Direktlänk till inlägg 4 maj 2019

JOBS BOK. 33:1-33. ELIHUS TAL. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 maj 2019 15:02

JOBS BOK.  33:1-33.

 

ELIHUS TAL.  DEL. 2.

 

Jobs bok. 33:1.

 

1.  #Så hör vad jag har att säga, Job lyssna

noga på mina ord!#.

 

Job lyssna på mitt tal.

 

Jobs bok. 33:2.

 

2.  #Nu vill jag öppna min mun och låta min

stämma höras#.

 

Vill nu öppna min i frimodigt tal.

 

Jobs bok. 33:3.

 

3.  #Av uppriktigt hjärta talar ja kunskapens

ord, mina läppar ger klara besked#.

 

Visa uppriktigt hjärta utifrån kunskapens ord.

        Mina läppars budskap ger dig klara svar.

 

Jobs bok. 33:4.

 

4.  #Guds ande skapade mig, den Väldiges

andedräkt ger mig liv#.

 

Guds ande skapade mig.

         Den Väldiges ande-dräkt av liv, mitt liv.

 

Jobs bok. 33:5.

 

5.  #Svara mig om du kan, rusta dig mot mig!#.

 

Om du har kunskap, besvara mig.

       Försvara dig mot mig.

 

Jobs bok. 33:6.'

 

6.  #Inför Gud är du och jag lika, jag är formad

av en lerklump också jag#.

 

Inför Gud är vi lika, äger samma människo-värde.

       Formade av samma lerklump utifrån

jordens stoft.

 

Jobs bok. 33:7.

 

7.  #Du behöver inte känna fruktan för mig,

jag skall inte trycka ner dig#.

 

Känn ingen rädsla, inför mina ord.

      Skall inte förtrycka dig. 

        

Jobs bok. 33:8.  

 

8.  #Men jag hörde själv vad du sade, dina ord

undgick mig inte#.

 

Dina försvarstal Job hörde jag.

         Dina besvarade ord, undgick inte mitt lyssnande.

    

Jobs bok. 33:9.

 

9.  #Jag är ren och utan skuld, utan fläck

och fri från synd#.

 

Du säger lever ditt liv renhet.

       Fläckfri från synden.

 

Jobs bok. 33:10.

 

10.  #Men man söker sak med mig och räknar

mig som sin fiende#.

 

Job du säger:

     Dina vänner ser dig som sin fiende.

 

Jobs bok. 33:11.

 

11.  #Han sätter mig i stocken, han bevakar

alla mina vägar#.

 

Den Väldige sätter mig i lidelsernas stock.

      Hans allvetande bevakar alla livets vägar.

 

Jobs bok. 33:12.

 

12.  #Nej, där har du inte rätt!

Jag säger dig: Gud är större än människor#.

 

Du, har inte rätt, lever inte fläckfritt syndfritt

    liv inför Gud.

Säger dig sanningen:

     Guds allmakt vishet större än människors.  

 

Jobs bok. 33:13.

 

13.  #Varför anklagar du honom, för att han inte

svarar dem?#.

 

Varför anklaga hans helighet.

       

Jobs bok. 33:14.

 

14.  #På ett sätt talar Gud, ja, på två sätt

den Osynlige#.

 

Gud, den O-synlige talat på olika sätt.

 

Jobs bok. 33:15.

 

15.  #I en dröm, en syn om natten, när människor

sover sin djupaste sömn, när de slumrar

     på bädden#.

 

Hur talar han:

    I en dröm.   I en syn under nattens vila.

 

Jobs bok. 33:16.

 

16.  #Då får han människorna att lyssna,

han varnar och förskräcker dem#.

 

Vilket får människor, lyssna.

        Varnar dem.

 

Jobs bok. 33:17.

 

17.  #För att avhålla dem från deras ogärningar

och stäcka deras högmod#.

 

Förmanar dem varnar dem.

      Bespara dem från ondskefulla o-gärningar.

Förhindrar högmodet vara deras herre. 

 

Jobs bok. 33:18.

 

18.  #Så räddar han dem från graven, från att fara

ner i dödsriket#.

 

I sin barmhärtighet räddar dem från graven.

        Graven och dödsriket bundsförvanter.

 

Jobs bok. 33:19.

 

19.  #Eller när en man tuktas av plågor på sin

bädd, med ständiga smärtor i kroppen#.

 

Av kroppliga plågor smärtsamt lidande

     bli tuktad.

 

Jobs bok. 33:20.

 

20.  #Han får avsmak för mat, saknar aptit

för de läckraste rätter#.

 

I sitt lidande, upplever avsmak för maten.

      Saknar matlust för smakfulla mat-rätter

 

Jobs bok. 33:21.

 

21.  #Han mister hullet och syns knappt mer,

kroppen är tärd intill osynlighet#.

 

Vilket gör kroppen till, vara undernärd.  

 

Jobs bok. 33:22.

 

22.  #Han står på gravens rand, han möter

dödens makter#.

 

Undernärd kropp, lever i brist på näringsrik

      föda, vilket gör den saknar kroppslig

styrka.

     Vilkens kropp står vid gravens verklighet.

Gravens verklighet  dödens verklighet.

 

Jobs bok. 33:23.

 

23.  #Om då en ängel kommer till honom,

ett av de tusende sändebuden, och förklarar

      honom rättrådig#.

 

Skulle en ängel besöka honom, ett av de 

     tusende utvalda ängla sände-bud.

Bevittna hans ärliga liv.

 

Jobs bok. 33:24.

'

24.  #Då har Gud förbarmat sig och sagt:

Rädda honom från att sänkas i graven,

        löden är erlagd#.

 

Vilket skulle visa honom Guds förbarmande.

        Vara honom till räddning från graven.

 

Jobs bok. 33:25.

 

25.  #Hans kropp blir smidig som ynglingens,

han återfår sin ungdoms kraft#.

 

Hans kropp skulle återfå sin ungdoms kraft.

 

Jobs bok. 33:26.

 

26.  #När han ber till Gud blir han bönhörd,

han får träda fram inför honom med jubel.

       Så blir människan återupprättad av Gud#.

 

I sitt böne-liv bli börhörd.

       I frimodighet träder fram inför honom

med jubel-rop.

      Vilket ger människan upprättelse.

 

Jobs bok. 33:27. 

 

27.  #Jublande säger hon inför alla:

"Jag syndade och gjorde det raka krokigt men 

      slipper det straff jag förtjänat#.

 

I sitt jublande skulle hon säga:

    Levde i synd, vilket gjorde mina raka livs-vägar

krokiga i mitt syndfylla liv.

       Hans förbarmande, besparade mitt liv från

den bestraffning jag förtjänat.

 

Jobs bok. 33:28.

 

28.  #Han har räddat mig undan graven, 

jag får leva och se ljuset#.

 

Blev räddad från graven.

      Får leva, se sanningens ljus.

 

Jobs bok. 33:29.

 

29.  #Allt detta gör Gud med människan, två gånger,

ja, tre#.

 

Guds förbarmande, med människan visar sig

     två gånger ja, tre gånger.

 

Jobs bok. 33:30.

 

30.  #Han för henne åter från graven och låter

livets ljus lysa över henne#.

 

Blir räddad från graven, låter istället livets

     ljusstrålar belysa hennes liv. 

 

Jobs bok. 33:31.

 

31.  #Lyssna nu, Job, hör på mig, var tyst,

det är jag som talar#.

 

Job, lyssna ödmjukt på mig.

    Låt tystnaden råda över ditt liv, det är jag

som talar till dig.

 

Jobs bok. 33:32.

 

32.  #Men har du något att säga, så gör det -----

tala du, jag skall gärna ge dig rätt#.

 

Har du något säga till mig, var frimodig.

       

Jobs bok. 33:33.


33.  #Om inte, är det du som skall höra på mig.

Var tyst, så skall jag lära dig vishet#.

 

Har du inget säga mig, då skall istället 

     lyssna påmig.

Var tyst, ska ge dig den vishet du saknar.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards