Direktlänk till inlägg 6 januari 2019

HEBREERBREVET. 10:1-18. FULLKOMLIG RENING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 januari 2019 14:08

HEBREERBREVET. 10:1-18.

 

FULLKOMLIG RENING.

 

¤Hebreerbrevet. 10:1.

 

1.  #Med lagen nådde oss bara en skugga av det goda som skall komma, inte tingens egen gestalt.

      Därför förmår den aldrig genom de årliga

upprepade offren göra dem som träder fram med

      dem fullkomliga för all framtid#.

 

Lagen skuggbilden av det goda som skall komma.

      De årliga frambärande offren inget fullkomligt

offer likt Kristi offrande av sig själv.

      Fullkomligt offer för all framtid.

Kristus det fullkomliga offerlammet ger

       fullkomlig rening.  

 

¤Hebreerbrevet. 10:2.

 

2.  #Skulle man inte annars ha upphört att offra?

De som förrättar gudstjänsten skulle ju, efter

       att en gång ha blivit renade, inte längre

vara medvetna om några synder#.

 

Skulle det årliga offret vara fullkomligt

     när prästerna förrättar offret i gudtjänsten.

Inte längre vara medvetna om deras egna 

      och folkets synder.

 

¤Hebreerbrevet. 10:3.

 

3.  #Men nu ligger i dessa offer en årlig påminnelse

om synderna#.

 

Dessa o-fullkomliga offer   ger  årlig påminnelse

   om synderna. 

 

¤Hebreerbrevet. 10:4.

 

4.  #Ty blodet från tjurar och bockar kan aldrig ta

bort synder#.

 

Årliga offret av tjurars och bockars blod

     kan aldrig helt ta bort synder. 

 

¤Hebeerbrevet. 10:5.

 

5.  #Därför säger Kristus när han inträder i världen:

OFFER OCH GÅVOR BEGÄRDE DU INTE, MEN EN

      KROPP HAR DU DANAT ÅT MIG#.

 

Därför säger Kristus vid sitt inträdande i världen:

      Du begärde inte offer och gåvor, men en

kropp har du givit åt mig. 

 

¤Hebreerbrevet. 10:6.

 

6.  #BRÄNNOFFER OCH SYNDOFFER GLADDE DIG 

INTE#.

 

Bränn och syndoffret var för mig inte till glädje.

 

¤Hebreerbrevet. 10:7.

 

7.  #DÅ SADE HAN: SE; HÄR ÄR JAG.

SOM DET STÅR SKRIVET OM MIG I BOKRULLEN

       HAR JAG KOMMIT, GUD, FÖR ATT GÖRA

DIN VILJA#.

 

Han själv sade: I bokrullen står det skrivet om mig.

        Jag har kommit genom jungfrufödelsen,

för att göra min faders vilja.

 

¤Hebreerbrevet. 10:8.

 

8.  #Först säger han: Offer och gåvor och brännoffer

och syndoffer begärde du inte, och de gladde dig,

       inte, och detta fast de frambärs enligt lagen#.

 

Han först säger: Enligt lagen frambärs offer gåvor

     bränn och syndoffer var dig inte till glädje

vilket du inte begärde.

     

¤Hebreerbrevet. 10:9.

 

9.  #Sedan säger han: Se, jag har kommit för att göra din vilja.

       Så upphäver han det första för att låta det

andra gälla#.

 

Sedan säger han: kommit för att göra min faders

    vilja.

Lagen blivit upphävd: låter Kristi försoningsverk

     gälla. 

 

¤Hebreebrevet. 10:10.

 

10.  #Efter denna Guds vilja har vi helgats genom

att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla#.

 

Guds vilja utfördes genom Kristi offerdöd  vi 

    blivit helgade.

En gång för alla.

 

¤Hebreerbrevet. 10:11.

 

11.  #Varje präst tjänstgör dagligen och bär alltså

gång på gång fram samma offer, som aldrig kan

      avlägsna några synder#.

 

Dagligen frambär varje präst syndoffret

     gång på gång samma offer.

Vilket aldrig helt kan avlägsna synder. 

 

¤Hebreerbrevet. 10:12.

 

12.  #Men Jesus frambar ett enda syndoffer för alla

tider och satt sig på Guds högra sida#.

 

Jesus frambars sin kropp ett enda syndoffer för

     mänskligheten.

Sitter nu på Guds högra sida.

 

¤Hebreerbrevet. 10:13.

 

13.  #Där väntar han nu på att hans fiender skall

läggas som en pall under hans fötter#.

 

Satt sig på Guds högra sida: inväntar nu tills hans

        fiender skall bli lagda likt en pall under

hans fötter. 

 

¤Hebreerbrevet. 10:14.

 

14.  #Ty med ett enda offer har han för all framtid

fullkomnat dem som blir helgade#.

 

Hans lidandets kroppsoffer han för all framtid

         blivit till deras fulllkomnande som blir helgade.

 

¤Hebreerbrevet. 10:15.

 

15.  #Om detta vittnar också den heliga anden

för oss.

     Först heter det#:

 

Den heliga anden bevittnar för oss: ty det heter:

 

¤Hebreerbrevet. 10:16.

 

16.  #DETTA ÄR DET FÖRBUND SOM JAG SKALL

SLUTA MED DEM I KOMMANDE DAGAR, SÄGER

       HERREN.

JAG SKALL LÄGGA MINA LAGAR I DERAS HJÄRTAN

      OCH INRISTA DEM I DERAS SINNEN#.

 

I kommade dagar skall jag sluta ett förbund

     med dem.

Lägga mina lagar i deras hjärtan

        I deras sinnen inrista dem.

          

¤Hebreerbrevet. 10:17.

 

17.  #Och sedan: DERAS SYNDER OCH ÖVERTRÄDELSER SKALL JAG ALDRIG MER KOMMA

      IHÅG#.

 

Skall för evig förlåta deras synder och

      överträdelser.

 

¤Hebreerbrevet. 10:18.

 

18.  #Men där syndarna är förlåtna behövs inte

något syndoffer#. 

 

Där syndarna är förlåtna behövs inga syndoffer.

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards