Direktlänk till inlägg 3 mars 2019

JOBS BOK. 3:1-26. JOB FÖRBANNAR SIN FÖDELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 mars 2019 10:40

JOBS BOK. 3:1-26.

 

JOBS FÖRBANNAR SIN FÖDELSE.

 

Jobs bok. 3:1.

 

1.  #Då tog Job till orda och förbannade den dag

han blev född#.

 

Job visade sin frimodighet inför sina vänner.

       Förbannade öppet i sitt första tal:

sin födelsedag. 

 

Jobs bok. 3:2.

 

2.  #Han sade: 

 

Jobs bok. 3:3.

 

3.  #Må den dag jag föddes förintas, den natt då

man sade:  "Ett gossebarn!".#

 

Låt min utvalda födelsedag helt utplånas från jordens yta.

      I den natt orden uttalades:  "Ett gossebarn

är fött#. 

 

Jobs bok. 3:4.

 

4.  #Den dagen må bli till mörker, må Gud i höjden

inte fråga efter den och inget ljus skina över den#.

 

Min födelsedag låt den bli mörkrets dag.

       Gud den allsmäktige fader till allt liv i höjden:

inte fråga efter den.

    Inte värdesätta uppskatta min födelsedag.

Inget ljus belysa den dagen.

 

Jobs bok. 3:5.

 

5.  #Må töcken och mörker kräva den åter,

molnen sänka sig över den, förmörkelse slå den

      med skräck#.

 

Låt mörker och stoft-moln övertäcka den dagen.

    Mörkrets eviga moln sänka sig över den.

Förmörkelsen slå den dagen med skräck. 

 

Jobs bok. 3:6.

 

6.  #Må den natten slukas av dunklet.

Låt den inte räknas bland årets dagar,

      låt månaderna vägra dem plats#.

 

Den dagens natt bli uppslukad av mörkret.

       Inte räknas bland årets övriga dagar.

Årets månader vägra den existera.

 

Jobs bok. 3:7.

 

7.  #Den natten må bli ofruktsam och inte fyllas

av glädjerop#.

 

Låt den dagens natt bli o-fruktsam.

      Inte bli fylld med glädjerop.

 

Jobs bok. 3:8.

 

8.  #Må den förbannas av Havets besvärjare#.

 

Låt den förbannas av Havets besvärjare:

 

Jobs bok. 3:9.

 

9.  #Må dess morgonstjärnor aldrig tändas.

Förgäves må den vänta på ljuset, aldrig se

     gryningen slå upp sina ögon#.

 

Den dagens morgonstjärnor: aldrig tända sitt ljus.

        Den förgäves vänta morgonstjärnornas ljus.

Aldrig få uppleva morgongryningen:

         Slå upp utvilade morgon-ögon.

 

Jobs bok. 3:10.

 

10.  #För att den inte stängde moderlivets port,

inte dolde plågan för min syn#. 

 

Eftersom inte min födelsedag stängde min moders:

       moderlivs födelseport.

Vilket inte dolde plågan för min syn.

 

Jobs bok. 3:11.

 

11.  #Varför dog jag inte när jag föddes, genast då 

jag kom till världen?#.

 

Varför fick jag livet vid min födelse?

         Varför kunde jag inte dö vid min födelse?

 

Jobs bok. 3:12.

 

12.  #Varför fanns en famn som tog emot mig

och bröst som jag fick dia?#.

 

Varför fanns min moders  trygga famn hennes

     moderskärlek som tog emot mig.

Varför fick jag dia näringsrik föda vid min 

      moders varma bröst?

 

Jobs bok. 3:13.

 

13.  #Varför blev jag inte som ett nergrävt foster,

som barnen som aldrig fick se ljuset?#.

 

Varför var jag inte döfött foster vilket blir

     nergrävt lkt jordens stoft.

Döfött foster aldrig fick se dagens ljus.

 

Jobs bok. 3:14.


14.  #Då skulle jag nu ligga i ro, sova en ostörd sömn#.

 

Mitt liv blivit som ett nergrävt foster, 

    skulle nu ligga i rons vila.

Sova o-störda sömnen.

 

Jobs bok. 3:15.

 

15.  #Sällskap med kungar och rådsherrar, med dem som byggde upp förödda städer#.

 

I sällskap med avsomnade kungar och rådsherrar.

        Vilket under sin livstid byggde upp,

ödelagda städer.

 

Jobs bok. 3:16.

 

16.  #Med furstar som ägde guld och fyllde sina

hus med silver#.

 

Under sitt jordeliv var furstar, ägde guld.

        Fyllde sina ägda hus med silver. 

 

Jobs bok. 3:17.

 

17.  #Där rasar inte de onda mer, där får de

trötta vila#.

 

I ödelagda städena, hus fyllda med silver;

     lever inte längre de ondskefulla,

där få de trötta vila. 

 

Jobs bok. 3:18.

 

18.  #Fångarna har fått ro och hör inte längre

fogden ryta#.

 

Livets fångar fått  sin ro och vila.

       Fogde mannens tal tystnat.

 

Jobs bok. 3:19.

 

19.  #Där är både hög och låg, slaven är fri

från sin herre#.

 

Där lever både högt och lågt anseende personen.

        Slaven lever  fria livet från sin herre.

 

Jobs bok. 3:20.

 

20.  #Varför ges dagens ljus åt den plågade,

varför skall de olyckliga leva#.

 

Varför tillåts den plågades liv se dagens ljus?

       Varför de o-lyckliga få leva?

 

Jobs bok. 3:21.

 

21.  #De som längtar förgäves efter döden 

och söker den ivrigare än nergrävda skatter#.

 

Varför skall den få leva o-lycktigt, som förgäves

     längtar efter döden?

Söker döden ivrigare än nergrävda skatter.

 

Jobs bok. 3:22.

 

22.  #De som skulle jubla av glädje och prisa sig

lyckliga om de fann sin grav?#.

 

De som jubla av glädje, prisa sig lycklig,

       när de funnit sin grav.

 

Jobs bok. 3.23

 

23.  #Varför lever den som famlar i mörker,

den vars vägar Gud har spärrat?#.

 

Den människa vars livsväg spärrats av Gud,

          vilket gör sitt till mörkrets livsväg.

 

Jobs bok. 3:24.

 

24.  #Suckar har blivit mitt dagliga bröd,

min klagan som forsande vatten#.

 

Livets-suckar blivit mitt dagliga matbröd.

      Mitt hjärtats klagan likt, forsande hörbart

vattenflöde. 

 

Jobs bok. 3:25.

 

25.  #Det jag fruktade har drabbat mig, det jag

bävade för har nått mig#.

 

Min egen fruktan drabbar mitt liv.

      Mitt bävande rädsla intaget mitt liv.

 

Jobs bok. 3:26.

 

26.  #Jag finner ingen frid, ingen ro, ingen vila,  

bara vånda och kval#.

 

I mitt liv saknas friden, ron, vilan, endast möter

      själens vånda och kval. 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards