Direktlänk till inlägg 9 april 2019

JOBS BOK. JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL. DEL. 2. jOBS BOK 27:1.23.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 27:1-23.  

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.

 

DEL. 2.

 

Jobs bok. 27:1.

 

1.  #Job fortsatte sitt tal och sade:#.

 

Jobs bok. 27:2.

 

2.  #Så sant Gud lever, han som vägrar mig min rätt,

den Väldige, som fyllt mig med bitterhet:#.

 

Vet; Gud lever.

       Vägrar belöna mitt rättfärdiga liv.

Den Väldige Guden.

      Istället fyllt mig med bitterhetens bittra smak. 

 

Jobs bok. 27:3.

 

3.  #Så länge jag har liv i mig och Gud låter mig

andas#.

 

Så länge Gud i sin nåd tillåter livets ande vara kvar

        i mig.

Låter han mig få andas liv, vilket inte döden gör. 

 

Jobs bok. 27:4.

 

4.  #Skall jag aldrig ta en lögn i min mun,

aldrig låta falskhet komma över mina läppar#.

 

Så länge inte döden berövat mig livet,

     frimodigt vägrar låta lögnen vara herre i

min mun.

     Aldrig tillåta falskheten, vidröra mina läppar.

 

Jobs bok. 27:5.

 

5.  #Aldrig att jag ger er rätt!

Till min död vidhåller jag min oskuld#.

 

Aldrig så länge mitt liv inte tas ifrån mig,

        ska låta er ord ger er rätt över mitt liv.

Ända till mina döds-dagar håller jag fast vid

     min o-skuld.

 

Jobs bok. 27:6.

 

6.  #Jag står fast vid min rättfärdighet och vägrar

att ge upp den, jag har ingenting att förebrå mig#.

 

Lever ståndaktigt liv, vid min rättfärdighet.

      Vägrar ge upp, mitt renhjärtliga o-straffliga liv.

Har ingenting, klandra tillrättavisa mig själv för.

 

Jobs bok. 27:7.

 

7.  #Må min fiende stå som den skyldige,

min motståndare röna syndarens öde!#. 

 

Låt min fiendes ord, vara den skyldige.

       Min motståndares ord, erfarenhet bli

ondsintes ödeläggelse och fördärv.

 

Jobs bok. 27:8.

 

8.  #Var är den ogudaktiges hopp när döden kommer, när Gud tar tillbaka hans liv?#.

 

Var  finner vi den gudlöses framtids-hopp,

   när döden bemöter honom.

När hans livslåga tas tillbaks av Gud själv?

 

Jobs bok. 27:9.

 

9.  #Kommer Gud att höra hans rop när nöden

drabbar honom?#.

 

Kommer Gud bönhöra den o-gudaktiges bönerop

     om livets räddning.

 

Jobs bok. 27:10.

 

10.  #Kan han ha sin glädje i den väldige,

anropa Gud var dag och stund?#.

 

Har den gudlöse sin glädjefyllda trygghet i

      den Väldige.

I sin åkallan dagligen inför Gud?

 

Jobs bok. 27:11.

 

11.  #Jag lär er vad Gud är i stånd till och döljer

inte hur den Väldige handlar#.

 

Jag lär, undervisar er vad Gud vill göra.

      Vill inte dölja hans gudomliga verk.

 

Jobs bok. 27:12.

 

12.  #Ni har ju själva sett det, varför då dessa

tomma fraser#.

 

Era mänskliga ögon beskådat det.

      Varför låter er tomma ords tal, få höras. 

 

Jobs bok. 27:13.

 

13.  #Detta är den lott som beskärs en gudlös,

den del som våldsmannen får av den Väldige#.

 

Detta är den gudlöses belönings-löshet.

        Våld-mannens personliga belöning-löshet

vilken han får.

 

Jobs bok. 27:14.

 

14.  #Har han många söner faller de för svärdet,

hans barn får aldrig äta sig mätta#.

 

Gudlöses många söner, får möta dödliga svärdet.

     Dödliga svärdet, dödens bundsförvant.

Hans barn, lever av o-mättnad. 

 

Jobs bok. 27:15.

 

15.  #De som undkommer, dem lägger pesten i graven, och inga änkor håller dödsklagan#.

 

De som lyckas undkomma svärdet, lyckas

    pestens smittsamhet beröva dem på livet.

De dödas änkor, håller ingen döds-klagan.

 

Jobs bok. 27:16.

 

16.  #Om han också hopar silver som sand

och samlar dyrbara kläder på hög#.

 

Om den gudlösa, samlar silvrets värde likt

    sandkornens antal  samlar dyrbara kläders-plagg

lever i daglig kräck för dödens vassa svärd.

 

Jobs bok. 27:17.

 

17.  #Blir det den rättfärdige som bär dem,

den ostrafflige som tar hand om silvret#.

 

Blir det den renhjärtlige, som använder dem.

     O-strafflige få äga silvrets värde.

 

Jobs bok. 27:18.

 

18.  #Huset han bygger är som ett fågelbo,

som den koja en väktare gör#.

 

O-gudaktiges hus, byggt som fågelbo.

      Den rättfärdige gör fågelboet till

böne-koja där böneväktaren beder.

 

Jobs bok. 27:19.

 

19.  #Rik går han till sängs ----- en sista gång,

när han slår upp sina ögon är allt borta#.

 

Med rikedomen går den gudlöse till nattens vila.

      När han vaknar all fåfänglig rikedom försvunnen.

 

Jobs bok. 27:20.

 

20.  #Han jagas av fasor på dagen, om natten

förs han bort av stormen#.

 

Gudlöse blir skräckslagen på ljusa dagen.

       Under nattens vila, bortrövad av vindens styrka.

 

Jobs bok. 27:21.

 

21.  #Östanvinden slungar i väg honom, sveper bort

honom från hans plats#.

 

Östan-vindens styrka, kastar iväg honom.

        sveper bort honom från hans trygga bo-plats. 

 

Jobs bok. 27:22.

 

22.  #Han angrips utan förskoning och tvingas

ta till flykten#.

 

Blev angripen utan förskoning, tvingande fly 

      för livet.

 

Jobs bok. 27:23.

 

23.  #Alla klappar hånfullt i händerna, där han

bodde visslar man åt honom#. 

 

Alla i hans omgivning, visar sitt hånfulla beteende,

       när de ser hans olyckor.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards