Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

JOBS BOK. 42.7-17. JOB ÅTERUPPRÄTTAS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

JOBS BOK. 42:7-17.

 

JOB ÅTERUPPRÄTTAS.

 

Jobs bok. 42:7.

 

7.  #När Herren hade talat så till Job sade han till

Elifas från Teman: "Jag är vred på dig och dina 

   båda vänner.

Ni har inte talat sanning om mig som min tjänare

    Job#.

 

Herrens visar sin personliga vrede mot Elifas

     från Teman och hans vänner.

Ni alla har ljugit om mig och min tjänare Job.

 

Jobs bok. 42:8.

 

8.  #Hämta därför sju tjurar och sju baggar och gå till min tjänare Job och offra dem som brännoffer

       för er själva.

Min tjänare Job skall be för er, honom skall jag

      bönhöra, så att det inte händer er något 

ohyggligt för att ni inte har talat sanning om

      mig som min tjänare Job#.

 

Offra sju tjurar sju baggar  gå till min tjänare Job.

      Låt dem bli brännoffer för era egna liv.

Min tjänare Job ska be för er.

         Ska bönhöra honom.

Annars kommer något o-hyggligt hända er.

        Ni talat lögnaktigt om mig och min tjänare Job.

 

Jobs bok. 42:9.

 

9.  #Då gick Elifas från Teman, bildad från Shuach

och Sofir från Naama och gjorde som Herren

        hade befallt dem, och Herren bönhörde Job#.

 

De tre vännerna gjorde vad Herren befallt dem göra.

         Herren bönhörde Job.

 

Jobs bok. 42:10.

 

10.  #När Job bad för sina vänner återupprättade

Herren honom och gav honom dubbelt så mycket

     som han hade ägt förut#.

 

Herren bönhörde Job  återupprättade honom.

       Gav honom dubbelt som mycket som 

han hade ägt förut.

 

Jobs bok. 42:11.

 

11.  #Jobs alla bröder och systrar och vänner

från förr kom hem till honom och åt tillsammans

        med honom, de visade sin medkänsla

och tröstade honom för alla de olyckor som

     Herren hade låtit drabba honom.

Var och en gav honom en kesita och en guldring#.

 

Jobs alla bröder systrar  vänner från förr besökte

       hans hem.

Visade honom tillsammans medkänsla.

          Tröstade honom för alla de olyckor

vilka drabbat honom.

         Vara och en ngav honom men kesita 

och en guldring.

 

Jobs bok. 42:12.

 

12.  #Herren välsignade slutet av Jobs levnad

mer än dess början: han fick 14 000 får,

     6 000 kameler, 1 000 par oxar och 1 000 åsneston#.

 

Slutet av hans liv blev välsignad med:

        Fick 14 000 får.

   Fick 6 000 kameler.

             Fick  1 000 par oxar.

Fick 1 000 åsneston.

 

Jobs bok. 42:13.

 

13.  #Och han fick sju söner och tre döttrar#.

 

Fick sju söner   tre döttrar.

 

Jobs bok. 42:14.

 

14.  #Den första gav han namnet Lillduvan,

den andra Kanelblomman och den tredje

       Sminkdosan#.

 

Första dottern fick namnet   "Lill-duvan".

       Andra dottern fick namnet   "Kanelblomman".

Tredje dottern fick namnet   "Sminkdosan".

 

Jobs bok. 42:15.

 

15.  #I hela landet fanns inte skönare kvinnor

än Jobs döttrar.

      Deras far åt dem få ärva tilsammans med 

bröderna#.

 

Inga döttrar i landet kunde jämföras med Jobs

     döttrar i skönhet.

Deras far lät dem få ärva tillsammans med

      sina bröder.

 

Jobs bok. 42:16.

 

16.  #Job levde sedan 140 år till och fick se barn

och barnbarn i fyra led#.

 

Jobs liv blev 140 år.

       Fick se barn och barnbarn i fyra livsled.

 

Jobs bok. 42:17.

 

17.  #Så dog Job, gammal och mätt av år#.

 

Job dog, gammal av ålder mättad av livets-år.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards