar

      skall tillbe inför honom#.

 

Hela jorden minnas vad som Skaparen gjort.

    Göra bot och bättring, alla folkslag

folkstammar tillbe inför den ende Guden.    

 

Psalm. 22:29.

 

29.  #Ty kungamakten är Herrens, han härskar

över folken#. 

 

Herren tillhör kunga-makten.

     Härskar över alla folk. 

 

Psalm. 22:30.

 

30.  #De som sover i mullen kan  inte hylla honom,

de som vilar i jorden kan inte böja knä för honom.

      Men jag lever för honom#.

 

De som sover i jordens mull, hyller honom inte.

        De som vilar i jorden böjer inte ödmjukt knä

inför honom.

      Med mitt liv lever för honom.

 

Psalm. 22:31.

 

31.  #Och mina barn skall tjäna honom.

    De skall vittna  för nya släktled om Herren#.

 

Mina barn skall tjäna honom.

       Skall vittna för nya släktled om Herren.

 

Psalm. 22:32.

 

32.  #Förkunna hans rättfärdighet för ofödda 

släkten, ty han grep in#.

 

Förkunna hans renhjärtlighet  o-strafflighet.

      För o-födda släkten.

Hans trofasthet grep in.   

 

  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards