Direktlänk till inlägg 13 februari 2019

UPPENBARELSEBOKEN. 2:12-17. TILL FÖRSAMLINGEN I PERGAMON.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 februari 2019 11:51

UPPENBARELSEBOKEN. 2:12-17.

 

TILL FÖRSAMLINGEN I PERGAMON.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:12.

 

12.  #Och skriv till ängeln för församligen i Pergamon:

     Så säger han som har det skarpa, tveeggade

svärdet#.

 

Aposteln Johannes skrivna brev till Pergamons

     församlings-ängel.

 

Den uppståndne: det skarpa ordets tveeggade

      svärdet säger:

 

¤Uppenbarelseboken. 2:13.

 

13.  #Jag vet var du bor: där Satan har sin tron.

Ändå håller du fast vid mitt namn och har inte

       förnekat din tro på mig, inte ens i de dagar

när Antipas, mitt trogna vittne, dödades hos er

     där Satan bor#. 

 

Jag känner till vad du bor.

     Bor där Satan har sin tron.

Då låter inte Satans trons närvaro; avsäga din

       fasthet vid mitt namn.

Inte förnekat din tro på mig.

      Inte under de dagar Antipas mitt trogna vittne

dödades.

        Blev dödad hos er där Satan bor.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:14.

 

14.  #Men något har jag emot dig: att du hos dig har

några som håller sig till Bileams lära, han som lärde

      Balak att gillra en fälla för israeliterna, så att de

åt offerkött och bdrev otukt#.

 

Några hos håller fast vid Bileams villolära,

      vilkens lära jag hatar.

Bileams lära vilket vilseledde Balak; gillra fällan

    för israeliterna.

Förvillade dem till äta offerkött och bedriva o-tukt.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:15.

 

15.  #Så har också du hos dig sådana som på samma sätt håller sig till nikolaiternas lära#.

 

Hos er finns några som följer nikolaiternas lära.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:16.

 

16.  #Vänd om!

Annars kommer jag snart till dig och strider mot

     dem med min muns svärd#.

 

Vänd om från dessa främmande illäror.

       Tillåter ni läror vara verskamma bland er:

bestraffar jag er, kommer snart strider mot

      lärorna med min muns-ords svärd.  

 

¤Uppenbarelseboken. 2:17.

 

17.  #Den som har öron, hör vad Anden säger till

församlingarna!

      Åt den som segrar skall jag ge honom av det dolda mannat, och jag skall ge honom en vit sten,

      och på stenen skall det stå ett nytt namn,

som ingen känner utom den som får det#.

 

Den som lyssnar dessa förmande Andens ord,

    till församlingarna!

Den som segrar mot ondskans läror,

        belönar jag med det dolda mannat.

Segraren ska jag ge en vit sten; ett nytt skrivet

       namn på den stenen. 

Personligt namn; ingen annan känner.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards