Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. PSALM. 17:1-15. OSKYLDIGT FÖRFÖLJD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:53

PSALTAREN. PSALM. 17:1-15.

 

OSKYLDIGT FÖRFÖLJD.

 

Psalm. 17:1.

 

1.  #En bön av David.

Hör min rättvisa sak, Herre, ge akt på mitt rop!

      Lyssna till min bön, jag talar utan svek!#.

 

Ge akt på mitt böne-rop!

       Förakta inte min rättvisa sak.

Hatar föraktfullt tal: lyssna till min kärleksfulla bön.

 

Psalm. 17:2.

 

2.  #Av dig väntar jag min rätt, dina ögon ser vad 

som är sant#.

 

Ifrån dig får min rättvisa.

        Dina rättvisa ögon ser sanningen.

 

Psalm. 17:3.

 

3.  #Du prövar mitt hjärta, rannsakar mig om

natten, du granskar mig men finner inget brott.

      Inget ont kom över mina läppar#.

 

Prövar mitt hjärtats tankar.

       Utrannsakar mitt liv under nattens vila.

Granskar mina tankar mitt hjärta.

      Finner mig fri från brottsligt liv.

Ära ingen ondska över mina läppars tal.

 

Psalm. 17:4.

 

4.  #Trots allt vad människor gjorde.

Vid de ord du talat höll jag fast från budens stigar#.

 

Trots ondsinta människors o-gärningar.

     Visar min ståndaktighet i dina ord du talat

från budens fullkomliga stigar.

 

Psalm. 17:5.

 

5.  #Vek jag aldrig, jag gick dig väg utan att snubbla#.

 

Var lydig följa dina fullkomliga buds stigar.

        Vilket jag undvek ondskan.

 

Psalm. 17:6.

 

6.  #Jag ropar du svarar mig, Gud.

Lyssna på mig, hör mina ord#.

 

I mitt bönerop: svarade du Mig, Gud.

      Lyssna på mina ord.

Hör mina bedjande ord om hjälp.

 

Psalm. 17:7.

 

7.  #Visa din underbara trofasthet, du som med

din starka hand räddar dem som söker skydd

      hos dig undan sina fiender#.

 

Visa för mig din underbara trofasthet.

        Med din starka allmakts hand, räddar dem

som söker ditt beskydd.

     Skyddet mot ondsinta fiender.

 

Psalm. 17:8.

 

8.  #Bevara mig som din ögonsten, göm mig i dina

vingars skugga#.

 

Hör min bön: Bevara mitt liv som din älskade

     ögonsten.

Göm mig under dina trygga vingars skugga.        

 

Psalm. 17:9.

 

9.  #För de gudlösa som ansätter mig,

mina dödsfiender som omringar mig#

 

De gudlösa villigt anfaller mig.

    De gudlösa mina döds-fiender.  

Vilka listigt omringar mig.

 

Psalm. 17:10.

 

10.  #De är förstockade, de tar stora ord i sin mun#.

 

De lever i förstockande hjärtan.

     Stortaliga i sin muns tal.

 

Psalm. 17:11.

 

11.  #Jag hör deras steg omkring mig, de är ute

efter att slå mig till marken#.

 

Hör deras hotade steg omkring mig.

     De är ute efter mitt liv: villiga förgöra det.

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva, en best

som ligger på lur#.

 

Liknar rytande rovgiriga lejonets gap.

       Förgöra människors liv.

Listiga i sina anfall mot människo-barn.

 

Psalm. 17:13.

 

13.  #Herre, grip in!

Ryck fram mot de onda!

      Fäll dem, rädda mitt liv med ditt svärd!#.

 

Herre, i din nåd grip in!

       Anfall de ondsintas liv!.

Dräp dem.

       Rädda mitt liv: låt svärdet fälla de gudlösa.

 

Psalm. 17:14.

 

14.  #Herre, döda dem med din hand, gör slut

på dem, på deras andel i livet!

      Men mina skyddslingar mättar du, deras

barn får vad de behöver och lämnar kvar

      åt sina barn#.

 

Herre, låt svärdet i din hand döda dem.

       Gör slut på deras livs-ande.

Mina skyddlinga i striden mättar du med livets

       goda.   

Deras barn får vad de Behöver.

               

Psalm. 17:15.

 

15.  #Frikänd skall jag se ditt ansikte och mättas

av din åsyn när jag vaknar#.

 

Frikänd från syndens liv.

       Skall få sitt heliga ansikte.

Mättas av din helighets närvaro.

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards