Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS BOK. 17:1-16. JOBS SVAR PÅ ELIFAS ANDRA TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS BOK.  17:1-16.

 

JOBS SVAR PÅ ELIFAS ANDRAS TAL.

 

Jobs bok. 17:1.

 

1.  #Min livskraft är bruten, mina dagar är till ända,

graven väntar mig#.

 

Min livskraft, förbytts i livlöshet.

     Mina livs-dagar förbrukade.

Gravens tomhet, väntar på mitt liv.

 

Jobs bok. 17:2.

 

2. #Belackare omger mig, deras fientlighet är allt

jag ser#.

 

Omgiven av smädares ord, visar fientlighet

    i allt vad mina ögon ser.

 

Jobs bok. 17:3.

 

3.  #Lägg min pant i förvar hos dig, någon annan

säkerhet har jag inte#.

 

Lägg min egendom i säkert förvar hos dig.

      Litar inte på mina vänner som säger vara det.

 

Jobs bok. 17:4.

 

4.  #Du har stängt dem ute från vett och förnuft,

därför skall du inte låta dem triumfera#.

 

Du uteslutet dem från visheten klokheten.

     Deras dårskap ger dem ingen egen ära.

 

Jobs bok. 17:5.

 

5.  #Om någon förråder vänner för pengar får

barnen lida för vad han gjort#.

 

Bli förråd av vänner, för penning-begärets skull,

      vilket barnen får lida för.

 

Jobs bok. 17:6.

 

6.  #Gud har gjort mig till en visa för hela världen,

jag har blivit en som man spottar i ansiktet#.

 

Gud gjort mig till ett skådespel inför världens ögon.

        Jag själv personligen, bemöts av bespottelse.

 

Jobs bok. 17:7.

 

7.  #Sorgen har gjort mig skumögd min kropp

är bara en skugga#.

 

Sorgsenheten gjort mina ögon synsvaga.

    Min kropp likt vandrande skuggbild.

 

Jobs bok. 17:8.

 

8.  #Detta får de rättrådiga att rysa, den dygdige

upprörs över den gudlöse#.

 

När de ärligt sinnande, ser mitt liv, blir de  förskräckta.

        Dygdiges liv god förebild i goda moralen

blir upprörd över den gudlöses liv.

 

Jobs bok. 17:9.

 

9.  #Den rättfärdige håller sig till sin väg den som

har rena händer får ny styrka#.

 

Renhjärtlige  syndfrie  vandrar på o-strafflighetens väg.

      Vägen som äger rena fläckfria händer,

vilket ger ny vilje-styrka.

 

Jobs bok. 17:10.

 

10.  #Men fortsätt ni bara, allesammans!

Jag finner ändå ingen klok bland er#.

 

Fortsätt med ert gudlösa tal.

         Era tungors ord saknas klokheten: kloka ord.

 

Jobs bok. 17:11.

 

11.  #Min tid är till ända, mina planer omintetgjorda,

alla mina önskningar#.

 

Min livs-låga snart slocknat, min framtids planer

       tillintetgjorda.

Mina livs-önskningar försvunna.

 

Jobs bok. 17:12.

 

12.  #Man vill kalla natten för dag, man säger

att mörkret viker för ljuset#.

 

I sitt tal säger, kallar nattens mörker för dagen.

       Säger med sina ord, mörkret viker för ljuset.

 

Jobs bok. 17:13.

 

13.  #Finns det något hopp?

Dödsriket blir mitt hem, jag bäddar åt mig

       i mörkret#.

 

Finns något framtidshopp  framtidstro?

      Döds-riket blir mitt hem  min vän.

Dödsriket säger, ditt liv blir mörkret.

 

Jobs bok. 17:14.

 

14.  #Jag kallar graven min "far" och maskarna

"mor" och "syster"#.

 

Får kalla graven min #fader#.

       De levande maskarnas liv: min moder

och min syster.

 

Jobs bok. 17:15.

 

15.  #Vad har jag då för hopp, vem kan skönja

någon lycka för mig?#.

 

Ifrågasätter sitt framtidshopp.

          Vem äger förmågan visa mig livets lycka?

 

Jobs bok. 17:16.

 

16.  #Går hopp och lycka med mig till dödsriket,

skall de följa mig ner i mullen?#.

 

Följer hoppet och livets lycka varandra med mig

      till dödsrikets mörker?

Bli de mina följeslagare, ner i jordens mylla?

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards