Direktlänk till inlägg 3 februari 2019

ANDRA PETUSBREVET. 1:16-21. FÖRKUNNELSEN OM KRISTI ANKOMST.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 februari 2019 07:31

ANDRA PETRUSBREVET.  1:16-21.

 

FÖRKUNNELSEN OM  KRISTI ANKOMST.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:16.

 

16.  #Det var inte några skickligt ihopdiktade

sagor jag byggde på när jag för er förkunnade

        vår herre Jesu Kristi makt och hans ankomst,

utan jag hade med egna ögon sett honom i 

     hans majestät#.

 

Förkunnade inte egoistiska uppdiktande fantasier:

       Min förkunnelse byggd på ordets sanna grund.

Vår herre Jesu Kristi allmakt och hans ankomst

      förkunnades.

Hade bemötts av hans mäjestäts närvaro uppe på

      det heliga förklarings-berget.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:17.

 

17.  #Ty han mottog ära och härlighet från Gud,

sin fader, när en röst kom till honom ur denna

        majestätiska härlighet:

"Detta är min älskade son, honom har jag utvalt#.

 

Hans son mottog sin Faders ära och härlighet.

    Hörde rösten tala till honom ur den majestätiska

härligheten.

               

¤Andra Petrusbrevet. 1:18.

 

18.  #Den rösten hörde jag själv komma från himlen

när jag var med honom på det heliga berget#. 

 

Hörde personligen den  himmelska rösten:

   tillsammans med honom på det heliga berget.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:19.

 

19.  #Nu vi ännu mer lita på profetorden.

Dem bör ni låta lysa för er som en lampa i ett mörkt

       rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går 

upp i era hjärtan#.

 

Himmelska rösten: ger oss fastare tilltro till

      profetorden. 

Låt profetorden belysa era hjärtans innandömen.

        Likt en brinnnade lampa belysa era hjärtans

mörka rum.

       Tills dagen kommer  morgonstjärnen Kristus

visar sig i era längtande hjärtan.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:20.

 

20.  #Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på

     egen hand#.

 

Glöm inte; tänk på att ingen egen vilja själv kan 

      uttyda skriftens profetia.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:21.

 

21.  #Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av den helige ande har människor

        talat ord från Gud#.

 

Skriften profetior kan inte förmedlas genom

      mänsklig vilja.

Människor drivna av den helige Ande talat ord

      från Gud. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards