Direktlänk till inlägg 9 april 2019

JOBS SVAR PÅ BILDADS ANDRA TAL.. JOBS BOK. 19:1-29.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS SVAR PÅ BILDADS ANDRA TAL.

 

JOBS BOK. 19:1-29.

 

Jobs bok. 19:1.

 

1.  #Job sade:#.

 

Jobs bok. 19:2.

 

2.  #Hur länge skall ni plåga mig och försöka krossa 

mig med era ord?#.

 

Era o-visa dåraktiga plågar mig, tröstlösa ord

   mig till ingen nytta.

Er o-barmhärtighet gör mig djupt o-lycklig.

 

Jobs bok. 19:3.

 

3.  #Tio gånger om har ni skymfat mig, utan att blygas kränker ni mig#. 

 

Tio gånger i era samtal med mig; har ni skymfat

    och frimodigt kränt mig.

 

Jobs bok. 19:4.

 

4.  #Hade jag verkligen felat skulle det vara min

egen sak#.

 

Skulle varit min ensak mellan och min skapare,

      om jag levt syndigt liv.

 

Jobs bok. 19:5.

 

5.  #Ni som nu mästrar mig och vänder min

förnedring mot mig#.

 

Ni kritiserar mitt liv, vänder mitt sjuklig tillstånd

      mot mig.

 

Jobs bok. 19:6.

 

6.  #Ni skall veta: Gud har gjort mig orätt, 

han har kastat sitt nät över mig#.

 

Jag låter er få veta, Gud behandlar mig illa,

      han har kastat förbannelsens nät över mig.

 

Jobs bok. 19:7.

 

7.  #Jag klagar över våldet men får inget svar,

jag ropar högt, men det finns ingen rättvisa#.

 

Klagar över allt o-rättvisa våld, med saknar svaret;

      varför det sker.

 

Jobs bok. 19:8.

 

8.  #Min väg har han spärrat, jag kommer inte fram, min stig har han lagt i mörker#.

 

Min vandringsväg, förhindrad av lidanden.

     Min stig för mig gå på, förmörkad.

 

Jobs bok. 19:9.

 

9.  #Han har klätt av mig min värdighet, berövat mig

min ärekrona#.  

 

Min herre Gud, avklätt mig livets värdighet.

     Berövat mig min ärakrona att bära.

 

Jobs bok. 19:10.

 

10.  #Han bryter ner mig tills inget är kvar, han drar

upp mitt hopp med rötterna#.

 

Bryter sakta ner min livs-kraft, låter mitt framtidshopp tillintetgöras. 

 

Jobs bok. 19:11.

 

11.  #Han låter sin vrede flamma mot mig och räknar

mig som en fiende#.

 

Tillåter sin vredes lågor brinna mot mig.

       Gjort mig till hans fiende.

 

Jobs bok. 19:12.

 

12.  #Hans horder går till samlat angrepp, de banar

väg mot mig och belägrar min hydda#.

 

Hans eniga skaror, angriper mig.

       Intar mig kroppshydda med sina ord. 

 

Jobs bok. 19:13.

 

13.  #Mina fränder har han skilt från mig, alla jag

kände vänder mig ryggen#.

 

Mina släktingar blir mina o-vänner.

       Mina vänner mina fiender.

 

Jobs bok. 19:14.

 

14.  #Vänner och förtrogna har jag inga mer,

mitt husfolk har glömt mig#.

 

Saknar vänner dem som var mina förtrogna.

       Mitt eget husfolk glömt mig.

 

Jobs bok. 19:15.

 

15.  #Pigorna känns inte vid mig, jag har blivit

en främling för dem#.

 

Mina pigor, vill inte veta av mig.

         Känner främlingsskap i deras gemenskap.

 

Jobs bok. 19:16.

 

16.  #Kallar jag på min tjänare svarar han inte,

jag måste tigga och be#.

 

Behöver jag hjälp av min tjänare o-villig hjälpa

     mig.

Måste vara tiggande och bedjande.

 

Jobs bok. 19:17.

 

17.  #Min andedräkt kväljer min hustru, jag äcklar

mina närmaste#.

 

Mitt livs-andedräkt, plågar min hustru.

      Jag själv, avskyr mina närmaste anhöriga. 

 

Jobs bok. 19:18.

 

18.  #Till och med barnen är vanvördiga, tar jag

till orda blir jag motsagd#.

 

Barnen för mig är, respektlösa.

       Talar jag till dem blir jag förkastad. 

 

Jobs bok. 19:19.

 

19.  #Alla jag umgicks med visar sin avsky,

de jag har älskat vänder sig mot mig#.

 

Mina vänner jag älskat vänder mig ryggen.

    De jag umgått med innan mina olyckor,

visar nu avsky för mig. 

 

Jobs bok. 19:20.

 

20.  #Huden stramar över mina knotor#.

 

Min ansträngda hud, visar mitt skeletts-knotor.  

 

Jobs bok. 19:21.

 

21.  #Skona mig, skona mig, ni som är mina vänner,

ty Guds hand har slagit mig#.

 

Jobs vänner skoningslösa o-barmhärtiga.

     Gud glömt sin barmhärtiga hand mot mig.

 

Jobs bok. 19:22. 

 

22.  #Varför följer ni mig, ni liksom Gud?

Tröttnar aldrig på att slita mig i stycken?#.

 

Varför förföljer ni mig med era själviska ord.

 

Jobs bok. 19:23.

 

23.  #Om ändå mina ord skrevs ner, om de ändå sättes på pränt#. 

 

Skulle mina talade ord skrivas ned, blir de ändå

       det i textad skrift.

 

Jobs bok. 19:24.

 

24.  #Höggs in i klippan för alltid med järnstift 

och bly!#.

 

Kan mina ord vara till andras nytta, om orden

     höggs in i klippan, med järn-stift bly till hjälp.  

   

Jobs bok. 19:25.

 

25.  #Jag vet att min befriare lever och till sist

skall träda fram på jorden#.

 

Min befriare lever, till sist ska visa sin allmakt

      på  jorden.

 

Jobs bok. 19:26.

 

26.  #Här, med min kropp, vill jag skåda Gud#.

 

Här, mitt i min kropps-lidande, vill jag frimodigt

       skåda min Gud.

 

Jobs bok. 19:27.

 

27.  #Ja, honom vill jag skåda, jag vill se honom

med mina egna ögon, inte som en främling.

      Jag förtärs av längtan#. 

 

Honom jag längtar efter, se honom inte med

     främlingens ögon, utan som Herre och Gud.

 

Jobs bok. 19:28.

 

28.  #Ni som säger: "Vi skall ansätta honom,

hos honom finns roten till det onda#.

 

Ni säger i era hjärtan, vi skall angripa honom.

      I mitt o-skyldiga liv, finns ingen ondska.

 

Jobs bok. 19:29.

 

29.  #Frukta svärdet, ty vrede är en synd som straffas med svärd.

     Ni skall veta: det finns en dom#.

 

Visa er rädsla för rättvisans svärd.

        Er personliga vrede, syndig, straffas med

domens svärd.

       Glöm inte den stundade domen.


 

 

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards