Direktlänk till inlägg 6 januari 2019

HEBREERBREVET. 8:1-13. ÖVERSTEPRÄST I ETT NYTT FÖRBUND.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 januari 2019 14:08


HEBREERBREVET. 8:1-13.

 

ÖVERSTEPRÄST I ETT NYTT FÖRBUND.

 

¤Hebreerbrevet. 8:1.

 

1.  #Huvudpunkten i vad jag har att säga är detta:

Vi har en överstepräst som sitter på högra sidan

      om Majestätets tron i himlen#.

 

Översteprästen Guds son: i nya förbundet.

        Sitter på Guds högra sida om Majestätets

tron i himlen.

 

¤Hebreerbrevet. 8:2.

 

2.  #Och förrättar tjänst i helgedomen, det sanna förbundstältet, som är rest av Herren och inte

      av någon människa#.

 

Förrättar tjänsten i helgedomen.

       Helgedomen: sanna förbundstältet.

Sanna förbundstältet upprest av Herren.

      Inte upprest av någon människa.

 

¤Hebreerbrevet. 8:3.

 

3.  #En överstepräst tillsätts för att frambära offergåvor och därför måste också vår ha något

       att bära fram#.

 

Översteprästens tjänareuppgift: frambära

    offergåvor.

 

¤Hebreerbrevet. 8:4.

 

4.  #Om han nu vore här på jorden skulle han inte

ens vara präst, eftersom det finns andra som

       frambär gåvorna enligt lagen#.

 

Skulle han nu vara verksam på jorden.

     inte vara präst, eftersom det finns andra som

frambär offergåvorna enligt lagen. 

 

¤Hebreerbrevet. 8:5.

 

5.  #Men vad de tjänar är en skuggbild av de himmelska tingen, så som det blev sagt av Gud

      till Mose då han skulle uppföra tältet:

SE TLLL ATT DU GÖR ALLTING EFTER DEN

     FÖREBILD SOM DU  HAR FÅTT SE PÅ BERGET#.

 

Deras tjänade en skuggbild av de himmelska tingen.

          Gud sa till sin tjänare Mose:

Gör all det efter den förebild som visades för dig

      uppe på berget.

 

¤Hebreerbrevet. 8:6.

 

6.  #Men nu har Kristus fått ett prästämbete som

är vida överlägset, eftersom han förmedlar

    ett bättre förbund, ett som är stadfäst med

starkare löften#.

 

Kristus har nu fått ett prästämbete visar sin

     överlägsenhet vilket tjänar det bättre förbundet.

Bättre förbundet: stadsfäst med starkare löften.

 

¤Hebreerbrevet. 8:7.

 

7.  #Om det första förbundet hade varit utan brist

skulle det inte ha funnits behov av ett annat#.

 

Hade det första förbundet varit fullkomligt:

     Hade det inte funnits behov av ett bättre förbund.

 

¤Hebreerbrevet. 8:8.

 

8.  #Men nu förebrår Gud sitt folk dess brister:

SE, DAGAR SKALL KOMMA, SÄGER HERREN,

       DÅ SKALL JAG SLUTA ETT NYTT FÖRBUND

MED ISRAELS HUS OCH JUDA HUS#.

 

Nu talar Gud om första förbundets brister:

      Dagar skall komma skall sluta ett förbund

med er Israels hus och Juda hus.

 

¤Hebreerbrevet. 8:9.

 

9.  #EJ SÅSOM DET FÖRBUND JAG SLÖT MED DERAS FÄDER DEN DAG JAG TOG DEM VID

     HANDEN OCH FÖRDE DEM UT UR EGYPTIENS

LAND.

     TY DE FÖRBLEV INTE I MITT FÖRBUND,

OM JAG FRÅGADE DÄRFÖR INTE HELLER EFTER

       DEM, SÄGER HERREN#.

 

Gamla förbundet slöts deras fäder.

         Den dag då jag befriade dem med min hand

ut ifrån Egyptiens träldomsland.

        De förblev inte mitt i förbund var o-lydiga.

 

¤Hebreerbrevet. 8:10.

 

10.  #DETTA ÄR DET FÖRBUND JAG SKALL SLUTA

MED ISRAELS HUS I KOMMNADE DAGAR, SÄGER

      HERREN:

JAG SKALL LÄGGA MINA LAGAR I DERAS SINNEN

       OCH INRISTA DEM I DERAS HJÄRTAN.

JAG SKALL VARA DERAS GUD, OCH DE SKALL

      VARA MITT FOLK#.

 

Det nya förbundet   fullkomliga förbundet genom

     min son med Israels hus.

Skall lägga mina lagar i deras hjärtan.

     Vara deras ende Gud.

De skall vara mitt folk.

 

¤Hebreerbrevet. 8:11.

 

11.  #INGEN SKALL BEHÖVA UNDERVISA SIN LANDSMAN, INGEN SIN BROR, OCH SÄGA:

       LÄR KÄNNA HERREN.

ALLA SKALL VETA VEM JAG ÄR, FRÅN DEN

     MINSTE TILL DEN STÖRSTE#.

 

Vid den tiden: ingen skall behöva undervisa

     sin landsman.  

Ingen sin bror säga:  Lär känna Herren.

          Alla skall veta vem jag är.

Från den förste till den miste.

 

¤Hebreerbrevet. 8:12.

 

12.  #JAG SKALL FÖRLÅTA DEM DERAS ORÄTTFÄRDIGHET, OCH DERAS SYNDER SKALL

       JAG ALDRIG MER KOMMA IHÅG#.

 

Jag skall då förlåta dem deras o-rättfärdighet.

      Deras synder skall jag aldrig komma ihåg.

 

¤Hebreerbrevet. 8:13.

 

13.  #Genom att tala om ett nytt förbund har han

gjort det förra föråldrat.

       Och det som blir gammalt och föråldrat skall

snart försvinna.

 

Det gamla förbundet föråldrat.

      Det nya förbundet har kommit.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards