Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS SVAR PÅ ELIFAS FÖRSTA TAL. DEL. 2. JOB. 7:1-21.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS SVAR PÅ ELIFAS FÖRSTA TAL. DEL. 2.

 

JOBS BOK. 7:1-21.

 

Jobs bok. 7:1.

 

1.  # En trältjänst är människans tid på jorden,

hennes dagar är som daglönarens#.

 

Människans liv på jorden blivit livets-träldoms-tjänst:

     genom mänsklighetens föräldrars högmodiga

o-lydnad i Edens lustgård.

 

Jobs bok. 7:2.

 

2.  #Hon är en slav som längtar efter skuggan,

en daglönare som väntar på sin lön#.

 

Människans förslavade träldom: ger henne längtan

      till frihetens skugga.

Varje daglönare väntar på sin belöning.

 

Jobs bok. 7:3.

 

3.  #Månad efter månad av elände, nätter av plåga

har blivit min lott#.

 

Eländiga träldoms-oket: varar månad efter månad.

       Nattens vila blivit livets plåga.

 

Jobs bok. 7:4.

 

4.  #När jag har lagt mig tänkte jag:

"Är det inte snart dags att gå upp?

       Kvällen kommer,

och jag är full av oro till gryningen#.

 

Beskriver sina livsdagar: inför nattens vila tänker

     jag: inte snart dags gå upp.

Varje dag: kommer kvällen.

     Fylld av inre oro tills gryningen kommer. 

 

Jobs bok. 7:5.

 

5.  #Min kropp är täckt av mask och skorv,

hud spricker och flyter av var#.

 

Min kroppsliga hud fylld av levande maskar.

    Huden spricker av skrovligheter.

Varaktig över hela kroppen. 

 

Jobs bok. 7:6.

 

6.  #Mina dagar flög snabbare än vävarens skyttel,

i hopplöshet har de slutat#.

 

Mina livsdagar blivit för mig, hopplöshetens dagar.

        

Jobs bok. 7:7.

 

7.  #Minns att mitt liv är en vindfläkt, aldrig mer

får jag uppleva glädje#.

 

Livet liknas vid vindfläktens dagar.

       Lever i avsaknad av glädjen.

 

Jobs bok. 7:8.

 

8.  #Den som ser mig nu skall aldrig se mig mer,

när din blick söker mig är jag borta#.

 

Den som nu besöker mig: ser mig i mitt tillstånd.

       Vid nästa besök: aldrig ser mig mer.

 

Jobs bok. 7:9.

 

9.  #Molnet löses upp och försvinner, den som går

ner i dödsriket kommer inte åter#.

 

Synliga molnet, upplöses försvinner.

         Den som befinner sig i dödsriket,

återvänder aldrig till livet.

 

Jobs bok. 7:10.

 

10.  #Aldrig kommer han hem igen, hans plats

känner inte till honom mer#.

 

Återvänder aldrig till sin bostad.

         Hans bo-plats, o-känd för honom. 

 

Jobs bok. 7:11.

 

11.  #Därför lägger jag inte band på mig, jag vill ge

ord åt min smärta, klaga i min bittra förtvivlan#.

 

Jag vill uttrycka min smärta, i ord.

        Vara klagande i min bitterhet förtvivlan.

 

Jobs bok. 7:12.

 

12.  #Är jag kanske Havet eller Draken, eftersom

du låter bevaka mig?#.

 

Är mitt liv likt Havets eller Drakens liv.

      Din blick bevakar mitt hälso-tillstånd.

 

Jobs bok. 7:13.

 

13.  #Om jag tänker:

"Det lättar när jag lagt mig, sömnen skall lindra

min sorg"#.

 

Tänk få tänka:

     Inför nattens vila få tänka, sömnen vara min

sorgs tröstare.

 

Jobs bok. 7:14.

 

14.  #Du skrämmer du mig med drömmar, förfärar

mig med syner#.

 

Dina falska drömmar och syner inger mig rädsla.

         

Jobs bok. 7:15.

 

15.  #Så vill att jag hellre kvävas.

Hellre döden än denna plåga!#.

 

Istället få uppleva dem, bättre få kvävas till döds.

      Väljer döden före denna livsplåga.

 

Jobs bok. 7:16.

 

16.  #Jag tynar bort, jag lever inte för evigt.

Lämna mig i fred, mitt är bara en vindil#.

 

Min livskraft tynar bort.

       Lever inte för evigt.

Låt dig själv och ditt tal, lämna mig i fred.

 

Jobs bok. 7:17.

 

17.  #Vad är en människa att du gör så stor sak

av henne och bryr dig så mycket om henne#.

 

Vad är människans värde, dina ord gör samtalet

      till stor sak av henne.

 

Jobs bok. 7:18.

 

18.  #Granskar henne varje morgon, prövar henne

var dag och stund#.

 

Undersök hennes hälso-tillstånd för varje morgon.

      Pröva hennes hjärta dagligen. 

 

Jobs bok. 7:19.

 

19.  #När skall du vända blicken från mig, låta mig

vara medan jag hämtar andan?#.

 

När skall du, Elifas vända din blick från mig.

        Lämna mig i fred.

Efter dina anklagande ord, återfå ny livskraft. 

 

Jobs bok. 7:20.

 

20.  #Om jag har syndat, vad gör det dig,

du människornas bevakare?

        Varför gör du mig till mål för dina angrepp,

tröttar ut dig med att slå mig?#.

 

Lever jag i synd, vad berör det dig.

       Ditt beteende dina ord gör dig till,

människornas bevakare.

 

Jobs bok. 7:21.

 

21.  #Varför förlåter du inte min synd, utplånar

min skuld?

       Snart vilar jag ändå i mullen, söker du mig 

är jag borta#.

 

I stället för vara min livs bevakare, var ödmjuk

     förlåt mina synder.

Vilar snart i dödens förgängliga mull-jord.

          Söker du mig, finner du inte mig.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards