Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 3:1-9. BÖN OM HJÄLP MOT FIENDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

PSALM. 3:1-9.

 

BÖN OM HJÄLP MOT FIENDEN.

 

¤Psalm. 3:1.

 

1.  #En psalm av David när han flydde från sin

Son Absalom#.

 

¤Psalm. 3:2.

 

2.  #Herre, mina fiender är många!

Många reser sig mot mig#.

 

Davids bön:

         förtröstansfull bön mot fiendens listighet.

       Personliga fiender: många.

Gudlöshetens o-barmhärtighet plågar mig. 

 

Psalm. 25:19.

 

Davids bön: för hjälp och rådgivning.

 

19.  #Se på mina fiender ----- så många de är,

så hätska i sitt hat!#.

 

Fiendernas beteende: hånfulla hatiska. 

 

Psalm. 38:20.

 

Botfärdiges bön om förlåtelse.

 

20.  #De lönar gott med ont, de är emot mig

för att jag sökt det goda#.

 

Gudlöshetens barn älska ondskans gärningar.

     Föraktfullt hatar godhetens barn.

 

Psalm. 56:3.

 

Förtröstansfull bön: där fientlig förföljelse råder.

 

3.  #Fienderna förföljer mig ständigt, många

angriper mig och ser ner på mig#.

 

Fienderna hånfullt föraktar: min gudsfruktan.

         

¤Psalm. 3:3.

 

3.  #Många säger om mig:

"Han får ingen hjälp av Gud".#.

 

Dårarna: Säger dåraktiga ord: 

        Din Gud o-barmhärtig Kärlekslös självisk.

Dårarna säger i sina hjärtan:

    "Det finns ingen Gud".

   

¤Psalm. 3:4.

 

4.  #Men du, Herre, är min sköld och min ära,

du är den som ger mig seger#.

 

Kung Davids bön:

  Herren min Gud, mitt livs andliga vapen mot syndens makt.

   Min livs-ära mitt eviga framtidshopp.

       Du, den Väldige, du min ende seger-Herre.

 

Första Moseboken. 15:1.

 

HERRENS FÖRBUND MED ABRAM. 

 

1.  #En tid därefter kom Herrens ord till Abram

    i en syn:

"Var inte rädd, Abram!

       Jag är din sköld.

Du skall bli rikt välsignad"#.

 

Psalm. 18:3.

 

Herrens frälsande segerkraft över fienden.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

      och mitt starka värn, min fristad#.

 

Går segrande ur striden mot mina fiender.

       Herre, min o-rubbliga klippa.

Min trygga försvarsborg mot fiendens giftiga pilar.

        Min räddare tröstare uppmuntrare.

Min evige Gud, jämförs med bergets orubbliga

      säkra tillflyksort.

Min ende trofasta försvarssköld i strid mot

      gudlöshetens listiga angrepp.

Livets fristad där moraliska misären råder.

 

Psalm. 84:12.

 

O-straffliges välsignelse.

 

12.  #Herren Gud är sol och sköld.

Herren ger nåd och ära, dem som lever

      ostraffligt vägrar ingenting gott#.

 

Gudfruktigt liv välsignas.

     Herren Gud, solljusets ursprung.

Livets eviga försvars-sköld.

       Herren nåderik ärar de gudfruktiga.

 

Psalm. 115:9-11.

 

Ge Herren tacksam ära.

     Han är skapelsens fader.

 

9.  #Israel, förlita dig på Herren, han är er hjälp

och er sköld#.

 

Israeliterna Guds utvalda egendomsfolk.

       Förtöstar på Herrens faders-kärlek.

Han är livets räddare tröstare uppmuntrare.

      Trofast vapensköld mot gudlösheten.

 

10.  #Arons släkt, förlita er på Herren,

har är er hjälp och sköld#.

 

Arons ättlingar förtrösta på Herren.

     Under livets alla skeende.

 

11.  #Ni gudfruktiga, förlita er på Herren,

han är er hjälp och er sköld#.

 

Herrens budskap till de gudfruktiga.

         Förtrösta på Herren.

Han är er ende rådgivare tröst hjälp.

     Strider för er där gudlösheten råder.

 

¤Psalm. 3:5.

 

5.  #Jag ropar högt till Herren, och han svarar

från sitt heliga berg#.

 

Davids bönerop: högljutt ropar till Herren, min Gud.

        Ger trofast bönesvar, från sitt heliga berg.

 

¤Psalm. 3:6.

 

6.  #Jag lade mig ner, jag sov, jag vaknade -----

Herren stöder mig#.

 

Jag lade mig ner i nattens trygga vila.

       Efter vilan vaknade jag upp.

Herren i sin trofasthet, mitt dagliga livs-stöd.

 

Psalm. 4:9.

 

Förtröstansfull aftonbön i nöden tid.

 

9.  #Jag lägger min ner i frid och sover.

Du, Herre, låter mig bo i trygghet#.

 

Fridens nattliga vila: rogivande harmonisk.

     Herrens löfte till sina älskade barn:

Ha sin boplats i trygghet.

 

¤Psalm. 3:7.

 

7.  #Jag fruktar ej för de tiotusen, som ansätter

mig från alla håll#.

 

Vilande trygghet under den Väldiges beskydd

         känner ingen rädsla, för tio tusen

motståndare min förtröstan på vår Guds trohet.

 

Psalm. 27:3.

 

Längtan efter gudomlig gemenskap.

 

3.  #Om en krigshär hotar mig känner jag 

ingen fruktan, om kriget kommer är jag

      ändå trygg#.

 

Gudomlig gemenskap trofast där krigets

    listiga krigshärar råder.

 

¤Psalm. 3:8.

 

8.  #Herre, grip in!

    Rädda mig, min Gud!

Du slår mina fiender på käken, du krossar de

        gudlösas tänder#. 

 

Davids bön om Guds nåderika barmhärtighet.

     Grip in mot mina fienders ondskefulla gärningar.

Rädda mitt liv från dem, min Gud.

       Du i din vrede slår ner mina fiender.

Krossar de gudlösas föraktfulla läppars ord.  

 

Psalm. 58:7.

 

Bön om beskydd mot gudlösas beteende.

 

7.  #Gud krossar tänderna i deras mun, 

bryt lejonens käkar, Herre!#.

 

       Gud bestraffar o-behärskad tunga.  

 

¤Psalm. 3:9.

 

9.  #Hjälpen kommer från Herren.

Ge välsignelse åt ditt folk!#. 

 

Från Herren, vår Gud, kommer all hjälp tröst

  uppmuntran.

       Ger o-uttömlig välsignelse åt sitt utvalda folk.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards