Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. PSALM. 16:1-11. DEN TROGNES UNDERBARA ARV.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:53

PSALTAREN.  PSALM. 16:1-11.

 

DEN TROGNES UNDERBARA ARV.

 

FÖRTRÖSTANSFULL BÖN.

 

Psalm. 16:1.

 

1.  #En kväde av David.

Skydda mig, Gud, jag flyr till dig#.

 

En sång av Herrens tjänare David.

         Trognes underbara arv.

Davids bön: Beskydda mig mot ondskan.

       I förtröstan på dig: flyr  till dig min själs

   trygghet.

 

Psalm. 16:2.

 

2.  #Jag säger till Herren: Min härskare, mitt högsta

goda är du#.

 

Du, min Herre, Min livs härskare, godhetens

     högste tjänare. 

 

Psalm. 16:3.

 

3.  #Usla är de som hålls heliga i landet, dessa

väldiga vill jag inte inte veta av#.

 

Syndens förrädare; vilka lever skenheligt i landet.

      Deras syndiga liv: föraktar jag.

 

Psalm. 16:4.

 

4.  #Låt dem ha så många beläten de vill,

de som åtrår andra gudar ----- jag tar inte del

      i blodsoffren åt dem, jag tar inte deras namn

i mun mun#.

 

Låt dem tillbe sina handgjorda beläten.

      Vill inte vara delaktig av deras blods-offer

åt dessa främmande gudar.

      Deras namn: låter inte min tungars ord ge

dem min ära.

 

Psalm. 16:5.

 

5.  #Herren är min del, min bägare.

    Du bestämmer mitt öde#.

 

Tillhör Herren den levande Guden, min bägare.

        Du, efter ditt rådslut bestämmer mitt livs öde.

 

Psalm. 16:6.

 

6.  #En ljuvlig lott har  tillfallit mig, ja, min arvedel

finner jag skön#.

 

Ljuvlig arvslott tillfallit mitt liv: hur skön den är.

 

Psalm. 16:7.

 

7.  #Jag vill prisa Herren, han ger mig råd,

mitt inre förmanar mig om natten#. 

 

Prisar Herren med min tungars läppar.

    Min rådgivare.

Mitt inre liv: inre människan: 

      Min förmanare: under nattens vila.

 

Psalm. 16:8.

 

8.  #Jag har alltid Herren  inför mig, när han står

vid min sida vacklar jag inte#.

 

Låter alltid Herren vara min Herre.

        Står trofast vid min sida.

Tvivlar inte på hans trofasthet.

 

Psalm. 16:9.

 

9.  #Därför gläds mitt hjärta och jublar, min kropp

är i trygghet#.

 

Livet i hans trofasthet gläder mitt hjärta.

         Med jubel-rop.

Min kropp, lever i trygghet.

 

Psalm. 16:10.

 

10.  #Ty lämnar mig inte åt dödsriket, du låter

inte din trogne se graven#.

 

Du, överger mig inte åt dödsriket.

       Du låter din trogne tjänare inte se graven.


Graven det förgängliga livet.

 

Psalm. 16:11.

 

11.  #Du visar mig vägen till liv, hos dig finns

glädjens fullhet, ständig ljuvlighet i din

      högra hand#. 

 

Visar mig livets väg.

     Hos dig finns livets längtan: glädjens fullhet.

Daglig ljuvlighet i din högra hand.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards