Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 6:1-11. BÖN OCH BÖNESVAR I DJUP NÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

PSALM. 6:1-11.

 


BÖN OCH BÖNESVAR I DJUP NÖD.

 

Psalm. 6:1.

 

1.  #För körledaren, stränginstrument.

En psalm av David#.

 

Psalm. 6:2.

 

2.  #Herre, tukta mig, inte i din vrede, straffa mig

inte i din harm!#.

 

Herre tukta mitt hjärta in i kardinal-dygderna.

    Låt mig inte drabbas av din heliga vrede.

Straffa mig inte i din vredes helighet.

 

Psalm. 6:3.

 

3.  #Förbarma dig, Herre, jag är kraftlös, bota mig,

Herre, min kropp tvinar bort#.

 

Herre, förbarma dig över min själ.

        Lever i djup andlig nöd, känner mig kraftlös.

Försona mig i din nåd.

        Min kropp förtvinar bort.

 

Psalm. 6:4.

 

4.  #Och min själ är fylld av skräck ----- o Herre,

hur länge?#.

 

Min själ skräckslagen i djup nöd.

      Herre, hur länge ska den vara?

 

Psalm. 6:5.

 

5.  #Kom tillbaka, Herre, rädda mitt liv, hjälp mig

i din godhet#.

 

Herre, jag söker dig, rädda mitt liv.

     Beder om din hjälpande godhet.

 

Psalm. 6:6.

 

6.  #Ty ingen åkallar dig bland de döda.

Vem lovsjunger dig i dödsriket?#.

 

De döda åkallan inte din godhet.

       Vem lovsjungar dig med sina läppar

i dödsriket? 

 

Psalm. 6:7.

 

7.  #Jag är matt av mitt suckande.

Jag dränker min bädd i tårar var natt, sängen

dryper av gråt#.

 

Känner mig helt utmattad av mitt djupa suckande

    i livets djupa nöd.

Varje natt, bevattnar mina tårar under de nattliga

     timmarna min bädd.

Mina tårars droppar av gråt, vidrör min säng.  

 

Psalm. 6:8.

 

8.  #Mina ögon är skumma av sorg, mina fiender

har fått dem att åldras#.

 

Mina ögon fylls av sorgens tårar.

        Mina fiender, vilket i sorgen föråldrar dem.

 

Psalm. 6:9.

 

9.  #Gå bort ifrån mig, ogärningsmän,

Herren har hört min gråt#.

 

Lämna mig ifred, ni o-gärningsmän.

       Herren har hört mina gråtfyllda sorge-tårar. 

 

Psalm. 6:10.

 

10.  #Herren har hört min åkallan, Herren har

tagit emot min bön#.

 

Herren hört mitt hjärtats åkallan.

      Tagit emot min bön.

 

Psalm. 6:11.

 

11.  #Mina fiender skall slås med skam och skräck,

ja, tvärt ta till flykten med skam#. 

 

Mina fiender, blir fördärvade med skamkänslor

   och skräckslagna.

I sin skam flyr bort för sina liv.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards